Káhira - Francouzská pátrací loď ve středu zachytila ve Středozemním moři signál černé skříňkyz letadla společnosti Egyptair. Uvedli to francouzští a egyptští vyšetřovatelé. Stroj s 66 lidmi na lince Paříž-Káhira se zřítil 19. května nad Středozemním mořem krátce poté, co opustil řecký vzdušný prostor. Příčina nehody, při které podle dostupných zpráv zahynuly všechny osoby na palubě, není známa.
Do týdne by podle egyptského vyšetřovacího týmu měla do oblasti dorazit loď, která má speciální vybavení potřebné pro vytažení černých skříněk na hladinu. Zástupce společnosti Egyptair agentuře AP řekl, že další fází bude zjistit, kde přesně černé skříňky leží, pak bude zahájen pokus o jejich vyzdvižení.
Černé skříňky zaznamenávají data o průběhu letu a konverzaci v pilotní kabině. Jedině analýzy těchto skříněk umožní podle zdrojů agentury AFP vysvětlit příčinu neštěstí Airbusu A320.
Signál ve středu zachytila vojenská loď Laplace, která do oblasti neštěstí dorazila v úterý. Je vybavena třemi ponornými systémy typu DETECTOR-6000, které dokáží zachytit zvuky až z hloubky 5000 metrů. Specializované plavidlo se nyní snaží upřesnit místo, kde důležité skříňky leží.
Černé skříňky mohou vysílat signál až 30 dní po pádu letadla, uvedl David Learmount ze specializovaného serveru Flightglobal.
Ihned po katastrofě se egyptská vláda a mnozí experti a média přikláněli k tomu, že se jednalo o atentát. Měli přitom na paměti, že loni v říjnu se radikální organizace Islámský stát přihlásila k bombovému útoku na letoun, v jehož troskách po odletu z Egypta zahynulo 224 převážně ruských turistů.
Nyní převažuje teze, že šlo možná o technickou závadu. Egyptský airbus totiž podle francouzských vyšetřovatelů krátce před náhlým zmizením z radarů a před pádem vyslal nouzové signály o kouři na palubě a o dalších možných selháních počítačového systému. Z těchto signálů ale není patrné, co bylo příčinou kouře.
Pátrací týmy zatím našly kusy letadla a části těl obětí, ale stále chybí trup airbusu a většina těl.