Nejúspěšnější značky: bodují internet i finance

alt
5. 6. 2008 16:05
Seznam.cz předstihl PPF a Student Agency
Internetové značky mají budoucnost, soudí experti
Internetové značky mají budoucnost, soudí experti | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Nejúspěšnější novou českou značkou je Seznam.cz, následovaný finanční skupinou PPF a Student Agency. Vyplynulo to z průzkumu provedeného firmou Mather Communications.

Toho se zúčastnilo více než 300 specialistů na reklamu a marketing a manažerů firem. Jmenovat měli pouze úspěšné značky vzniklé po roce 1989.

S finančním oceněním je to složitější. Ve světě publikuje každoročně žebříček nejcennějších značek pod názvem Brandz agentura Millward Brown. Pro ilustraci: dominuje Google, který má podle metodiky agentury cenu přes 86 miliard dolarů.

Čtěte dále: Nejcennější značkou světa je Google

V Česku zatím takový žebříček k dispozici není, agentura Mather se ale na odhad hodnoty ptala. Za značku Seznam.cz by respondenti dali bezmála dvě miliardy korun, prakticky shodně ocenili i PPF.

Pokud jde o budoucí rozvoj, nejperspektivnější značkou vůbec je Student Agency. Dobře si v tomto žebříčku vedly i internetové firmy. Druhý skončil již zmiňovaný Seznam.cz, čtvrtý server iDnes.cz a šestý zpravodajský server Aktuálně.cz. Z dalších značek jsou nadějné například Home Credit, SmartWings či Click4sky.

Nejúspěšnější značky
Autor fotografie: Bleskově

Nejúspěšnější značky

  • 1. Seznam.cz
  • 2. PPF
  • 3. Student Agency
  • 4. Mountfield
  • 5. AAA Auto
  • 6. Semtex
  • 7. Linet
  • 8. Home Credit
  • 9. Bernard
  • 10. Tescoma

Pozn.: pořadí podle spontánní odpovědi

Zdroj: Mather Communications

Naopak mezi ohrožené patří AAA Auto, slučující se Albert a Hypernova či operátor U:fon. Respondenti mají pochyby i o budoucnosti značky Atlas.cz. Ta má od února stejného majitele jako Centrum.cz, další značka z Top 50, obě ale po fúzi zůstávají oddělené.

Čtěte také: Nástupcem Atlasu a NetCentra se stal Centrum Holdings

Cesta k úspěchu nejsou jen peníze

Celkově se v průzkumu ukázalo, že respondenti měří úspěch značky úspěchem celé firmy, doplnil Josef Havelka z Ogilvy Group CEE, sesterské firmy agentury Mather. Spíše než o vlastní marketing tedy šlo o obchodní nápad a dobře uchopenou příležitost.

"Úspěšný byznys lze, nebo možná lépe šlo, vyvinout i bez masivních výdajů do klasické reklamy. Příkladem jsou značky Crocodille, Tescoma nebo HUDY," doplnil Havelka. Správně nalezená mezera na trhu a zvolená cílová skupina zase pomohly značkám jako Linet, Jablotron či Blata.

Kromě masivních investic pak k úspěchu vede i promyšlená obchodní a komunikační strategie a nápaditá reklama.

Co je dobrá reklama, na tom se ovšem neshodne každý. "Dozvím-li se , že Béda Trávníček - kterému rozhodně neupírám jeho efektivitu - je nápaditá a kreativní reklama pro každého čtvrtého dotázaného profesionála, začínám mít silné pochybnosti o budoucnosti marketingu v Čechách," prohlásil Havelka z Ogilvy.

 

Právě se děje

Další zprávy