Námraza, či pokles tlaku? Proč let 4U 9525 skončil na skále

Martin Novák Martin Novák
Aktualizováno 25. 3. 2015 17:01
Josef Bejdák z českého Ústavu pro odborné zjišťování leteckých nehod se nedomnívá, že příčinou tragédie jsou zamrzlé senzory.
Foto: Aktuálně.cz

Düsseldorf/Praha – Vyšetřovatelé nehody airbusu společnosti Germanwings ve francouzských Alpách mají určitě jednu černké skříńky. Tu, která zachycuje hovor pilotů v kabině. Záznam by měl obsahovat veškeré zvuky v kokpitu už od startu v Barceloně. Podle zatím nepotvrzených zpráv objevili i schránku druhé černé skříňky, záznamové zařízení v ní však nebylo.

Jelikož teroristický útok se jeví jako nepravděpodobný, spekulace se točí kolem dvou možných příčin.

Zamrznutí senzorů a poklesu tlaku v kabině, vedoucího k bezvědomí pilotů.

Zamrznutí takzvaných Pitotových trubic (rychlostních sond) vedlo k tragédii letounu Air France, který se v roce 2007 zřítil do Atlantiku po startu z Ria de Janeira. Posádka kvůli tomu dostala od počítače nesprávné údaje o rychlosti, takže stroj letěl příliš pomalu a začal padat.

Josef Bejdák z Ústavu pro odborné zjišťování leteckých nehod řekl Aktuálně.cz, že na podobnou závadu to v případě tragického letu 4U 9525 z Barcelony do Düsseldorfu nevypadá.

"Stát se to může, jde o vstupy, které snímají statický tlak. Některé letouny mají senzory vyhřívané, některé ne. Osobně se nepřikláním k tomu, že tato nehoda je způsobená nefungujícími senzory. Počasí nebylo tak extrémní, aby došlo k zamrznutí.

Air France vletělo před šesti lety do oblačnosti a v extrémních výškách má okolní vzduch teplotu kolem padesáti stupňů pod nulou. Tento případ to ale není. Prostředí bylo suché, bez oblačnosti, nemělo co zmrznout," říká Josef Bejdák.

Německá média upozorňují na to, že problém se zamrzlými senzory měl Airbus A320 společnosti Germanwings loni 5. listopadu za letu z Bilbaa do Mnichova. Počítač kvůli chybným údajům "poslal" letoun prudce dolů, ale kapitán stihl zasáhnout.

Francouzští letečtí experti se pozastavují nad osmiminutovým poklesem airbusu bez toho, že by piloti kontaktovali řídicí věž a vyslali nouzový signál.

Tady se zase nabízí analogie s havárií Boeingu 737 kyperské společnosti Helios Airways. Ten se zřítil před deseti lety u Atén poté, co kvůli poklesu tlaku v kabině všichni upadli do bezvědomí. Na vině byl špatně nastavený přetlakový systém letadla.

"Jediné, co mohu říci, je, že tato rychlá ztráta nadmořské výšky pro tuto chvíli zůstává nevysvětlitelná," řekl novinářům prokurátor z Marseille Brice Robin. Airbus A320 klesal osm minut do výšky kolem 2500 metrů, poté narazil do horského svahu.

Záchranáři se ráno vrátili na místo nehody.
Záchranáři se ráno vrátili na místo nehody. | Foto: Reuters

"Našla se jedna černa skříňka. Ta se záznamem komunikace mezi piloty je důležitá, ale myslím si, že důležitější bude druhá černá skříňka. Takzvaný flight data recorder. Ten odhalí, zda se stala nějaká chyba v systému, v technice, pokud se stala. Náraz do skalisek byl ale extrémní, může se stát, že i druhá černá skříňka bude velmi poškozená a ve špatném stavu. Z praxe ale vím, že francouzští letečtí vyšetřovatelé jsou velmi zdatní, co se týká zjišťování dat," říká Josef Bejdák.

Vyšetřovatelé možná ani nebudou mít možnost letoun zpětně sestavit, což je obvyklý postup při určování havárie. Stroj se rozpadl na velmi malé kusy. "Je to téměř na prášek. Skoro v tom ani nelze vidět letadlo," popsal situaci v místě dopadu hasič Éric Sapet pro list Le Monde.

 

Právě se děje

Další zprávy