Praha - Spojené státy předložily Česku nabídku na pronájem čtrnácti stíhaček F-16 C, D, včetně vybudování servisního, logistického a výcvikového zázemí. Učinily to už loni a naposledy znovu letos v únoru.
Podmínky jsou identické s kontraktem, který s Českem poté uzavřeli Švédové při prodloužení pronájmu letounů JAS 39 Gripen. Na americkou nabídku Praha přesto vůbec nereagovala.
Česko by mělo nově Švédům za dvanáctiletý pronájem zaplatit (oproti původní, bezmála dvacetimiliardové sumě) zhruba patnáct miliard korun a Sobotkova vláda na to počátkem března kývla. Americká cena je ovšem o šest miliard nižší než ta švédská. Její výše se tedy pohybuje někde mezi devíti a deseti miliardami korun.
Redakce Aktuálně.cz získala dokumenty, v nichž se prezident americké firmy Aero Enterprises Inc. David Cannavo obrací (podle informací Aktuálně.cz jménem Pentagonu a s vědomím velvyslanectví USA v Praze) na české ministerstvo obrany a také financí s upřesněním nabízeného kontraktu: kromě již zmíněné výstavby kompletního technického zázemí zahrnuje americká nabídka plný výcvik (přeškolení) pilotů v USA, který by byl hrazen ze zvláštního podpůrného fondu Pentagonu určeného na pomoc spojencům v NATO.
Cannavo připomíná v dopise ministru financí Andreji Babišovi ještě jednu důležitou věc: Washington nabízí Praze stíhačky F-16 C, D verze bloku 51/52. Tedy velmi pokročilé stroje, které US Air Force stále používají a s nimiž se v posledních letech zúčastnily všech významnějších spojeneckých akcí. Slovy Davida Cannava: "Nabízíme vám v bojích osvědčené letouny s celosvětovým, a tudíž lehce dostupným servisem, které ke své obraně používá většina států NATO."
Pentagon by navíc podle zástupce firmy Aero Enterprises Stephena Bulboffa, jenž vedl minulý týden v Praze a Bratislavě obchodní jednání, přispíval ze svého fondu českému letectvu nejenom na už zmiňovaný výcvik pilotů, ale i na dodávky náhradních dílů a palivo. Letečtí experti navíc upozorňují na vyšší schopnosti stíhaček F-16, včetně jejich modernizačního potenciálu.
Češi nereagují
České ministerstvo financí reportérům Aktuálně.cz až po opakovaných žádostech potvrdilo, že nabídku od firmy Aero Enterprises obdrželo (přišla ještě před rozhodnutím vlády o gripenech - pozn. red.) a že nyní úřad připravuje odpověď. Mluvčí Radek Ležatka ovšem nechce předjímat, v jakém duchu je vyjádření jeho resortu koncipováno.
Složitější je to s ministerstvem obrany, které ani po několikatýdenním pátrání nabídku Američanů nedohledalo. "Nemáme o ní žádné informace," říká mluvčí obrany Jan Pejšek. Bulboff ale reportéry Aktuálně.cz ujistil, že jeho firma české ministerstvo obrany oslovila.
"Velvyslanectví USA v Praze nás varovalo, že v Česku jen marníme čas a že o gripenech - bez ohledu na nesporné výhody, které nabízíme - je dávno předem rozhodnuto. Byli bychom ale špatní obchodníci, kdybychom to alespoň nezkusili. A když nad tím přemýšlím, tak nás výsledek vlastně ani příliš nepřekvapil. Nepředpokládali jsme ovšem, že naše snaha zůstane bez jakékoliv odpovědi a že si našich nejnovějších návrhů v Česku nikdo ani nevšimne," říká s rozpaky Stephen Bulboff.
Jediným výsledkem mnohaměsíčních snah firmy Aero Enterprises je tak podle něj jen detailnější zmapování "českého terénu". Terénu, v němž Američané s nejrůznějšími variantami nabídek nadzvukových letounů v posledních patnácti letech nikdy neuspěli.
Stephen Bulboff opakovaně ujišťuje, že všechny kroky a nabídky jeho firma Aero Enterprises koordinuje s Pentagonem a velvyslanectvím USA v Praze. "Nikdy bychom nejednali a ani nemohli jednat bez jejich vědomí," říká. Podle českých odborníků i proto, že k pronájmu nabízené stíhačky F-16 C, D blok 51/52 jsou jednoduše majetkem Spojených států.
Odpověď velvyslanectví USA v Praze na dotaz, zda může sdělit podrobnosti k firmě Aero Enterprises, a tedy i k nabídce stíhaček F-16 Česku, je nicméně stručná: "Víme o tom, že Aero Enterprises v Česku působí."
F-16 versus gripeny na Slovensku
Česko zajímalo Američany i proto, že by jim pomohlo také na Slovensku. Šance Američanů by byly u našich východních sousedů mnohem větší, pokud by si stíhačky F-16 pořídilo i Česko.
Bulboff se tím nijak netají: "Favorizovalo by nás to." A už jen na okraj připomíná: "Polsko má ve výzbroji osmačtyřicet stíhaček F-16 C, D konstruovaných podle modernizačního bloku 51/52. A všechny tyto naše stroje jsou schopny plnohodnotné komunikace s aliančními vzdušnými řídicími a výzvědnými stanovišti AWACS, což mimochodem české gripeny dosud nedokážou."
Tato výhrada by podle nového kontraktu na pronájem gripenů neměla platit: stroje dodané na jejím základě budou schopny komunikace se všemi systémy.
Bez zajímavosti není ani fakt, že Slováci, jimž dosluhují provozně mimořádně nákladné sovětské stíhačky MiG-29, firmě Aero Enterprises - na rozdíl od Čechů - odpověděli. Z dopisu, s nímž se reportéři Aktuálně.cz seznámili, vyplývá, že Bratislava analyzuje další kroky, jak v dohledné době zajistit obranu vzdušného prostoru své země.
"Děkujeme za vaši velmi zajímavou nabídku - zvážíme ji," píše se v odpovědi slovenského ministerstva obrany americké firmě Aero Enterprises.
Projekt Američanů o společném servisu a provozu stíhaček F-16 ve třech sousedících středoevropských státech, což by výrazně snížilo náklady na údržbu letounů, bere mlčením Prahy každopádně za své.
Slovensko teď má na výběr: buď bude mít americké F-16 jako Polsko, nebo švédské gripeny jako Česká republika.
O společně vyzbrojených letectvech stíhačkami Gripen se Slováky mimochodem několikrát jednal už předcházející ministr obrany Vlastimil Picek, protože by to podle něj logicky snížilo náklady na ochranu vzdušného prostoru obou zemí, přičemž Češi by dali k dispozici tréninkové a simulační centrum v Pardubicích, a navíc by se mohli se Slováky při vzdušné ochraně svých států střídat.
Jak ale upozorňuje Stephen Bulboff, stejný argument by tím spíše platil, pokud by stíhačky F-16 provozovalo Polsko, Slovensko a Česko.