Moskva (od našeho spolupracovníka) - Je tomu přesně týden, co byl nedaleko separatisty kontrolovaného Doněcku na východě Ukrajiny tragicky sestřelen let MH17 Malajsijských aerolinií.
Zatímco Západ za viníka považuje proruské vzbouřence, Rusko představilo svou vlastní verzi událostí.
Moskva i týden po tragédii trvá na tom, co říká od začátku: naše zbraně boeing nesestřelily. Za katastrofu podle něj nemohou ani separatisté - vším je vinen Kyjev.
Tuhle oficiální ruskou pozici předložil na zasedání ve své rezidenci prezident země Vladimir Putin již několik hodin po pádu letadla. A ruská vláda i prokremelská média se jí doposud drží.
Několik dní po zřícení letounu pak Kreml vytáhl z rukávu nové eso: důkazy, které mají o nevině Ruska i "jeho" separatistů na východě Ukrajiny přesvědčit nejen Rusy, ale celý svět, který si Moskva proti sobě popudila.
Shrnuli jsme, jak Rusko ve sporu o viníkovi tragédie argumentuje a o co svá tvrzení opírá. A s jakou verzí naopak pracují tajné služby v USA.
Buky z vesmíru
Dostupné informace vypovídají o tom, že nešlo o technickou závadu. Malajsijský Boeing 777 podle nich poslala k zemi raketa. Potvrzuje to i Moskva.
Podle družicových snímků v oblasti, přes kterou prolétal let MH17, a také nedaleko místa dopadu trosek byly rozmístěny samohybné protiletadlové raketové komplexy Buk.
"Podle našich údajů v den pádu malajsijského Boeingu 777 disponovala skupina protivzdušné obrany ukrajinských ozbrojených sil nedaleko Doněcku třemi až čtyřmi protiletadlovými bateriemi komplexů Buk-M1," uvedl zástupce náčelníka ruského generálního štábu Andrej Kartapolov.
17. července, tedy v den, kdy byl sestřelen letoun společnosti Malaysia Airlines, byla činnost radiolokačních systémů v regionu velice intenzivní. Den po tragédii se pak výrazně snížila.
Podle mapy, kterou ruský generální štáb prezentoval novinářům v Moskvě a předal vyšetřovatelům, se ale Buky měly nacházet v místech ovládaných proruskými separatisty. A právě v tom je háček - není jasné, jak by tam ukrajinské protiletadlové baterie mohly proniknout, vystřelit a bezpečně se dostat zas zpět na ukrajinskou armádou kontrolované území.
Za boeingem bitevník?
Moskva přišla ještě s jednou verzí: malajsijský boeing podle ní mohl sestřelit bitevník Suchoj Su-25.
Tento stroj je určen k ničení pozemních cílů protivníka – tanků a opevnění. Přesto může být vyzbrojen protiletadlovými střelami krátkého dosahu a krátce letět ve výšce 10 tisíc metrů, v níž byl sestřelen let MH17.
"Ruskými prostředky přehledu vzdušné situace bylo zaznamenáno stoupání letounu ukrajinských vojenských vzdušných sil, pravděpodobně Su-25, směrem k malajsijskému Boeingu 777. Vzdálenost letounu Su-25 od Boeingu 777 byla od tří do pěti kilometrů," uvedl generálporučík Kartapolov.
Moskva už vznesla dotaz, co dělal vojenský bitevník v blízkosti trasy civilního stroje a proč letěl ve stejné výšce.
Tuto verzi pak potvrzují také údajní svědci, kteří prý viděli, jak ve výšce 10 kilometrů na boeing zaútočil bitevník, který byl následně sestřelen. Zdrojem této informace je tiskový odbor separatistické Luhanské lidové republiky.
I tady však stojí tvrzení proti tvrzení: Ukrajinský prezident Petro Porošenko jednoznačně vyloučil, že by stroj Su-25 ukrajinské armády sledoval malajsijské letadlo před jeho tragickým koncem.
Omyl separatistů
Ruské argumenty odmítá nejen Kyjev, ale také Washington.
Podle amerických tajných služeb za sestřelením malajsijského boeingu nestojí přímo Moskva (což byla krátce po zřícení letadla jedna z diskutovaných variant), ale jí podporovaní separatisté.
Proruští ozbrojenci záměrně nemířili na civilní letoun. Stroj letící z Amsterodamu do Kuala Lumpuru zřejmě považovali za letoun ukrajinských sil a byl sestřelen omylem.
Zda u příslušného raketového zařízení byli nějací Rusové, nebo lidé, kteří byli v Rusku vycvičeni, Američané podle dosud zveřejněných informací neví.
Nepřímá vina za smrt bezmála 300 osob podle nich přesto leží na Moskvě. Za tragédii je zodpovědná tím, že separatisty bojující proti ukrajinské vládě vyzbrojuje.