Konec zpráv zadarmo, New York Times zpoplatňují web

Jan Kovalík
18. 3. 2011 12:55
Od posledního březnového pondělí New York Times zpoplatní svou digitální podobu

New York - Končí doba, kdy čtenáři mohli číst zprávy na internetu zadarmo? Bude se za zprávy platit?

Jeden z nejvlivnějších listů světa, The New York Times (NYT), zpoplatňuje přístup ke svému webu a dalším digitálním podobám svých zpráv.

Nejdůležitější rozhodnutí pro tištěné noviny současnosti začne platit od posledního březnového pondělí.

NYT nabídnou čtenářům několik různých typů předplatného, podle typu čtecího zařízení - web, tablet a chytrý telefon.

Plný přístup ke všem formám digitálních Times bude stát 35 dolarů měsíčně, verze pro web a tablet vyjde na 20 a web s verzí pro smartphone na 15 dolarů.

Dvacet článků měsíčně zdarma

Neplatící čtenáři si budou moci na webu NYT přečíst zdarma dvacet článků měsíčně. Za článek se počítá i video nebo slideshow. Na texty, ke kterým se čtenáři dostanou přes odkaz ze sociální sítě nebo z vybraných vyhledavačů, se měsíční limit nevztahuje.

Překvapivě nechávají NYT zdarma přístup k ekonomickému zpravodajství v podobě své sekce DealBook. Tedy typ zpráv, za který jsou uživatelé zvyklí platit. Právě z toho důvodu se již dříve k placenému obsahu rozhodly redakce Wall Street Journalu nebo Financial Times.

Pro současné předplatitle tištěné verze se nic nemění a mají nadále plný přístup k webu NYT. Od června bude též možné si NYT předplatit pomocí internetového obchodu iTunes.

Slevy pro loajální čtenáře

V oficiálním emailu předplatitelům, kterým list ve čtvrtek své čtenáře o plánovaných změnách informoval, se též píše o možných slevách pro loajální předplatitele. Přesné nabídky budou k dispozici v okamžik spuštění předplatného, tedy 28. března.

Nad tím se ve svém komentáři pro server Wired pozastavil bloger agentur Reuters, Felix Salmon. Poukazuje na to, že stávající předplatitelé jsou skupina, která velmi pravděpodobně sáhne po plném předplatném a nepotřebuje speciální pobídku v podobě slevy.

Tu by naopak ocenili lidé, kteří jsou čas od času konzumenti obsahu NYT a budou nyní postaveni za platební zeď listu. Ti budou řešit otázku, jestli zaplatit nebo informaci hledat u konkurence.

Ceny podle zařízení

Druhou zvláštností předplatitelského systému NYT je rozdělení podle typu zařízení, na kterém uživatelé zprávy čtou. Jak se ukázalo už minulý rok, tablety (rozuměj iPad) vnáší do obchodování s placeným obsahem nová pravidla. A podchycení čtenářů na těchto nových zařízeních by mělo být prioritou novin.

Pokud by ovšem čtenář chtěl číst NYT na tabletu i chytrém telefonu, musí si předplatit obě verze, což ho vyjde na 35 dolarů měsíčně.

Nový placený deník vydáváný čistě pro tablet iPad nedávno spustil mediální miliardář Rupert Murdoch
Nový placený deník vydáváný čistě pro tablet iPad nedávno spustil mediální miliardář Rupert Murdoch | Foto: Reuters

Salmon se pozastavuje nad výkladem této zprávy pro čtenáře a s nadsázkou ji demonstruje matamatickou rovnicí: jestliže platí, že A+B=$15 a zároveň A+C=$20 a A+B+C=$35, pak nutně platí, že A=$0. Dosaďte si za A přístup k webu NYT - podle rovnice má nulovou hodnotu.

Navíc pořizovat si verzi pro tablet za 20 dolarů se dnes jeví jako zcela nevýhodné. Pokud si totiž NYT předplatíte za nejlevnějších 15 dolarů pro chytrý telefon, získáte plný přístup k webu. Není tedy nic jednoduššího, než číst Times přes internetový prohlížeč tabletu. Web navíc nabízí hledání v archivu a doporučení ze sociálních sítí, které aplikace pro tablet postrádá.

Na výsledky placeného přistupu NYT čeká celý mediální svět. Placené New York Times se stanou prvním světovým tištěným deníkem, který není zaměřen na specifický typ zpráv. Dá se předpokládat, že pokud zpoplatnění NYT skončí úspěchem, bude list následovat veškerá tištěná konkurence.

Přístup za paušál

Jak zpoplatnit obsah, který jsou uživatelé internetu zvyklí konzumovat zdarma, řeší vydavatelé tisku po celém světě. A nejen oni. Firma NextBig zavádí od dubna pro slovenské uživatele službu, která umožní lidem platit za digitální obsah formou paušálu.

Po uhrazení necelých 3 eur dostane uživatel přístup k několika deníkům, týdeníkům a informačním serverům. Do projektu má být zapojeno sedm slovenských vydavatelů.

Po zaplacení se uživatelé nebudou muset nikam přihlašovat. Weby, zapojené do projektu, platícího čtenáře dokáží rozpoznat. NextBig plánuje po zkušenostech na Slovensku svůj systém zavést i v Česku.

 

Právě se děje

Další zprávy