Šéf EMS: Za problémy opencard může diletantství Prahy. Neplatí nám a nevěří, jsme oběť

Marek Pokorný Marek Pokorný
17. 10. 2015 12:40
Válka mezi hlavním městem a společností eMoneyServices (EMS), která vlastní autorská práva k opencard, pokračuje. Stále hrozí výpadek vydávání nových tramvajenek a město obviňuje EMS, že problémy způsobuje záměrně. Firma totiž již počtvrté posunula o pouhý týden platnost certifikátu, bez něhož nejde vydávat nové karty. Ředitel EMS Petr Stránský v rozhovoru pro Aktuálně.cz zase tvrdí, že pouze hájí zájmy své firmy. Viníkem problémů je podle něj město, respektive jeho firma Operátor Opencard. EMS ji podezřívá, že dělá nezákonné zásahy do systému, jehož pořízení a provoz už stály město 1,7 miliardy korun.
Petr Stránský, bývalý ředitel firmy Haguess, dnes výkonný ředitel Emoney Group.
Petr Stránský, bývalý ředitel firmy Haguess, dnes výkonný ředitel Emoney Group. | Foto: Jakub Plíhal

Aktuálně.cz: Proč vlastně jsou problémy s vydáváním opencard? Jestli chápu správně, samotné karty fungují, ale vypadává systém, který na nově vydávané karty nahrává program.

Petr Stránský: To se musíte zeptat města, protože my za to nejsme odpovědní. Je to důsledek toho, že rok a půl se neřeší problém, který nastane, a toto jsou jen jeho důsledky. Není zajištěna žádná podpora, žádná kontinuita.

Pokud se město nebude starat o celý ekosystém, tak dřív či později budou problémy i s existujícími kartami. Ostatně už nefungují online služby.

Ty někdy fungovaly?

Ano, do roku 2012 jste mohl zažádat o kartu online, nemusel nikam chodit a dostal jste ji domů. Další službou byla "Vím, jak řídím", která umožňovala online zjišťovat stav vašich přestupků. Ta už taky není.

Operátor Opencard uvedl, že nahrávání blokuje certifikát platnosti, který jste tam zabudovali. Proč je tam?

Nejedná se o žádné certifikáty platnosti. Jedná se o certifikáty, které umožňují užívat systém v určitém rozsahu. Jsou to bezpečnostní prvky, které jsou v systému od začátku, a proto také neexistují na dobu neomezenou, jsou vždy obnovovány v určitých intervalech.

Město vás ale obviňuje z toho, že jste ten výpadek způsobili záměrně a dali tam omezenou platnost uvedených certifikátů. "Hlavní město Praha se může jen domnívat, že (EMS) tak činí pravděpodobně ve snaze donutit město k tomu, aby přistoupilo k uzavření smlouvy s EMS za nevýhodných podmínek," stojí v jeho prohlášení.

My rozhodně nic nezapříčinili, může za to svým diletantstvím město. My jako komerční firma jsme obětí.

Nesmí se ani podívat

Ale problémy jsou s těmi certifikáty, které vydávání karet blokují. Proč posouváte tu platnost pokaždé jen o pouhý týden?

Operátor Opencard moc dobře ví, proč ty certifikáty jsou pouze na týden. Stejně tak ví, že je budeme udržovat ve stavu, aby ten systém fungoval, ale že je nutné znovu provést kontrolu, na čemž se snad konečně shodneme.

Ale proč to posouváte jen o týden, a ne na delší dobu?

Protože nejsme schopni zaručit, že budou věci řádně fungovat. Protože nevíme ani, jak fungují. Správně bychom jej neměli posouvat. Nejdříve by mělo dojít ke kontrole a teprve pak k řádnému zprovoznění. Snažíme se městu nyní vyjít vstříc, říkáme mu: děláme to na nejkratší možnou dobu, udělejme kontrolu, ať můžeme sepsat závěr, v jakém stavu opencard je a jak je užívána, a můžeme ty vztahy dát do nějakého normálního stavu.

Takže je to od vás tlak, abyste mohli do toho systému.

Ne. Je to proto, že my nejsme schopni zaručit fungování toho systému. To není proto, aby byl nutný zásah. My v tuto chvíli žádáme už čtyři měsíce operátora, aby nám umožnil kontrolu rozsahu užívání systému. Abychom certifikát odpovídajícím způsobem mohli nastavit, potažmo zjistili, jestli město plní podmínky licenční smlouvy, nebo ne. Třeba zda neoprávněně nezasahuje do systému. Bez toho, že dojde k tomuto kroku, nejsme schopni korektně zajistit elementární fungování systému.

Jaký je vlastně váš vztah k městu a opencard?

EMS koupila od společnosti Haguess aktivity, které jsou spojeny s tzv. transakčními systémy včetně relevantních licenčních smluv a práv k němu. Praha má jen právo užívat ten software, nikdy ho nevlastnilo.  My vlastníme software a know-how, jak má ten systém fungovat. A samozřejmě autorská práva.

Takže i když má město licence na užívání, tak protože nemá autorská práva, není oprávněno činit jakýkoliv zásah do softwaru a nemohou tam ani nic opravit, byť vědí, kde je problém…

Nesmí se ani podívat, co je tam za problém, nesmí ten program ani zkoumat, jak funguje. Mohou ho užívat jen v rozsahu, který jim umožňuje licence. Nesmí ho modifikovat.

Jen pod dohledem soudního znalce

Když vy chcete do toho systému, oni trvají na přítomnosti soudního znalce, který by vás hlídal. To o důvěře z obou stran nesvědčí.

Ano. To je to nejsmutnější. My se městu ty jeho problémy snažíme pomoci vyřešit, i když nám neplatí. Poskytli jsme neuvěřitelné množství součinnosti a výsledkem je naprostá nedůvěra.

Vy chcete sumu zhruba pět milionů měsíčně - půl od města, půl od dopravního podniku….

My žádnou sumu neřekli. Jen jsme předložili operátorovi minulé září posudek, jaký má být rozsah služeb a kolik má stát. Nikdy jsme ale nevyčíslili konkrétní požadavky a žádné vyjádření.

Město odmítá platit měsíční paušál, ale je ochotno zaplatit konkrétní zásahy, když je vyčíslíte. To vy ale odmítáte. Proč nejde říct, kolik hodin jste při opravě systému strávili a kolik za jednu hodinu zásahu účtujete?

To je, jako byste si vzal auto na leasing a řekl: já budu platit jen hodiny, kdy budu jezdit. Když bude stát v garáži, platit nebudu. Ta služba nespočívá v zásahu. Ta spočívá v tom, že víme, jak ten systém funguje a že jsme schopni ho udržovat. My musíme spravovat 800 tisíc řádků zdrojového kódu, to není o tom, že se někdo někam vydá. To je kontinuální činnost.

Ale přesto byste měli být schopni vyčíslit konkrétní zásah.

Neumíme vyčíslit jednotlivý zásah, protože jednotlivý zásah je vytržený z kontextu. Umíme vyčíslit, kolik má být zaplaceno, aby ten zásah byl možný.

Nároky za 650 milionů

Vy jste podali na město žaloby na zaplacení služeb za zhruba 180 milionů.

Ano, protože město neplatí služby dlouhodobě. Celkové nároky, které uplatňujeme, jsou už ale 650 milionů.

Za co jsou ty sumy?

Za služby nezaplacené od roku 2011, za porušení smluv, za poškození našeho dobrého jména, za neuzavření smlouvy…

To neuzavření smlouvy je ta smlouva, kdy jste primátoru Hudečkovi nabídli, že mu předáte vše k opencard včetně know-how za 370 milionů?

Ano. Praha řekla, že neví co dál, protože prodlužování servisních smluv není možné. Nechali jsme si udělat znalecký posudek na hodnotu toho závodu a předložili nabídku a řekli, toto je cena, o které jsme ochotni jednat. Nikdy žádné jednání neproběhlo.

A co tedy bude? Město se tváří tak, že vydané karty budou fungovat normálně, bez problému, jen že noví uživatelé nemusí kartu dostat – a místo ní budou mít papírovou tramvajenku. Opencard postupně vyšumí do ztracena a během dvou let se vymyslí nový systém.

Pojďme si to rozebrat. Všechny analýzy říkají, že tři roky bude trvat výběr řešení, až se vymyslí, jak se to bude řešit. Takže celkem pět let. A do té doby bude město zřejmě spoléhat na náhodu, že to možná bude fungovat.

Bude se bezpochyby dít to, že v systému nebudou řádně spravována data. Já osobně si nedokážu představit, jak by to mohlo bez problémů fungovat. Každým dnem může dojít k nějakému problému, protože nad ním nemáme kontrolu.

Převlečený Haguess? Mýtus

Vaše firma před necelými třemi lety odkoupila od firmy Haguess práva k opencard. Proč?

V té době jsme se domnívali, že je to příležitost, jak z toho programu, který má své problémy, udělat program úspěšný. A to jednak přinést mezinárodní zkušenosti a schopnost aplikovat a jednak udělat byznysovou nadstavbu.  Protože eMoney se ve světě zabývá právě byznysovou nadstavbou, tj . pomocí programům, aby byly schopny realizovat ten komerční potenciál.

Počkejte, vaše mateřská firma eMoney Group přece vznikla jen dva měsíce předtím, než koupila opencard.

Zapsaná do rejstříku byla v říjnu 2012, ale sama skupina vznikla na konci roku 2011, kdy ten záměr skupiny byl rozhodnut. A v jejím týmu jsou lidé, kteří se podílejí 25 let na těchto programech.

Kdo jsou tedy skuteční vlastníci EMS?
Investiční fond, který je spravován Trident Group. Ta spravuje pět miliard eur v rámci svých fondů.

A největší akcionáři toho fondu?

Je to fond, který spravuje spoustu vkladů. Já vůbec nechápu příčinu otázky. My neřešíme ani politický aspekt, ani neprofitujeme na prostředí v republice, jsme čistě odborná firma.

Proč jste tedy považováni za přejmenovaný Haguess? Že se jen převlékl, skryl pod jinou identitu.

Jeden důvod asi je, že proto, že jsme v tom projektu pokračovali. A druhý důvod může být moje osoba, protože jsem byl v Haguess předtím činný.

Vy jste tam byl pět let ředitelem…

Ano, to by mohl být druhý důvod, a třetí je ten, že se to hodí do krámu. Vytvoření toho mýtu, že je tu nějaký dodavatel Haguess, který si tady zařídil zakázku za 1,7 miliardy, což není pravda. eMoney je čistě technický dodavatel služeb a relevantního know-how. Který chce jediné – nabízet své služby.

Buduji svoji odbornou dráhu

Ale vy jste se kolem opencard pohyboval již od počátku, když se teprve připravovaly její parametry.

Já se na zadávacích podmínkách nepodílel, což jsem třikrát vypověděl jako svědek u soudu. Podílel jsem se jen na technické analýze některých aspektů, které pak vešly do opencard.

Ale i na základě té analýzy se ten systém postavil.

Ne úplně. Ty parametry jako takové nedefinovaly systém samotný. Jen některé podmínky, které vycházely ze stavu technologie v té době. A co je nelogického na tom, že buduji svoji odbornou dráhu a pohybuji se ve společnostech, které se v tom byznyse pohybují? Je naopak logické, že pokračuji v eMoney Group.

Jaké zakázky vaše firma dělá? Díval jsem se na vaše weby, ale viděl jen odkazy na partnerství, ale žádnou referenci, zakázku, kterou jste dělali.

My jako eMoney Group jsme velmi činní ve sdružení, které vytvořilo otevřený standard Cipurse, a jsme velkými propagátory tohoto standardu.

Mně jde spíš o zakázky, co jste dělali především ve světě.

Podílíme se na několika projektech v Brazílii, které se týkají Cipurse, na Filipínách, v mexickém Keretaru a několika dalších.

Ale na webu to uvedeno nemáte.

V tomto oboru se o klientech nemluví. V ČR jsme v naprosto abnormální situaci, kdy jsme nuceni vyjadřovat se – bohužel kriticky - ke klientovi.

A děláte v Česku něco jiného než opencard?

Některé technologie pro krajskou kartu v Liberci. Nic jiného neděláme, protože jsme zamknuti ve sporech o opencard. Tady je část našeho poškození. Vzhledem ke sporům, které vedeme, je velmi obtížné pro nás někde jinde s někým jednat. Máme díky tomu problém i v některých místech v zahraničí.

 

Právě se děje

Další zprávy