Praha - Pouhý týden poté, co premiér Bohuslav Sobotka slíbil, že rychlodráha z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště Ruzyně se začne stavět do tří let a první část do Ruzyně by měla být hotova do roku 2024, proti uvedenému plánu ostře vystoupil kladenský primátor Milan Volf. Podle něj je navržená trasa nesmyslná.
Sedmdesátitisícové město, jehož takřka třetina obyvatel jezdí za prací či do školy do metropole, totiž naplánovaná varianta víceméně míjí - nádraží je na jihozápadní hranici Kladna a pro lidi bude dál výhodnější jezdit do Prahy autobusem či autem.
Podle Volfa je proto nutné, aby trasa vedla nejhustěji osídlenými částmi města - byť za cenu toho, že se zaboří pod zem a bude to vlastně metro. "Stavět rychlodráhu ve stávající podobě jsou vyhozené peníze. Pokud má mít smysl, musí obhospodařovat celé město," uvedl Volf.
Radnice si dokonce nechala udělat studii, za kterou zaplatila necelý milion korun. Podle ní by trať těsně před Kladnem měla zajet pod zem a vynořit se pak po více než osmi kilometrech na druhé straně města za Rozdělovem. Ve městě by pak měla čtyři stanice - kromě centra i uprostřed tří velkých sídlišť Kročehlav, Sítné a Rozdělova.
Stačí jedna kolej
Cena zatím není jasná - Kladno odhaduje, že by tunel pod městem mohl stát okolo patnácti miliard korun. Ty by se daly ušetřit na stávající trase mezi centrem Prahy a nádražím Veleslavín. Například tím, že se trať na území metropole pouze zmodernizuje a bude jako dosud pouze jednokolejná.
Podle Volfa by ani neměl být velký problém s trasováním - ve velké části města by mohla trasa vést pod hlavními komunikacemi. "Nemáme inženýrské sítě pod silnicemi, takže tu trasu máme kam dát," poukázal Volf. A podle něj by se taky měla zvážit varianta, že místo odbočky na Ruzyň povede trať i pod letištěm.
Do Prahy dojíždí denně dvacet tisíc Kladeňáků. "Z toho jich dvanáct tisíc jezdí autobusy a zbytek autem. Vlakem nejezdí skoro nikdo," říká. A v případě, že by zmodernizovanou tratí museli jezdit z kraje města, tak by se to příliš nezměnilo.
Tunel pod Kladnem nezaplatíme
Ministr dopravy Dan Ťok ale kladenské plány zpochybňuje. "Že bychom dávali v Kladně trať pod zem mi nepřijde realistické. Osmikilometrový tunel pod Kladnem nezaplatíme," říká. Podle něj se problém musí vyřešit jinak - například velkým P+R parkovištěm v blízkosti stanice vlaku.
To za nesmyslné označuje zase Volf. "Čtvrt hodiny pojedou lidé na nádraží, dalších pět minut budou parkovat a pak čekat na vlak. Ale když jedou autobusem, jsou za tu dobu už u metra," poukazuje.
A podle Volfa by ta cena tak vysoká nemusela být - vždyť prakticky nejdražší věcí na ražbě je razicí hlava, jejíž cena jde do miliard a dělá se nová na každou stavbu. "Ta již bude potřeba v Dejvicích a na Veleslavíně, takže ji jen převezou. Vždyť to bude stejná trať," dodává s tím, že by navíc stačilo udělat jen jednokolejnou trať, kde by se vlaky vyhýbaly v zastávkách.
"Počítáme s intervaly deset minut v každém směru a to by se na jednokolejku nevešlo," oponuje Ťok. Ten se ale podle svých slov nebrání diskusi a nějaké úpravě naplánování trasy. "Ale musíme to rozhodnout už rychle," podotkl.