Kometa, která mine Zemi jednou za 8000 let, zásobuje naši galaxii alkoholem

Simona Fendrychová Simona Fendrychová
26. 10. 2015 21:01
Kometa Lovejoy vypouští do galaxie obrovské množství etylalkoholu, cukru a dalších organických látek. Během jedné vteřiny vyloučí tolik alkoholu, kolik se ho nachází v 500 lahvích vína. Je to vůbec poprvé, co vědci na kometě takové látky našli. Objev podporuje teorie, podle kterých organické molekuly obsažené v kometách přispěly ke vzniku života na Zemi.
Kometa. Ilustrační foto.
Kometa. Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Paříž - Kometa Lovejoy, která proletí okolo Země jednou za osm tisíc let, vypouští do prostoru naší sluneční soustavy velké množství alkoholu a cukru.

Jedná se o jednu z nejaktivnějších komet, které se nachází v okolí zemské oběžné dráhy.

O tom, že naši galaxii zásobuje organickými látkami, informoval mezinárodní tým vědců ve studii, která vyšla v časopise Science Advances.

"Zjistili jsme, že kometa Lovejoy uvolňuje během vrcholu své činnosti každou vteřinu takové množství alkoholu, které najdete v 500 lahvích vína," řekl vedoucí autor Nicolas Biver z Pařížské observatoře.

Objev poprvé odhalil výskyt etylalkoholu na kometě. Je to ten samý druh, který naleznete v alkoholických nápojích. Výzkum však navíc podává důkaz o tom, že by komety mohly být zdrojem komplexních molekul, které byly nezbytné pro vznik života na Zemi.

Vědci obecně komety považují za jakési časové schránky, protože obsahují některé z nejstarších a nejjednodušších materiálů ve sluneční soustavě. Dávají nám tak možnost nahlédnout do minulosti. Existují proto teorie, podle kterých komety asistovaly při vzniku života na Zemi, když naší planetě poskytly zásobu organických molekul.

Lovejoy byl naposledy po osmi tisících letech viditelný ze Země 30. ledna letošního roku. V tento den vědci na jeho prozkoumání použili třicetimetrový dalekohled, který se nachází v astronomickém centru ve španělské Sierra Nevadě.