Nový standard 700 kilometrů. Nastupující elektromobily dojedou k moři bez nabíjení

Nový standard 700 kilometrů. Nastupující elektromobily dojedou k moři bez nabíjení
Hyundai Ioniq první generace měl premiéru v roce 2016. Podle tehdy používané benevolentní normy NEDC ujel 280 kilometrů.
Současný Ioniq 6 vychází z tvarů svého předchůdce, s větší baterií ale urazí až 614 kilometrů podle WLTP.
Ve spolupráci s Teslou představil v roce 2014 Mercedes-Benz bateriovou třídu B. Ujela 200 kilometrů a velmi pomalu nabíjela.
Zatím jde o prototyp, ale od premiéry sériové verze nás dělí zhruba jeden rok. Budoucí Mercedes CLA zvládne na jedno nabití až 750 kilometrů.
Foto: Výrobci; koláž Aktuálně.cz
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
20. 9. 2023 6:07
Peugeot i Mercedes-Benz ukázal, jaká elektroauta chystá na příští rok. Pozoruhodný je v obou případech jejich dojezd, který má přesáhnout sedm stovek kilometrů. Jde o novou metu, které se budou muset všichni ostatní výrobci přizpůsobit.

Když se před třinácti lety objevil na trhu malý Peugeot iON, měl podle benevolentní evropské metodiky NEDC dojezd 150 kilometrů. Automobilka za přeznačkované Mitsubishi i-Miev tenkrát chtěla bezmála 800 tisíc korun. A když pomineme třetí klon téhož auta, Citroën C-Zero, konkurence na trhu tenkrát nebyla žádná. Nissan Leaf se do Česka teprve chystal.

Zmíněným autům jejich zásluhu na rozvoji elektromobility už nikdo nevezme, paradoxně to však byla právě ona, jež přispěla k pověsti bateriových aut coby stroje, který se pro běžný život vůbec nehodí.

Deklarovaný dojezd totiž neměl s realitou mnoho společného, s lehkou nohou se dalo dostat maximálně na sto kilometrů, Nissan Leaf na tom byl jen o málo lépe. V kombinaci s neexistující dobíjecí infrastrukturou tak šlo výhradně o volbu nadšenců, kteří se nezdráhali zazvonit u cizích dveří, aby poprosili o trochu "šťávy" na další cestu.

Úzkost z krátkého dojezdu plnila ordinace psychiatrů, proto když BMW přišlo u modelu i3 s možností prodloužit jej za použití benzinového generátoru, slavilo auto s přídomkem REX nebývalý úspěch.

Jiné automobilky se zase snažily motoristy získat drobnými fintami. Například plně nabitý Volkswagen e-Golf hlásil pokaždé dojezd 300 kilometrů, ačkoliv realita byla někde kolem dvou set. Na rozdíl od BMW si Golf nikdy žádný proud nevyráběl a navíc neměl ani tepelný management baterie. Každá další zastávka na doplnění energie tak znamenala menší a menší dobíjecí výkon, aby se akumulátor nepřehřál.

Meta tří set kilometrů, kterou dokázal pokořit třeba faceliftovaný Hyundai Ioniq i ve skutečnosti, se ale udržela jen chvíli. Tatáž automobilka přišla v roce 2019 s bateriovou Konou, a od té doby nevypadá dobře, když rodinný elektromobil nemá dojezd začínající alespoň čtyřkou. Také teplotní management se v té době až na výjimky stává standardem, aby dlouhé cesty neznamenaly hodiny zbytečně ztracené u nabíjecích stanic.

I když se sedmisetkilometrová hranice dojezdu z perspektivy roku 2023 jeví poměrně ambiciózně, predikuje ji i německý statistický portál Statista. Ten na svých stránkách uvádí, že zatímco průměrný dojezd elektromobilů ještě v roce 2017 činil 241 kilometrů, napřesrok to má být už 784.

Způsob, jakým toho automobilky chtějí dosáhnout, se však od minulosti přece jen trochu liší. Až dosud šli výrobci zpravidla cestou navyšování kapacity trakčních akumulátorů, dlouhý dojezd je ale nyní spíše o snižování energetických ztrát v pohonném řetězci. Tak to alespoň vidí Mercedes, jehož s napětím očekávané CLA s deklarovaným dojezdem 750 kilometrů startuje začátkem roku 2025.

Jak se za posledních dvanáct let měnil dojezd elektromobilů, si můžete udělat lepší představu v naší fotogalerii.

 

Právě se děje

Další zprávy