Nový žebříček řetězců: Malé obchody se vracejí

Petr Kučera Petr Kučera
13. 12. 2013 15:45
Největším maloobchodním řetězcem na českém trhu je Kaufland
ilustrační foto.
ilustrační foto. | Foto: Tesco Stores

Praha - Největším maloobchodním řetězcem na českém trhu je Kaufland, těsně za ním následují Tesco Stores a Ahold (provozující síť Albert).

Vyplývá to z nejnovějšího žebříčku, který podle údajů o tržbách zveřejnily společnost Incoma GfK a časopis Zboží & Prodej.

Ani složení na dalších místech první desítky se oproti předchozímu ročníku nijak výrazněji nezměnilo. V TOP 10 jsou dále Makro, Penny Market, Globus, Lidl, Billa, "trafiky" Geco a Spar ČOS (Interspar).

Při započtení skupiny družstevních prodejen COOP, která nemá jednotnou vlastnickou strukturu, by jí patřilo šesté místo.

Oficiální čísla, ale za různá období

Žebříček největších obchodníků má letos jinou podobu a jiný zdroj než v letech minulých. Vychází už jen z oficiálních výsledků, tedy zveřejněných účetních uzávěrek. Dříve autoři pracovali s kvalifikovanými odhady, pokud některá z firem včas nezveřejnila výsledky za předchozí rok.

Výhodou nově pojatého žebříčku je větší věrohodnost a srovnatelnost. "Na druhé straně je třeba upozornit, že finanční periody jednotlivých obchodníků se často vzájemně nekryjí a také datum zveřejnění uzávěrky se liší," říká Zdeněk Skála, ředitel výzkumu Retail & Shopper společnosti Incoma GfK.

Pořadí uvedené v žebříčku je proto spíše orientační. Další změnou je, že se uvádějí tržby bez DPH.


Co se změní po krizi?

Změny nákupního chování, ke kterým v průběhu posledních let došlo, jsou podle Skály prakticky jistě trvalého rázu. "To, že se zvýší optimismus spotřebitelů, tedy rozhodně neznamená, že se vrátí k výrobkům, které během ekonomického útlumu přestali nakupovat," upozorňuje.

Dobrá zpráva pro obchod podle něj je, že výdaje domácností od poloviny roku 2012 postupně zpomalují svůj pád a zdá se, že se zvolna obracejí k růstu.

"Druhou stranou této mince je, že v rámci celkových výdajů domácností dlouhodobě klesá podíl nákupů potravin i nepotravinářského zboží. Rostoucí výdaje domácností tedy nemusí znamenat růst maloobchodních tržeb - spotřebitelé se mohou obrátit k výdajům do vzdělání, cestování, služeb, zdraví, pojištění a tak dále. Tedy do všech oborů, které dlouhodobě získávají silnější podíl," podotýká Skála.

Návrat malých prodejen a specialistů

Autoři žebříčku poukazují také na rostoucí roli menších obchodních formátů včetně "alternativních kanálů" a nezávislých specialistů.

"V některých segmentech již jde o masový fenomén. Sčítání obchodní sítě v krajských městech, které Incoma GfK uskutečnila, ukazuje rostoucí význam pekáren, řeznictví a dalších specializovaných prodejen," říká Skála.

Vedle toho, že roste počet malých širokosortimentních prodejen a daří se specialistům, prudce stoupají také tržby internetových obchodů - meziročně o pětinu až třetinu.

 

Právě se děje

Další zprávy