Kurs zmizelého letu 370 byl změněn přenastavením autopilota

Petr Jemelka Petr Jemelka
Aktualizováno 18. 3. 2014 13:13
Spekulace, že letoun unesli ujgurští separatisté, Čína odmítá. Je ale jasné, že kurs měnil někdo, kdo to to boeingy umí.
Boeing 777 společnosti Malaysian Airlines.
Boeing 777 společnosti Malaysian Airlines. | Foto: Reuters

Kuala Lumpur - Za zmizením letounu malajsijských aerolinií s 239 lidmi na palubě s největší pravděpodobností nestojí technická závada, ale lidský faktor.

Deset dní poté, co se Boeing 777 odmlčel a zmizel z radarů, se totiž ukázalo, že kurs stroje někdo změnil záměrně, a to přeprogramováním autopilota.

S odvoláním na americké vyšetřovatele o tom píše server The New York Times.

Něco takového ale dokáže jen někdo, kdo je k tomu vyškolen. Je tedy nasnadě, že posádku ke změně trasy někdo přinutil, nebo letadlo Malaysia Airlines unesla samotná posádka.

Malajský premiér Nadžíb Razak navíc v sobotu potvrdil, že dva přístroje sloužící ke sledování výšky a polohy letadla přestaly pracovat v časovém rozmezí dvou minut, což značí, že byly záměrně vypnuty.

Kdosi zadal sedm až osm pokynů do palubního počítače.

Poslední, kdo s letovým řízením mluvil, byl druhý pilot. Bylo to ve chvíli, kdy malajsijská letová kontrola stroj předávala kolegům ve vietnamském Ho Či Minově Městě. Těm už se ale let MH370 nepřihlásil. Způsob, jakým se navíc druhý pilot rozloučil, vzbuzuje podezření. "Všechno v pořádku, dobrou noc," pronesl naprosto klidným hlasem ve chvíli, kdy už byl odpojen lokalizační přístroj ACARS a na palubě se evidentně dělo něco neobvyklého. Běžná praxe je přitom rozloučit se slovy "rozumím, konec".

Pokles na hladinu 1500 metrů

V případě potíží by se piloti nejspíš snažili změnit kurs manuálně, v tomto případě ale někdo zadal sedm až osm pokynů do palubního počítače, který je za běžných okolností programován ještě na zemi a jehož nastavení se mění za letu jen při nepřízni počasí nebo odklonu kvůli jinému letu.

Letoun po změně kursu sestoupil na letovou hladinu 1500 metrů, což vyšetřovatelé vysvětlují tím, že se chtěl ten, kdo jej v té chvíli pilotoval, blízko u země ukrýt před radary.

Také v této souvislosti malajsijská policie pojala podezření na únos a prohledala dům kapitána letu Zaharieho Ahmada Šáha. Nic podezřelého ale nenašla.

Čínské úřady také pečlivě prověřily všechny čínské cestující, ale neodhalily žádné spojení s teroristy. Peking nicméně oznámil, že začal pátrat po boeingu na čínské pevnině.

Podezření padlo na ujgurské separatisty

Prohlášení zřejmě mělo odpovědět na spekulace, že by ve zmizení letadla mohli mít prsty muslimští separatisté z řad Ujgurů, národnostní menšiny žijící v autonomní oblasti Sin-ťiang na severozápadě Číny, připomíná ČTK.

Na palubě pohřešovaného letadla, které zmizelo 8. března, bylo 227 cestujících - z toho 154 Číňanů a 12 členů posádky.

Pátrání po pohřešovaném letounu Boeing 777 se původně upíralo na oblast kolem malajsijských břehů, tedy do míst posledního kontaktu s dispečery.

Pátrání po malajsijském letadle je zatím neúspěšné.
Pátrání po malajsijském letadle je zatím neúspěšné. | Foto: Reuters

Na základě předpokladů, že někdo záměrně odpojil komunikační zařízení stroje a během letu ho přinutil změnit směr, byly vytyčeny nové zóny hledání - první mezi severem Thajska a Kazachstánem, včetně oblasti Sin-ťiang a Tibetu na západě Číny, druhá v jižní části Indického oceánu na jih od Indonésie.

Spekuluje se, že po přerušení kontaktu s dispečery letadlo pokračovalo v cestě ještě několik hodin, podle malajsijského premiéra až sedm hodin. 

Na pátrání se podílí již 26 zemí. Čína zapojila do pátrání 21 vesmírných družic, které monitorují rozsáhlé oblasti.

 

Právě se děje

Další zprávy