Praha – Islámský stát hrozí na videu novými útoky v Evropě. Propagandistický klip se zmiňuje o Londýnu, Berlínu a Římu, připomíná nedávné atentáty v Paříži a Bruselu.
Na bruselském letišti Zaventem připravili 22. března teroristé Ibrahim Bakraoui a Najim Laachraoui o život šestnáct lidí. Od neděle je znovu částečně v provozu, o tomto víkendu začne podle belgického premiéra Charlese Michela využívat zhruba třetinu svých kapacit.
Velká bílá tabule s nápisem "22/03/16", kam cestující píší emotivní vzkazy, připomíná, že hrozba nezmizela. Letiště hlídají vojáci, to ale samo o sobě nestačí.
Jak před teroristy ochránit prostory, kde ještě není žádný bezpečnostní rám a žádná kontrola, neřeší jen bruselský Zaventem.
Do odletové haly umožňuje většina letišť v Evropě přístup všem. Nejenom cestujícím, kteří odlétají.
Zóna pro ně začíná až pasovou kontrolou, v případě letů uvnitř schengenského prostoru kontrolou občanského průkazu. To platí i o pražském letišti.
Kontroly na silnici
Právě tady tak zůstává slabé místo. Někde začíná kontrola ještě před budovou.
V Izraeli už více než deset let hlídky na příjezdové silnici k letišti kontrolují doklady a zavazadlové prostory aut, navíc ještě další policista stojí u vstupních dveří.
Podobný systém je i v jiných blízkovýchodních zemích, například v Káhiře. Jinde jsou kontroly zavazadel hned za vchodem do haly. Například na Atatürkově letišti v Istanbulu.
Někde k odbavovacím překážkám smějí pouze pasažéři.
Jednou z možností je rozmístění specialistů v civilu, kteří jsou vycvičeni na hledání podezřelých osob a dokáží je vytipovat. I tento systém existuje na Ben Gurionově letišti v Tel Avivu.
Detektory sebevražedných pásů
Technologickým řešením může být vývoj skenerů, které rozpoznají zbraně či výbušniny.
List Wall Street Journal informoval o firmě Digital Barriers, jejíž detektory na vzdálenost patnácti metrů odhalují sebevražedné pásy s výbušninami nebo pušky.
"Na některých letištích naše detektory už fungují, samozřejmě nebudu prozrazovat na kterých,“uvedl pro deník výkonný ředitel firmy Zak Doffman.
Obrana přímo v místě, kam terorista s úmyslem zabíjet dorazí, ale bude vždy obtížná.
"Terorista musí být zastaven dřív"
"Sebevražedného atentátníka těžko zastavíte, když už je na cestě. Musí být zastaven dřív, musí o něm být zpravodajské informace. Pak už je pozdě," řekl před časem v rozhovoru pro Aktuálně.cz ředitel Begin-Sadatova centra v Jeruzalémě Efraim Inbar.
To je přesně to, co se v Belgii v případě bratrů Bakraouiových nepodařilo, přestože úřady měly informace o jejich radikalizaci a nebezpečí, které mohou představovat.
Teroristické útoky na letištích se rozmohly poprvé už v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století. Nejde o zcela nový fenomén.
Příslušníci organizace Japonská rudá armáda zastřelili v odletové hale v Tel Avivu v roce 1972 šestadvacet lidí. O třináct let později palestinská skupina Abú Nidala střílela po lidech, stojících u přepážek izraelské společnosti El Al v Římě a Vídni. Zemřelo devatenáct osob.