Osud pražských nádraží: Smíchovské se má změnit v čtvrť

ČTK Lucie Stuchlíková ČTK, Lucie Stuchlíková
30. 1. 2013 16:10
Hlavnímu městu zbývá vyřešit, co s Bubny, Žižkovem a Masarykovým nádražím
Detail centrální části města v současném návrhu nového územního plánu Prahy
Detail centrální části města v současném návrhu nového územního plánu Prahy | Foto: Útvar rozvoje hlavního města

Praha - V příštích dvaceti letech se Smíchovské nádraží změní na novou městskou čtvrť. Umožní to změna územního plánu, kterou schválili pražští radní.

Pokud se zastupitelstvo přikloní k názoru rady, na pozemcích, které byly do této chvíle určeny pouze pro železniční stavby, se začne stavět takzvané Smíchov city.

Projekt z dílny společnosti Smíchov Station Development, která patří Českým drahám a Sekyra Group, počítá s výstavbou polyfunkční a bytové zástavby nebo administrativních budov.

Vzniknout by mělo i obchodní centrum, záchytné parkoviště a autobusový terminál. Rozhodnutí rady se týká zhruba 50 hektarů.

Materiál v úterý prošel radou i přes to, že k němu nedala souhlas odborná komise. Podle 1. náměstka Tomáše Hudečka (TOP 09) nebylo stanovisko komise jednoznačné.

"Stanovisko komise nebylo negativní, ale nejednoznačné. U tak velké změny se dvanáct architektů neshodne," uvedl Hudeček s tím, že přestavba bude trvat deset až dvacet let.

Komisi se mimo jiné nelíbil plán na výstavbu blokových domů. Poukázala také na nutnost vyřešit problematiku železniční, automobilové a městské hromadné dopravy. V souvislosti s tím se diskutuje i přeplněnost Barrandovského mostu a zvažovaná výstavba dalšího mostu, který by oběma břehům Vltavy od dopravy ulehčil.

Hudeček řekl, že změna územního plánu umožňuje výstavbu takzvaného Dvoreckého mostu, který bude sloužit pro tramvaje, případně autobusy. Praha ale podle všeho takovou investici zatím neplánuje.

Budoucnost pražských nádraží

Magistrát drží v rukou také osud dalších tří pražských nádraží - Žižkov, Masarykovo nádraží a Bubny-Zátory.

Minulý týden zastupitelstvo rozhodlo v případě přestavby nádraží Bubny-Zátory, jedná se ale pouze o začátek pořizování změn územního plánu. Podle Hudečka bude projednávání trvat několik let.

Na stohektarovém území by měl vzniknout kancelářský, bytový a obchodní komplex. Pozemky vlastní mimo jiné developerské společnosti Orco a Prominecon Group. Zastupitelé záměr několikrát odmítli, Hudečkovi se ho podařilo prosadit až minulý týden.

Naopak už poněkolikáté ztroskotala snaha o revitalizaci Masarykova nádraží. Rada toto téma řešila zároveň se Smíchovským nádražím, projednávání ale přerušila. Změna se týká území o velikosti 18 hektarů. Kromě Masarykova nádraží zahrnuje i plochy stávajícího autobusového nádraží a jeho okolí.

Jednání o Masarykově nádraží komplikují spory mezi památkáři a investorem. Památkáři totiž trvají na zachování poštovního domu. Občanským sdružením se zase nelíbí, že by měla zmizet část zeleně a přibýt parkovací místa. Obávají se, že v centru přibudou auta a zhorší se životní prostředí.

Problémy jsou také u přestavby Žižkovského nákladového nádraží o velikosti přesahující 40 hektarů kvůli sporům o jeho prohlášení za kulturní památku.

 

Právě se děje

Další zprávy