Otazníky kolem opencard: Blíží se konec karty Pražana?

Eliška Nová
31. 1. 2015 7:05
Deník Aktuálně.cz se pokusil odpovědět na nejdůležitější otázky, které současné dění kolem opencard vyvolává.
Foto: Martina Křížová

Praha - Společnost eMoneyServices (EMS), která je vlastníkem práv k opencard, o víkendu ukončí veškerou technickou podporu. Důvodem je, že se vedení magistrátu stále nevyjádřilo k tomu, jak chce s celým projektem dál pokračovat. Už ve středu spadly webové stránky opencardonline.cz a primátorka Adriana Krnáčová (ANO) řekla, že Praha se musí připravit na to, že opencard skončí.

Na konci týdne se ale primátorka dohodla s EMS na dalším jednání, to by mělo proběhnout ve čtvrtek ráno. I tak ale ukončení podpory, které společnost oznámila, platí. EMS bude nejdříve chtít, aby město vyřešilo současnou situaci. Tedy to, že od června loňského roku doteď využívalo podporu bez smlouvy, ani za ni neplatilo. Praha už teď chystá záložní variantu a připravuje se od března na tisk papírových kuponů.

Deník Aktuálně.cz se pokusil odpovědět na nejdůležitější otázky, které dění kolem karty Pražana vyvolává, a vyjasnit tak cestujícím aktuální situaci.

Na konci ledna končí podpora opencard. Co to znamená?

Společnost EMS se rozhodla, že k 31. lednu ukončí veškerou podporu systému opencard. Začala s tím už ve středu, kdy přestal fungovat portál opencardonline.cz, na kterém si mohli zákazníci po internetu objednávat nové karty. I tak si ale cestující nyní může novou kartu nechat vystavit na přepážce.

Co přesně nastane 1. února, kdy společnost ukončí podporu úplně, zatím není jasné. Podle EMS nejde ani odhadnout, kdy a jestli k nějakým problémům dojde – může to být za den nebo za měsíc. Podle Krnáčové by se ale případné problémy neměly nijak dotknout stávajících zákazníků. To samé tvrdí i pražský dopravní podnik. Ti, co už opencard mají a mají na ní nahraný kupon na MHD, by tak kartu měli bez potíží využívat dál. Zastavení podpory by se ani nemělo nijak dotknout e-shopu, kde si cestující mohou dobít kupon online. E-shop totiž patří dopravnímu podniku.

Budou si moci pořídit opencard noví zákazníci?

Problémy, které mohou nastat kvůli vypnutí podpory, by se s největší pravděpodobností dotkly těch, kteří by si opencard chtěli pořídit nově. Město má sice stále k dispozici mezi šedesáti až sedmdesáti tisíci licencí, které jsou ke každé nově vydané kartě potřeba. Bez podpory ze strany EMS ale už město fungovalo pár dní loni v červnu a v té době také selhalo vydávání nových karet v kartovém centru v Jungmannově ulici. To, kolik má Praha licencí k novým kartám, tak s podporou nesouvisí.

Co bude platné od prvního března?

Nejpozději k prvnímu březnu začne dopravní podnik vydávat všechny dostupné kupony na MHD také v papírové podobě. Nyní si můžou papírovou tramvajenku koupit studenti – a to třicetidenní a devadesátidenní kupon. Cestující si mohou zakoupit také přenosný měsíční, čtvrtletní a roční kupon. Ten není na jméno a může si ho mezi sebou půjčovat víc lidí. Je ale zároveň dražší.

Měsíční kupon na jméno vyjde Pražana na 550 korun, anonymní pak na 670. Anonymní roční kupon je dražší o více než tisíc korun. Nejpozději od prvního března si tak cestující bude moci vybrat, zda bude jezdit s opencard, nebo s papírovým kuponem. V případě, že by si kvůli vypnuté podpoře nemohli opencard pořídit noví zákazníci, je dopravní podnik schopný dodat všechny druhy papírového jízdného nejpozději do týdne.

Končí projekt opencard?

Současná koalice ANO, Trojkoalice a ČSSD o budoucnosti projektu zatím nerozhodla. Jednou z možností je ale i jeho konec. Opencard má nyní na starosti primátorka Adriana Krnáčová (ANO), která na něm pracuje s opozičními Piráty. Krnáčová bude s vlastníkem práv k opencard, společností EMS, jednat znovu příští týden. Zvažuje, že by Praha neodkupovala celý projekt, ale jen zdrojové kódy. EMS chce ale nejdříve jednat o podpoře, za kterou Praha od poloviny loňského června neplatí. Podle Krnáčové i tak město momentálně pracuje na řešení, které by projekt opencard v budoucnu plně nahradilo. Variant je ale několik a Krnáčová je zatím představit nechce. I tak by ale spuštění nového projektu trvalo nejméně měsíce. Město by muselo vypsat nové výběrové řízení na nový systém.

Kolik projekt opencard už Prahu stál?

Opencard v Praze cestující MHD využívají od roku 2007. Pražany už vyšel na 1,35 miliardy korun. I tak ale částka ještě naroste. Praha a EMS nyní soudní cestou řeší některé dluhy - spor se vede především o jejich výši. EMS si nárokuje minimálně 170 milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy