Už od roku 2018 je na stěně Staroměstského orloje kresba akademického malíře a restaurátora Stanislava Jirčíka, která nahradila kopii Mánesova díla ze čtyřicátých let minulého století. Ačkoliv mělo jít o přesnou kopii, Jirčíkova malba se od originálu liší, jak upozornil Deník N. Některé ženské postavy proměnil na mužské a naopak, některým změnil tváře či účesy, kvetoucí keř vyměnil za kupku sena.
Například restaurátor Jiří Lautenkranc deníku řekl, že nová kopie Mánesova kalendária je "absolutní dehonestací malířství a výtvarného umění". Národní památkový ústav, který má ochranu Staroměstského orloje na starost, tvrdí, že je autor o průběhy tvorby kopie neinformoval. "Naši pracovníci nemohli podobu díla ovlivnit, protože viděli až jeho výsledek," říká mluvčí ústavu Klára Veberová.
Výsledek se však ústavu nelíbí. "Nepřísluší nám hodnotit uměleckou kvalitu malířského díla, konečný výsledek ovšem považuje Národní památkový ústav za poněkud nezdařilý. Na druhou stranu se jedná o kroky, které lze vzít zpátky," vysvětluje Veberová.
Jirčíkovo dílo je totiž zcela nové, navíc nahradilo kopii, kterou v roce 1948 vytvořil Bohumír Číla. Původní Mánesovo dílo je zachované a k vidění v Muzeu hlavního města Prahy. "Z pohledu památkové péče je důležitý tento originál, který nebyl poničen. O ten se památková péče stará," říká Veberová.
Z toho důvodu památkový ústav nijak nezasáhl. Případná změna je podle něj v pravomoci pražského magistrátu. Primátorův náměstek pro dopravu a památkovou péči Adam Scheinherr (Praha sobě) už prohlásil, že město prověří, jestli a jak je možné dílo předělat, protože "současná podoba je skutečně rozpačitá".
Věcí se rovněž zabývá také památková inspekce ministerstva kultury, která obdržela stížnost na podobu části orloje. Zatím si vyžádala podklady od magistrátu i Národního památkového ústavu. Kdy rozhodne, však zatím není jasné.