Dispečeři se řídí zprávami CNN. Rozvědky je nevarují

Jan Gazdík Jan Gazdík
19. 7. 2014 7:00
Aktuálně.cz mluvilo se zástupcem generálního ředitele českého Úřadu pro civilní letectví Petrem Navrátilem.
Trosky MH17
Trosky MH17 | Foto: Reuters

Praha - Na východní Ukrajině se už několik měsíců válčí, sestřelují se nad ní vojenské transportní letouny či helikoptéry. Managementy všech mezinárodních aerolinek (české nevyjímaje), které přes tuto oblast létají, se přesto až do čtvrteční tragédie tvářily, jako by po sobě dole na zemi vojáci a separatisté stříleli jen šípy a oštěpy.

Zhruba takový je názor několika expertů na bezpečnost civilního leteckého provozu, které Aktuálně.cz oslovilo. Nejvýstižněji a nejkritičtěji to zformuloval zástupce generálního ředitele českého Úřadu pro civilní letectví Petr Navrátil.

Aktuálně.cz: Dovolím si ocitovat slova velitele raketového protileteckého oddílu Petra Prskavce. Nechápe, proč už i nad Doněckem nebyla dávno vyhlášena bezletová zóna. "Pokud se někde válčí, tak tam civilní letouny se stovkami lidí na palubě nemají co dělat. Odklon letových tras není až tak složitý. Teď už to sice udělali... ale za jakou cenu?" ptá se podplukovník. Co vy na to, pane Navrátile?

Petr Navrátil: Informace o nebezpečných letových koridorech někdo samozřejmě vždy má. Ať již se jedná o zpravodajské služby, nejrůznější rozvědky či co já vím kdo ještě. Vědí tedy, kdo a kde má jaké zbraně a zda hrozí, že je proti civilním letounům i použije.

Tyhle služby mohou tato rizika identifikovat a klasifikovat jejich hrozbu.

Problém je ale v tom, že spolupráce mezi těmito složkami a aerolinkami nestojí za nic - prostě nefunguje. A není to zdaleka poprvé, kdy se nad tím rozčiluji.

Víte, jak to vypadá na leteckých dispečincích? Jediným zdrojem při vyhodnocování rizik pro aerolinky je TV zpravodajství CNN, které tam běží - i při plánování letů - čtyřiadvacet hodin denně.

Spolupráce mezi těmi, kdo vědí, a těmi, kdo tu informaci potřebují, je prostě - nač kolem toho zbytečně našlapovat - velmi chabá.

Mám zrovna otevřené informace amerického úřadu Federal Aviation Administration (FAA) s pravomocí regulovat a dohlížet na všechny aspekty civilní letecké dopravy nad územím USA.

Tento úřad na velmi vysoké úrovni vydává zprávy, které platí pro americké letecké provozovatele i jejich piloty. V USA tudíž může stát aerolinkám nařídit, které oblasti se mají jejich letouny vyhnout.

Ale opět: poslední informace FAA se týkají Krymu. Ani Spojené státy tedy nevydaly žádnou restrikci, která by se týkala civilního leteckého provozu nad východní Ukrajinou. Prostě ani ťuk!

A.cz: Takže si to shrňme. Podle Petra Navrátila z Úřadu pro civilní letectví je čtvrteční katastrofa malajsijského letounu víc než důrazným varováním, aby letecké dispečinky světových aerolinek nevycházely ze zpravodajství CNN, ale z kvalifikovaných zpravodajských analýz? A že by se mělo v systému varování o tom, která oblast je pro civilní letouny nebezpečná, něco hodně rychle změnit?

Přesně tak. Je opravdu nejvyšší čas, aby se v informovanosti leteckých společností, ale i v pravomoci státu ohledně rizikových vzdušných oblastí něco změnilo. A to tím spíše, že tahle tragédie není první, kdy vojenská raketa sestřelila dopravní letoun se stovkami lidí na palubě.

Foto: Reuters

Spolupráce mezi bezpečnostními složkami - i na mezinárodní úrovni - by měla být mnohem otevřenější a pružnější než dosud. A pokud jde o sledování CNN? Jen ať ho v leteckých dispečincích aerolinek dál bedlivě sledují, protože nic lepšího stejně nemají.

A.cz: Víte, ale já si přece jen myslím, že aerolinky se chovají jako slepé a hluché. Že se měly východní Ukrajině už dávno vyhýbat. Vždyť o tom, že se nad východní Ukrajinou sestřelují už několik měsíců i dopravní letouny, ví snad v civilizovaných zemích každé malé dítě. A že se až od včerejška této oblasti aerolinky najednou vyhýbají a své letouny odklánějí je... jak jen to nazvat? Tragickomické? Nezodpovědné? Bezohledné? Šílené? Možná vše dohromady. Očekával bych od manažerů aerolinek - nejen těch českých - více předvídavosti. Způsob jejich uvažování mi prostě hlava nebere. Což nemohou být předvídavější? Nejde přece o nic "menšího" než o životy stovek lidí.

Jak říkám - teď už se musí něco v civilním leteckém provozu změnit. Ale opět - je to o množství kvalifikovaných informací, s nimiž mohou aerolinky pracovat.

Víte, když dopravní letoun British Airways vletěl v noci poprvé do oblaku sopečného popela, tak tam málem všichni "zařvali". Jen díky mistrovství pilotů se z toho nakonec dostali.

A teprve od té doby je zaveden celosvětový systém hlášení erupcí sopek a varování před mraky sopečného popela. Do té doby o tom nikdo nevěděl.

Snad se tedy po čtvrteční tragédii i v tomhle směru něco pohne: legislativa i spolupráce mezi vojenskými a civilními složkami.

Tohle vše by mělo přispět k lepší informovanosti aerolinek při plánování letů. Vždy, když se něco podobného stane, se vyrojí desítky "analytiků", kteří se předhánějí v tvrzeních, co by bylo, kdyby bylo. Ale informace o tom, co v různých částech světa civilnímu leteckému provozu hrozí a v co by to za jistých okolností mohlo vyústit, tak ty aby člověk pohledal.

A.cz: Věříte, že se vyšetří okolnosti sestřelení malajsijského boeingu? Vzhledem k chaosu, který na Ukrajině panuje?

Vzdušný prostor nad východní Ukrajinou je dnes zřejmě nejsledovanějším vzdušným prostorem na světě.

Zjistitelné to je určitě. Otázkou nicméně je, zda strana, která má v rukou důkazy, je bude ochotna vydat.

Pokud by vznikl mezinárodní tým vyšetřovatelů, tak se příčina pádu boeingu určitě vyšetří.

A opět se musím zmínit o ochotě zpravodajských služeb všechny dostupné informace zveřejnit. Já si totiž myslím, že zvláště ony o tom včerejšku vědí vše.

Jen připomínám: vzdušný prostor nad východní Ukrajinou je dnes zřejmě nejsledovanějším vzdušným prostorem na světě. A nejenom Ruskem či Ukrajinou, ale třeba i Severoatlantickou aliancí. Důkazy tu zkrátka jsou - jen se k nim dostat.

Pokud půjde o klasické vyšetřování letecké nehody, tak by se na něm měl podílet stát, na jehož území k tragédii došlo. A to je Ukrajina či Doněcká republika... či kdo vlastně?

Součástí vyšetřovací komise pak standardně jsou experti provozovatele letounu - v tomto případě z malajsijského leteckého úřadu, ale i ti od výrobce letounu, americké firmy Boeing.

Jak se to ale povede složit a jak bude šetření probíhat, to si zatím netroufnu v podmínkách válčícího východu Ukrajiny odhadnout.

Pokud zůstanou všechny důkazy na území Ukrajiny a nezmizí někde v Moskvě či jinde, tak dávám výsledkům šetření velkou šanci. A když už se bavíme o kompetencích Ukrajiny - to ona měla vzdušný prostor nad východní částí své země uzavřít. Tuhle zodpovědnost z ní nikdo nesejme.

A.cz: O příčinách sestřelení jihokorejského letounu KAL-007 promluvili představitelé bývalého Sovětského svazu snad až po dvaceti letech.

I tohle se může opakovat.

 

Právě se děje

Další zprávy