Nový šéf DPP: Děti a senioři by měli za MHD platit

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
30. 9. 2013 20:00
Během několika měsíců bude Jaroslav Ďuriš řešit i otázku zdražení jízdného
Nový ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.
Nový ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. | Foto: ČTK

Praha - Novopečený šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš zvažuje zdražení jízdného o inflaci a zrušení některých slev pro cestující.

"Určitě to nebudu navrhovat jako první krok, ale na pořad dne to časem přijde," uvedl ředitel. Téma podle něj bude aktuální během několika měsíců.

Omezení slev, například jízdy zdarma pro děti a seniory, by mohlo DPP přinést až stovky milionů ročně.

Mimo jiné kvůli návrhům na zdražování jízdného však vedení Prahy kritizovalo Ďurišova předchůdce Milana Křístka.

"S vedením města o tom samozřejmě budeme jednat a nepůjdeme proti nim. Bavíme se tu o různých způsobech, jak zlepšit hospodaření. Jsou tu i jiné možnosti, které se mohou ve finále ukázat jako mnohem přínosnější," dodává Ďuriš v rozhovoru.

A.cz: Primátor Tomáš Hudeček hovořil o tom, že podnik je potřeba stabilizovat do půl roku, jinak hrozí krach. Souhlasíte s jeho hodnocením?

Jaroslav Ďuriš: Situace je složitá. Neříkám, že do půl roku bude bankrot, ale každý den, který nekonáme, je pro dopravní podnik ztráta.

Víte už, kolik budete muset v následujících měsících ušetřit, aby k bankrotu nedošlo?

Přesně to v tuto chvíli nevím. Musíme vyvážit hospodaření tak, abychom si vystačili s tím, co si hlavní město může dovolit do dopravy dát. Myslím, že to bude v řádech stamilionů, nikoli miliard.

Uvažujete o zdražení jízdného? Váš předchůdce se dlouhodobě snažil prosadit zdražení alespoň o inflaci a zvyšující se DPH.

Určitě to nebudu navrhovat jako první krok, ale na pořad dne to časem přijde.

Kdy odhadujete, že to bude?

Během několika měsíců.

Slevy na jízdném jste označil jako neudržitelné. Myslíte si, že senioři a děti do 15 let, kteří nyní jezdí zcela zdarma, by měli alespoň něco za jízdu platit?

Myslím, že ano. To je ale na jednání v rámci odborné skupiny, není to jen moje rozhodnutí. Každopádně je ale potřeba, aby se snížil počet cestujících, kteří využívají systém slev.

Je jednou z možností zvýšit jízdné studentům?

Ano, i to je možné.

Kolik se domníváte, že je možné změnou slev ušetřit?

Slevy stojí celkem necelé dvě miliardy. Úspora tedy může být ve stovkách milionů.

Zvyšování jízdného nebo omezení slev pro děti a důchodce ale dlouhodobě odmítá vedení města. Myslíte, že budete mít politickou podporu?

S vedením města o tom samozřejmě budeme jednat a nepůjdeme proti nim. Bavíme se tu o různých způsobech, jak zlepšit hospodaření. Jsou tu i jiné možnosti, než na které se ptáte a které se mohou ve finále ukázat jako mnohem přínosnější. Jde především o revizi smluvních vztahů a snížení výdajů na straně podniku. V Českých Budějovicích jsme dokázali náklady snížit na úroveň v roce 2006.

Kolik by podniku ročně vyneslo zmrazení mezd, o kterém chcete jednat s odboráři?

Jde o desítky milionů ročně. Nárůst platů je v posledních letech strmý a mzdy tvoří značnou část výdajů podniku. Udělám všechno pro to, abychom se dohodli, nicméně kolektivní smlouva je platná. Pokud se nedohodneme, bude platit dál.

Máte už plán, jak naložit se smlouvou na tramvaje se Škodou Transportation?

Zatím ne. Teprve teď budu mít možnost se seznámit se smlouvou. Stejně tak jako s auditem na stavbu metra A.

 

Právě se děje

Další zprávy