Účet za hluk z dopravy: 50 tisíc mrtvých Evropanů

Pavel Baroch
9. 3. 2008 15:00
V Česku útočí decibely na zdraví 300 tisíc lidí
Takhle vypadá dopravní špička v hlavním městě Evropské unie. Evropští úředníci vytvářejí nové ekologické normy, ve "svém" městě však dopravním zácpám nedokážou zabránit.
Takhle vypadá dopravní špička v hlavním městě Evropské unie. Evropští úředníci vytvářejí nové ekologické normy, ve "svém" městě však dopravním zácpám nedokážou zabránit. | Foto: Reuters

Praha/Brusel - Nadměrný hluk především z automobilové a železniční dopravy má na svědomí to, že každý rok umírá 50 tisíc Evropanů na infarkt. Choroby srdce a cév pak trápí dalších 200 tisíc lidí.

Vyplývá to z nové studie o vlivu nadměrných decibelů na lidské zdraví, kterou v Bruselu zveřejnila tamní nevládní organizace Transport&Environment. Zpráva zároveň konstatuje, že téměř polovina Evropanů je vystavena hluku z dopravy, který může poškozovat jejich zdraví.

Vědci už dříve potvrdili, že nechtěný nadměrný hluk může kromě špatného spánku vést například i ke vzniku nebo prohloubení civilizačních chorob, jako je třeba vysoký krevní tlak nebo cukrovka.

"Studie ukazuje, že nedostatek právní regulace ve spojení s neustálým nárůstem dopravy a používání větších, silnějších a hlučnějších aut je pro obyvatele Evropské unie smrtící kombinace," konstatovala Nina Rendhaw z Transport&Environment.

Foto: Ondřej Besperát

Organizace připomněla, že Evropská komise už několikrát odložila nově připravovanou směrnici o tichých pneumatikách. Její návrh bude zřejmě předložen letos v létě.

Tři sta tisíc Čechů v hluku

Podle Světové zdravotnické organizace už hluk nad 55 decibelů znamená vážné obtěžování a může nastartovat vznik mnoha onemocnění a dalších poruch.

Podle nedávno zveřejněných hlukových map přitom v Česku musí žít v prostředí, kde hluková hladina překračuje 60 decibelů, bezmála 300 tisíc lidí. A to mapování českých měst a vsí bude ještě pokračovat.

Čtěte dále:
Kde decibely útočí na zdraví. Podívejte se na mapu
Nejhlučnější české obce: Ostrovačice, Polom, Slavníč

"Situaci je třeba urychleně řešit, od rozhodnutí nechat auto doma a jet do práce hromadnou dopravou až po přijetí směrnice o tichých pneumatikách. Náklady na protihluková opatření jsou rovněž mnohonásobně nižší než každoroční ekonomické ztráty v důsledku nadměrné hlučnosti", dodává Bernard.

Foto: Jaroslav Jiřička

Unie platí 40 miliard eur ročně

Bruselská studie totiž odhaduje přímé "protihlukové" náklady včetně peněz na lékařskou péči na 40 miliard eur ročně. Podle právě zveřejněné zprávy žije v celé Evropské unii žije v nadměrném hluku způsobeném silniční dopravou okolo 210 milionů lidí.

Brusel nyní přezkoumává zprávy členských států o plnění evropské hlukové směrnice. Česko stejně jako další státy zveřejnilo hlukové mapy velkých aglomerací a nejvytíženějších silnic se zhruba půlročním zpožděním. Členské státy nyní musí připravit takzvané akční plány, které musí obsahovat konkrétní opatření ke snižování hlukové zátěže.

Čtěte dále: Nová ranvej v Ruzyni poškodí i luxusní pražskou čtvrť

 

Právě se děje

Další zprávy