Jednání o rozšíření Letiště Vodochody rozpaky nezahnalo

Václav Voslář
24. 7. 2013 15:03
Místní se proti rozsáhlému projektu bouří, ministerstvo by mělo připomínky zohlednit.
Letiště Vodochody (vizualizace projektu)
Letiště Vodochody (vizualizace projektu) | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Na výstavišti v pražských Letňanech v úterý odpoledne proběhlo veřejné projednávání vlivu projektu přestavby letiště ve Vodochodech na životní prostředí.

Na jednání se sešli autoři dokumentace k projektu, zpracovatelé odborného posudku a zástupci Ministerstva životního prostředí s reprezentanty veřejné správy a obyvateli obcí, které by měly být projektem zasaženy.

Hned v úvodu žádal vzhledem k nevhodnosti termínu o odklad jednání právník a ekologický aktivista Petr Kužvart. "Stanovení termínu na polovinu letních prázdnin a zahájení projednávání v poledne pracovního dne se jeví jako sabotáž," zahájil jednání námitkou.

Zástupkyně ministerstva Jaroslava Honová žádosti s odkazem na zákonné lhůty nevyhověla, což se setkalo s prvním hromadným projevem nespokojenosti přítomných, kterých dorazilo několik stovek.

Vzápětí došlo k ještě intenzivnějšímu projevu dosud jen přihlížejících občanů, když se naplno ukázalo, že většina účastníků z řad obyvatel zasažených obcí vzhledem k nevhodně zvolenému prostoru neslyší některé promluvy do mikrofonů.

Bojovná nálada po úpravě ozvučení velké části přítomných vydržela i přes následující projevy zpracovatelů dokumentace projektu a posudku vlivu na životní prostředí i ředitele Letiště Vodochody Martina Kačura. Ten dorazil jako jeden z iniciátorů projektu, jehož investorem je společnost Penta Investments. Kačur rekapituloval, co by výstavba reálně přinesla.

"Ročně by mělo být odbaveno 35 tisíc příletů a odletů. Po desáté večerní hodině připouštíme maximálně 730 zpožděných letadel ročně, během jednoho dne by jich nebylo více než čtyři," řekl a dočkal se hlasitého nesouhlasu a pískání.

Možné negativní dopady na životní prostředí byly posuzovány v rámci tzv. procesu EIA prostřednictvím odborné studie, kterou nechalo vypracovat ministerstvo. Tento posudek dal v květnu k projektu kladné stanovisko.

Místní obyvatele neuklidnilo ani konstatování, že projekt byl z iniciativy ministerstva navíc prověřen mezinárodní organizací Eurocontrol.

Spokojenost naopak zavládla s projevy zástupců státní správy a místní samosprávy. "Středočeský kraj nesouhlasí s posudkem, projekt by přinesl neúnosné zatížení obyvatel," řekl náměstek hejtmana Josefa Řiháka Marek Semerád (ČSSD), a potvrdil tak již předem známé stanovisko kraje.

Starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček (Starostové a nezávislí) kritizoval mimo jiné i postup řízení EIA. "Posudek byl zpracován rok po zákonném termínu, navíc nedostatečně, když nezohlednil zaslané připomínky. V regionu hrozí zahlcení dopravou, letiště by se navíc nacházelo blízko chemických závodů a dalších rizikových objektů," argumentoval.

Na námitku zpracovatelů dokumentace, že hygienické hlukové limity pro dopravu nebudou překročeny a v projektu se s jejich řešením počítá, opáčil nejaktivnější účastník jednání starosta Líbeznic Martin Kupka (ODS).

"Problém představuje kumulativní hluk veškeré dopravy, který posudek nezohledňuje," namítal. Rozšíření letiště by podle něj navíc představovalo další z mnoha negativních vlivů na životní prostředí v kraji, které zde již působí.

Dalšími tématy diskuze byly především negativní vliv na výuku ve vzdělávacích zařízeních v regionu, na automobilovou dopravu, nebo také sporná účelnost rozšíření zamýšleného konkurenčního letiště v relativní blízkosti ruzyňského Letiště Václava Havla.

Setkání se účastnilo i několik desítek zastánců projektu z řad veřejnosti, ovšem v porovnání s odpůrci byli jasně v menšině. Zda ministerstvo bude brát zřetel na jednoznačný postoj obyvatel regionu i samosprávy se ukáže během příštích několika týdnů.

Pokud pak vydá k projektu souhlasné stanovisko, dá se očekávat ještě výraznější vlna nespokojenosti místních a celý případ může pokračovat v soudních sporech.

 

Právě se děje

Další zprávy