Praha - Středeční tragická nehoda pendolina a kamionu na železničním přejezdu ve Studénce, při které zemřeli dva cestující z vlaku a třináct se vážně zranilo, se nemusela vůbec stát.
Stačilo by, kdyby se řidič polského tahače místo útěku z kabiny rozjel a prorazil nákladním autem závory vyrobené z lehkého materiálu.
Závory v sobě mají čidla, která jakoukoliv manipulaci zaznamenají a dají pokyn zabezpečovacímu zařízení, aby přijíždějící vlak zastavil. V případě Studénky by sice vlak už nejspíš nestihl zabrzdit, mohl by ale zpomalit - a hlavně - těžký kamion naložený plechy by už nestál v cestě.
"Tato čidla mají všechny závory v Česku. Je to standardní vybavení. Přejezd ve Studénce ho určitě měl," řekl Zdeněk Chrdle, generální ředitel firmy AŽD Praha, která vyrábí zabezpečovací systémy pro železnice.
Podle Chrdleho ale čidlo nemohlo zafungovat, protože kamion zůstal stát mezi závorami. "Řidič zřejmě zazmatkoval a nechal vůz na kolejích," okomentoval nehodu Chrdle.
Systém funguje takto: pokud někdo závory nadzdvihne, prorazí nebo s nimi jinak manipuluje, čidla pohyb zaznamenají, vyšlou signál a vlak následně dostane červenou. Strojvůdce tedy ví, že se na přejezdu něco děje, a vůbec tam nevjede.
Zabránit případům, kdy auto zůstane stát uprostřed, ale nedokáže. Podle Chrdleho by řešením mohlo být monitorování přejezdu.
"Takové systémy existují. Bohužel ale prodlužují dobu čekání na přejezdu o minuty. Frekventované přejezdy by pak ve výsledku mohly být skoro pořád zavřené," řekl.
Doporučuje tedy spíše investovat do školení řidičů. “Řada lidí stále jezdí na přejezdy, i když svítí červená," tvrdí Chrdle.
Obvyklá je například situace, kdy svítí výstražné světlo, ale závory už se pomalu otevírají. Netrpělivý řidič vjede na trať, z protějšího směru ale přijíždí druhý vlak a závory se opět zavřou. V takovém případě může spolujezdec vystoupit a závory nadzvednout. Jsou lehké a uzvedne je takřka každý. Pokud je řidič sám, měl by závory jednoduše prorazit.
"Je tam lámací spojka, takže se při proražení nic nestane, předváděli jsme to i na osobním autě," řekl Chrdle.
Jen loni na železničních přejezdech zemřelo 43 lidí. Na rozdíl od nehody ve Studénce jsou obětmi mnohem častěji členové posádky auta než cestující ve vlaku. Víc střetnutí se paradoxně stává na přejezdech s výstražnými světly než na přejezdech, které mají jen výstražní kříž.