Praha - Řidič tramvaje Jaroslav Včelák pracuje u pražského dopravního podniku dvanáct let. Trable posledních hodin, které prožil kvůli ledovce, však nepamatuje.
Na celou noc z pondělka na úterý Včelák uvízl u Kubánského náměstí na lince 24 s nejmodernější tramvaji 15T, která po Praze v současné době jezdí. Podobný osud potkal i desítky jeho kolegů. V metropoli se zastavily na několik hodin úplně všechny tramvaje. Neměly elektriku kvůli namrzlým trolejím.
"I lidé, kteří pracují u dopravního podniku třicet let, říkali, že nic podobného nezažili," řekl Včelák pro Aktuálně.cz.
Tramvaj hodiny netopila
Na mimořádnou noční šichtu, kterou strávil několik hodin bez topení ve stojící tramvaji, přitom nebyl nijak vybavený. Žádné termoprádlo, byla mu zima. "Měl jsem na sobě jen to, v čem jsem přišel do práce. Bylo to nepříjemné, když je venku mráz a čtyři hodiny netopí tramvaj," řekl řidič.
On ani další šoféři však nepřemýšleli o tom, že by během noci tramvaje zamkli a odešli. "Tramvaje stály obrovské peníze, nejde je jen tak opustit. Navíc my jsme pořád doufali, že se přes noc dá všechno do pořádku a rozpohybujeme se. A co byste tam pak dělal, když vám zůstanou desítky tramvají na trati? Kdo by s nimi pak odjel?" pokládá řečnickou otázku.
S řidiči se snažil vyjet. Marně
První problémy začali mít řidiči už v pondělí odpoledne, kdy začaly dráty namrzat. Jaroslav Včelák jízdu s 15T skončil kolem osmé hodiny večer před konečnou zastávkou u Kubánského náměstí. Před ním stály další dvě tramvaje.
První minuty a hodiny si s ostatními řidiči krátili tím, že se snažili mírný kopec vyjet. První tramvaji se po chvíli podařilo dostat až k nástupní zastávce. Tam ale opět uvízla. Druhá tramvaj, starší T3, za ní vyjela, ale dál už nemohla.
"Já jsem vyjel ke konci smyčky u Kubánského náměstí, musel jsem ale zastavit, protože tam už je ulice. Pak jsem zůstal bez napětí, takže další čtyři hodiny už tramvaj ani netopila," vzpomíná Včelák. "Naštěstí ve dvou nebo třech soupravách proud byl, takže tam jsme se šli ohřát a bavili jsme se s ostatními řidiči," dodává.
Umýt se a jít pomáhat
Na místě tak zůstal až do šesti hodin ráno, kdy ho vystřídala jiná řidička. "Kolegyně, která mě střídala, stejně nedojela a ještě uvízla cestou zpátky do vozovny," podotkl Včelák, který se do práce i přes nečekanou noční směnu vrátil i v úterý.
Doma si dal jen sprchu a jel pomáhat jako výpravčí. A dnes poté, co byl provoz tramvají znovu obnoven, se odpoledne vrací zase do práce.
Dopravní podnik podle Anety Řehkové z tiskového oddělení rozvážel v úterý večer řidičům čaj a sušenky. Zda budou mít navíc ti, kdo hlídali tramvaje někdy i celou noc, nárok na nějaký finanční bonus, bude vedení DPP ještě jednat. "Případné odměny pro řidiče budou v řešení," dodala Řehková.
Kvůli ledovce stály v úterý v Praze všechny tramvaje. První se zkušebně rozjely kolem 15. hodiny a v dalších hodinách začaly postupně přibývat další linky. Plně zprovozněny jsou všechny spoje od středečního odpoledne.