Foto: Chodče, do Prahy nelez. Metropole nemá žádnou vizi pro pěší, chodit není v módě

Foto: Chodče, do Prahy nelez. Metropole nemá žádnou vizi pro pěší, chodit není v módě
Vzpomeňte si na mě /
Že jsem žil a že jsem chodil po Praze /
Že jsem se ji učil milovat jinak než se dosud milovalo /
Že jsem se ji učil milovat jako přítelkyni jako cizinku /
Že jsem se ji učil milovat svobodným srdcem svobodného muže svobodných snů a tužeb /
Že jsem se ji učil milovat jak bytost které patří budoucnost /
Že jsem se ji učil milovat jak ji dosud nikdo nemiloval /
Jak její syn a cizinec.
Pojďte se projít jako Vítězslav Nezval po Praze. Bude to procházka surrealistická.
Praha má štěstí na nádraží v centru, které nikdo nechce odstěhovat. Bezpečný přístup je k němu jen z jedné strany. Od Vinohrad musíte skočit.
Trochu bezpečnější cesta vede kolem magistrály.
Foto: Ludvík Hradilek
Ludvík Hradilek Ludvík Hradilek
26. 4. 2016 12:09
Nejpřirozenější, nejzdravější i nejlevnější doprava je pěšky. V Praze se dělá všechno pro to, aby to tak nebylo.

O řešení problémů automobilistů v Praze slyšíme pořád: Vnější okruh, vnitřní okruh, tunel sem a miliardy do něj. V posledních letech se dokonce někdy na úkor aut prosazují i cyklisté. O chodcích se obvykle mlčí, snad občas někoho zajímají,  když překážejí v jízdě turistům na segwayích. "Chodit není v módě," říká Blanka Klimešová z hnutí Pražské matky, které se už třicet let zabývá trvale udržitelnou mobilitou v Praze.

Od předrevolučních demonstrací za informace o znečištěném ovzduší, nalepování samolepek na auta parkující na přechodech s nápisem "Řidiči di do p*či" se aktivistky v současnosti pokoušejí zajistit bezpečný svět pro svoje děti jinak. Provozují portál Chodci sobě, kam každý může napsat svůj podnět a manažerka projektu ho předá k vyřízení tomu správnému úředníkovi. Můžete pak sledovat, zda se situace řeší, nebo ne.

Ve druhém projektu Pražské matky spolupracují se školami; v něm děti samy upozorňují na nebezpečí, které zažívají každý den při cestě do školy.

Největším problémem Prahy je, že nemá žádný plán rozvoje pěší dopravy. "Už i cyklisté mají na magistrátu svého koordinátora, ale chodce nikdo nezastupuje," říká Klimešová. "Města mají sloužit lidem, ne autům." Podívejte se v galerii, jak to je doopravdy.

 

Právě se děje

Další zprávy