Pátrání po malajsijském letadle se posune víc na jih

ČTK Zahraničí ČTK, Zahraničí
Aktualizováno 26. 6. 2014 15:29
Nová oblast hledání trosek byla stanovena na základě čerstvých analýz satelitních údajů o pohybu zmizelého letounu.
Pátrání po malajsijském letadle je zatím neúspěšné.
Pátrání po malajsijském letadle je zatím neúspěšné. | Foto: Reuters

Sydney - Další pátrání po pohřešovaném malajsijském letadle se posune víc na jih od poslední prohledané oblasti ve vzdálené části Indického oceánu.

Novinářům to dnes v Canberře sdělil australský ministr dopravy Warren Truss, kterého citovala agentura AP.

Podle vyšetřovatelů stroj před havárií s největší pravděpodobností řídil autopilot.

Nové údaje

Nová oblast hledání trosek letadla společnosti Malaysia Airlines byla podle ministra stanovena na základě čerstvých analýz satelitních údajů o pohybu zmizelého letounu.

Podle australského ministra dopravy Warrena Trusse se nová zóna pátrání nachází asi 1800 kilometrů od západního pobřeží Austrálie. Je to o několik set kilometrů dál na jihozápad od naposledy prohledávaného území, kde byly zaregistrovány signály, o nichž se původně předpokládalo, že pocházejí z černých skříněk letadla.

Lokalita o rozloze 60 000 kilometrů čtverečních spadá do rozsáhlé části oceánu, kde se již dříve pátralo po troskách na hladině vody. Tentokrát se bude na mořském dně pokoušet letoun najít silné sonarové zařízení, které je schopné působit ve velkých hloubkách.

56 milionů dolarů

Operace začne v srpnu a měla by trvat 12 měsíců. Nyní na místě dvě průzkumné lodě mapují dosud neznámé části mořského dna.

Foto: Reuters

Další fáze pátrání má podle odhadů přijít na minimálně 56 milionů dolarů. Již nyní je pátrací operace nejdražší v historii letectví. Experti předem varovali, že pátrání zde budou komplikovat bouře a vysoké vlny.

Letadlo se ztratilo po startu z Kuala Lumpuru na trase do Pekingu 8. března a navzdory rozsáhlému pátrání po něm zatím nebyla objevena ani stopa. Na palubě letadla bylo celkem 239 cestujících a členů posádky, více než polovinu z nich tvořili Číňané.

Stroj řídil autopilot

"Na základě analýzy dat přenášených mezi letadlem a satelitem dospěli vyšetřovatelé k názoru, že let 370 po celou dobu jeho cesty přes rozsáhlou jižní oblast Indického oceánu řídil autopilot," prohlásil šéf australského úřadu pro bezpečnost dopravy (ATSB) Martin Dolan. "Jsme přesvědčeni, že letadlo letělo na autopilota, dokud mu nedošlo palivo," dodal.

Kdy byl automatický pilot Boeingu 777 zapnut či z jakého důvodu byl aktivován, se neví. "Nedokázali jsme přesně určit okamžik, kdy byl autopilot aktivován, ani jsme se o to vlastně zatím nesnažili," řekl australský ministr dopravy Warren Truss, kterého citovala agentura AP.

"To bude úkol pro vyšetřovací tým působící v Malajsii," dodal. "Je ale velmi pravděpodobné, že stroj letěl na autopilota, jinak by nekopíroval tak pravidelnou trasu, jaká byla identifikována prostřednictvím satelitů," konstatoval Truss.

 

Právě se děje

Další zprávy