Nová móda zamilovaných: Vztah prozradí jediná věc

ČTK ČTK
23. 10. 2013 11:25
Líbání, dotyky? Mladé páry dávají najevo svůj vztah jinak
Ilustrační foto: Mladé páry dávají stejným oblečením na odiv svůj vztah.
Ilustrační foto: Mladé páry dávají stejným oblečením na odiv svůj vztah. | Foto: Jaroslav Jiřička

Peking - Wu Čuan a Cung Jing-chung nenosí snubní prstýnky, nedrží se za ruce ani se na veřejnosti nelíbají. Namísto toho jejich stejná tyrkysová trička se žlutými a černými srdíčky dávají světu najevo, že jsou muž a žena patřící k sobě, napsal zpravodajský server The Wall Street Journal.

O víkendu pravidelně vyrážejí - oblečeni do stejných šedých mikin s kapucí, pruhovaných svetrů anebo fialových triček s prasátky - okukovat výklady v centru Pekingu, kde sami přitahují pozornost kolemjdoucích.

"Chci, aby nám každý záviděl," říká dvaatřicetiletý Wu, který pracuje jako poradce pro lesnictví a ochranu přírody. Se svou identicky oblečenou manželkou ovšem čelí sílící konkurenci.

Fenomén čching lü čuang

Během jediné hodiny sobotního dopoledne se na nákupní ulici Nan-luo-ku-siang v Pekingu procházelo nejméně osm identicky oblečených párů. Na sobě měly ladící trička se stejným obrázkem, anebo se stejný pruhovaný vzor opakoval na tričku mladíka a šatech dívky.

V zemi, kde tradičně do seznamování sami mladí lidé nemohli vůbec nebo jen velmi málo mluvit, se páry snaží dostat vztahy pod vlastní kontrolu. A jak se mění celá definice seznamování a randění, jedním z vedlejších produktů je módní trend, nad nímž by se většina západních tvůrců luxusní módy ošívala.

Po zadání čínského výrazu pro shodné oblečení pro páry "čching lü čuang" na největším online obchodním čínském serveru Taobao vypadnou více než tři miliony výsledků hledání. Za poslední zhruba rok se tu počet uživatelů hledajících právě "čching lü čuang" zvýšil o 57 procent.

V Číně tenhle fenomén představuje projev romantiky, jaký místní kultura dřív neznala.

Rodiče se viděli poprvé v den svatby

Po stovky let rodiče a prarodiče rozebírali rodinné kořeny, počítali věno a astrologické tabulky, aby domluvili potomkům nejlepší možný sňatek.

Dokonce i v posledních letech mnoho manželství vzešlo z příslibu lepšího materiálního života například v podobě skutečnosti, že ze dvou příjmů si novomanželé budou moct koupit nový dům nebo dokonce vůz BMW.

Naproti tomu paní Cung, jednatřicetiletá pekingská účetní, říká, že se rozhodla za Wua provdat, protože ji dokáže rozesmát. A Wua k ní přitahovala její jemná povaha. "Volal jsem jí, jen abych slyšel její hlas," řekl Wu, který se s Cung seznámil v roce 2007.

Cung říká, že si své rodiče, farmáře z provincie Ťi-lin, nedokáže představit, jak by si oblékli stejná trička na znamení vzájemné lásky. "Poprvé se viděli ve svůj svatební den," dodala. "Jistě, mají se rádi, ale jejich láska je jiná."

Wu a Cung začali ladit svoje oblečení krátce poté, co spolu začali chodit. "Měli jsme pocit, že tím je to oficiální," řekl Wu.

Tak slaví zamilovaní:

Láska jako BMW. Oboje se dává na odiv

Sun Pchej-tung, profesor z univerzity v Šanghaji, míní, že tento fenomén odráží čím dál tím víc materialistickou čínskou společnost posedlou logy a značkami. Lidi chtějí BMW, aby ukázali, že jsou bohatí; a stejným oblečením chtějí ukázat, že mají vztah, dodal.

Paj Čeng-pching požádal Ma Sin, aby si s ním společně koupila tričko se znakem Supermana, když spolu chodili teprve šest měsíců.

"Byl jsem hrdý. Jako bych tím říkal: 'Ona je moje'," vysvětlil Paj. "Chtěl jsem, aby to všichni věděli." Nyní spolu chodí dva roky a stejná trička stále nosí.

Co bude dál? Sady pro celé rodiny?

Návrhář Čou Jou-ken uvedl na trh svou značku oblečení pro páry Fei Chen v roce 2011. Od té doby se tahle kategorie rozvinula od obyčejných stejných triček k módním šatům a košilím, které se navzájem doplňují.

Sám Čou, kterému je něco přes čtyřicet, se někdy obléká s manželkou stejně. Potenciál stejného oblečení pro páry je podle jeho názoru tak velký, že si nyní pohrává s myšlenkou rozšířit nabídku o serióznější oděvy pro starší páry a možná i o sady pro celé rodiny.

Sady pro celé rodiny? Zdeněk Svěrák tento trend předpověděl již v roce 1976:

Tohoto trendu už si všimly i velké západní značky, které ho posouvají do nových oblastí. Tak například PVH Corp., mateřská společnost Calvina Kleina, vytváří speciálně pro Asii sety partnerského spodního prádla a v Číně prodává i stejná pyžama pro něj a pro ni.

 

Právě se děje

Další zprávy