Digitální technologie nemají emoce, pochvalují si dvě podnikatelky se sedmi dětmi

BeNative BeNative - za podpory: Mastercard
13. 12. 2022 13:11
Dvě ženy spolu založily technologickou firmu na sdílený tisk. Tak nezačíná žádný moderní vtip, ale příběh zeleného Pla(s)teosaura, který se zapsal do české knihy rekordů. Zapojilo se do něj 126 tiskařů. Dámy se nenechaly pohltit digitální džunglí a svěřily výběr nejvhodnějších nástrojů odborníkům z banky.
Foto: Mastercard

"Vybrat ty správné technologie je podobný proces jako plánování dovolené. Porovnávat destinace, hledat trasy a ubytování, vyjít vstříc všem členům rodiny a k tomu brát v potaz uhlíkovou stopu. Rádi to přenecháme odborníkům a my se můžeme soustředit na náš hlavní byznys," říká Jitka Hvězdová, spoluzakladatelka start-upu Plastenco.

Ten se zaměřuje na využití českého recyklovaného plastu v designu a architektuře. Mění odpad ve společensky odpovědné reprezentativní předměty, designové doplňky interiéru a umělecké instalace.

"Naše výrobky odpad nevytvářejí, ale spotřebovávají. Prostřednictvím designu dáváme odpadu přidanou hodnotu. Zatím tvoříme v malých sériích na 3D tiskárnách, produkci však chceme škálovat a k tomu potřebujeme zavádět inovace. Momentálně nám v tom brání vysoké ceny nových technologií," vysvětluje Hvězdová.

Foto: Mastercard

Právě toto označuje jako jeden z důvodů, proč jejich firma Plastenco vstoupila do programu Strive Czechia, který u nás zavádí společnost Mastercard. "Když malým podnikům v ČR digitalizaci usnadníme, můžeme významně přispět k tomu, aby podnikatelé na okraji zájmu - a především pak podnikatelky - měli přístup k finančním službám nezbytným pro jejich růst," říká Payal Dalal, seniorní viceprezidentka pro společenské dopady na mezinárodních trzích z Centra pro inkluzivní růst společnosti Mastercard.

"Nepochybujeme, že vytvořením ekosystému podpory podnikání v ČR, který se bude podílet na tvorbě programů a nástrojů odpovídajících potřebám malých českých podniků, dokážeme přispět k tomu, aby se drobné podnikání v ČR vrátilo k růstu," dodává Payal Dalal.

Plastenco se dlouhodobě opírá o akademickou spolupráci s výzkumným ústavem PETMAT při Fakultě architektury ČVUT. Pro příštích pět let má připraveny tři inovativní projekty: sdílený 3D tisk, velkoformátový 3D tisk a ekodesignérskou platformu.

"Ze zkušenosti vím, jak je těžké skloubit tvůrčí svobodu se strukturovaným byznys přístupem. Kreativita a dobrý záměr musí jít ruku v ruce s vizí, pevně stanovenými firemními hodnotami a samozřejmě s dobře nastavenými procesy a cíli - v tom spočívá ekonomická udržitelnost. Jako start-up nemáme takové možnosti jako zavedené firmy, proto velmi vítám podporu pro digitalizaci našich procesů ze strany Strive Czechia," přiznává Hvězdová. V případě Plastenca jde především o platformu na projektový a finanční management, CRM či digitální komunikaci.

Foto: Mastercard

Mastercard svůj program Strive Czechia zaměřuje na drobné podnikatele a podnikatelky, kteří hledají podporu při zavádění digitalizace a automatizace ve svém podniku. Program je tříletý. Společnost Mastercard ho již dříve rozjela ve Velké Británii, Česká republika je druhou evropskou zemí, ve které byl program spuštěn.

Crowd 3D print

Plastenco má za sebou zkušenost se sdíleným tiskem a v rámci prvního projektu se chce zaměřit na dokončení vývoje interaktivní platformy pro tzv. Crowd 3D print. "Na tomto principu vzniklo i naše doposud největší komunitní dílo Pla(s)teosaurus, které se zapsalo do České knihy rekordů. V Národním muzeu v Praze tak můžete díky Asociaci společenské odpovědnosti vidět sochu Pla(s)teosaura," říká druhá spoluzakladatelka architektka Kateřina Sýsová.

Princip sdíleného tisku zahrnuje vytvoření 3D modelu, který se rozdělí na jednotlivé části a nahraje se na interaktivní platformu. Tiskaři dostávají výzvu, že si mohou stahovat jednotlivé dílky, ke kterým obdrží tisková data. "My jim pak zasíláme recyklovanou hmotu pro tisk. Oni nám posílají zpět vytištěné dílky a my je kompletujeme," vysvětluje Sýsová.

Foto: Mastercard

Pla(s)teosaurus v Národním muzeu je složen ze 426 dílků. Na obří soše z recyklovaného plastu se podílelo 126 českých tiskařů z celé ČR, z řad jak jednotlivců, tak škol, ale i větších firem. Dílo bylo odhaleno 13. října 2022 v rámci mezinárodního Global Goals Summitu a galavečera předání Cen SDGs, který oceňuje inovativní projekty s pozitivním dopadem na společnost i planetu.

"Platforma na Crowd print má však své limity. Proto jsme připravili investiční projekt na dokončení vývoje. Díky tomu bychom značně snížili náklady na výrobu a také mohli projekt škálovat do zahraničí," pokračuje Sýsová.

Designový nábytek z plastového odpadu

Druhý inovativní projekt z dílny Plastenco se přibližuje konceptu nizozemského start-upu PrintYourCity. Plastový odpad směřuje nejkratší cestou jako materiál k tisku designového nábytku. Ten, kdo plast vyhodil, pak může takřka v přímém přenosu sledovat, jak z něj vzniká něco využitelného. "Za takovým zjednodušeným schématem stojí dlouhý vývoj v oblasti automatizace a robotizace. Naši spolupráci se Strive Czechia bychom chtěli využít k tomu, abychom v tomto projektu udělali významný krok vpřed," poodhaluje další plány Hvězdová.

Znovu narozený design

Třetí projekt, se kterým Plastenco do programu digitalizace se Strive Czechia vstupuje, je REBORN DESIGN. Ten rozjela společně s technologickou firmou LAVARIS. Jedná se o ekodesignérskou výzvu pro studenty designu a architektury. "Na tomto základě plánujeme vybudovat celý ekosystém, který bude propojovat výrobní firmy, technologie, recyklovaný materiál, designéry a koncové uživatele. Zapojit chceme také umělou inteligenci," podotýká Jitka Hvězdová.

Foto: Mastercard

Zakladatelkami start-upu Plastenco jsou dvě ženy. Dohromady mají sedm dětí, přitom Kateřina Sýsová má momentálně půlročního syna. "Zjistily jsme, že splňujeme naprosto všechna kritéria programu Strive Czechia. Zaměřuje se na podporu drobných firem, žen ve vedení a národnostních menšin. Všechny požadavky bohatě splňujeme," směje se Hvězdová. Plastenco s výzkumným ústavem PETMAT do týmu zapojuje řadu studentů - doktorandů z Fakulty architektury ČVUT, mezi nimiž je třeba Faskel Tchoundie z Kamerunu.

Podle jejích slov kdysi jako ženy obecně narážely na ostych. Nyní se však cítí dostatečně asertivní na to, aby dělaly to, co jim dává smysl. A nebály si říct o podporu. "Digitální technologie jsou pro nás prostředek, jak zjednodušit a systematizovat naši práci. Navíc digitální technologie nemají emoce. Jako člen týmu pracují vždy, včetně noci, a v úsudku jsou stabilní. Díky nim dokážeme pragmaticky rozhodovat a řídit naši firmu," uzavírá Hvězdová.

 

Právě se děje

Další zprávy