Jižní Morava má seznam silnic, které chce zpoplatnit

ČTK ČTK
17. 2. 2011 14:16
Jde především o komunikace nižších tříd v blízkosti dálnic
Mýtné přinese peníze na opravu silnic.
Mýtné přinese peníze na opravu silnic. | Foto: Radek Pecák

Brno - Jihomoravský kraj sestavil předběžný seznam silnic druhých a třetích tříd, kde se možná bude platit mýtné.

Hejtmanství si od toho slibuje peníze, které použije na údržbu a rozvoj silniční sítě. O nastavení a parametrech mýtného budou kraje diskutovat s ministerstvem dopravy.

Ministr Vít Bárta (VV) loni řekl, že zpoplatnění jízd na silnicích nižších tříd bude mít regulační funkci a nebude vydělávat. Hejtman Michal Hašek (ČSSD) to za Asociaci krajů ČR odmítl. "Kraje nepůjdou do systému, který spotřebuje víc, než vynese," řekl.

Jižní Morava má na starosti téměř 4000 kilometrů silnic druhých a třetích tříd. Opravu potřebuje pětina úseků. Podle Haška převzaly kraje v roce 2000 silnice od státu s ohromným vnitřním dluhem.

"Stát má příjmy prostřednictvím mýta a podílu ze spotřební daně ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Ale jen malá část, a to nepravidelně, je poukazována krajům," uvedl. Podle něj se tak naposledy stalo po loňských povodních. Loni stát přispěl i na zimní údržbu.

Kdo se vyhne dálnici, bude možná platit

Podle Haškova náměstka Václava Horáka (KDU-ČSL) by se v první fázi pro nákladní auta měly zpoplatnit ty úseky silnic nižších tříd, které vedou podél dálnic, silnic prvních tříd, nebo které tyto hlavní dopravní tepny spojují.

Kraj chce prosadit, aby mýtné neplatily autobusy integrované dopravy, na níž kraj přispívá. Peníze by se tak prý jen přelévaly z jedné kapsy do druhé.

Krajští odborníci pro první etapu zpoplatnění navrhli například silnici Brno-Vyškov, po níž lze objet dálnici D1, a obdobný tah Rajhrad-Břeclav vedoucí podél dálnice D2. V návrhu je i trasa Brno-Hodonín.

Kdyby se systém osvědčil, mohly by k těmto silnicím přibýt další.

Hašek připustil, že některé úseky, o jejichž zpoplatnění se uvažuje, nejsou v dobrém technickém stavu. Úvahami o tom, zda je nejdřív neopravit, by se však kraj točil v kruhu. "Protože peníze potřebujeme na to, abychom je mohli upravovat, udržovat, případně silniční síť rozvíjet," uvedl.

Jednání s ministerstvem dopravy jsou na začátku. Hejtman však zdůraznil, že poprvé se sejdou zástupci ministerstva s kraji nad něčím konkrétním. "Dosud to byly jen proklamace," dodal.

 

Právě se děje

Další zprávy