Tajný recept Zemana: Za "pár milionů" přeskočil všechny

Tereza Šídlová
7. 1. 2013 16:30
Měl nejlepší kampaň, říká o Miloši Zemanovi šéf agentury, které minule nevyšla předpověď
Foto: FTV Prima

Praha - Roční cesta Miloše Zemana prezidentskou kampaní se dá stručně popsat třemi mezníky. Expremiér byl zprvu považován za outsidera, pak za černého koně a teď - pár dní před samotnou volbou - se ocitl v roli favorita.

Tak to alespoň zachytily předvolební průzkumy. Muž, který před deseti lety odešel do politického důchodu, v nich během několika měsíců dokázal posílit svou voličskou podporu o více než deset procent.

Podle Jana Herzmanna, šéfa agentury ppm factum, která v pondělí pasovala Zemana na favorita prvního kola prezidentské volby, je Zemanův statistický úspěch výsledkem nejlépe profesionálně odvedené kampaně ze všech kandidátů.

"Podpora pana Zemana rostla od jara pozvolna. V květnu, červnu se nárůst zastavil a k prvnímu velkému skoku pak došlo v létě v souvislosti s billboardovou kampaní," míní Herzmann.

Kolik stála procenta?

Podle něj Zeman dokázal postupně upevňovat svoji pozici u voličů ČSSD a KSČM. "Kampaň je vysoce profesionální a dobře zacílená na skupinu, která může pana Zemana volit," dodal Herzmann.

Jeho agentura přitom před loňskými krajskými volbami předpovídala hned v několika krajích vítězství ODS. Volby však skončily pro nejsilnější vládní stranu historickým debaklem. Stejně tak ppm factum nedokázalo odhadnout nástup nových mimoparlamentních uskupení, například v Liberci exprimátorovi Jan Korytářovi předpověděla ppm factum v průzkumu pro Český rozhlas 5, 7 procenta hlasu, ten ale nakonec dostal trojnásobek (16, 85 procenta).

Samotnou kampaň Miloše Zemana také provázejí pochybnosti ohledně transparentnosti financování.

Například protikorupční organizace Transparency International jej ze všech favoritů kampaně zařadila na poslední místo. Méně otevření už mají být jen Jana Bobošíková, Vladimír Dlouhý a Tomio Okamura.

Na povinném transparentním účtu například nefigurují výdaje za Zemanovu rozsáhlou billboardovou kampaň, která mu měla - podle výše citovaného Herzmanna - pomoct k letnímu přiblížení se ke dvacetiprocentní hranici.

Kolik kampaň Zemana stála, není jasné. Jeho mluvčí Hana Burianová v pondělí odpoledne uvedla jen, že kampaň stála řádově miliony korun. Jde o podstatně menší číslo než uvádí jeho hlavní konkurenti.

Kampaň Jana Fischera už stála přes 21 milionů, i Karel Schwarzenberg utratil víc než dvě desítky milionů korun. Tým Jiřího Dienstbiera odhaduje náklady na kampaň na 15 milionů korun.

Podle agentury ppm factum startoval Zeman svou kampaň na začátku loňského roku na deseti procentech voličské podpory, a to i podle agentury Median. Tyto dvě agentury se prezidentskými volbami zabývaly konstantně celý minulý rok a svá čísla také pravidelně zveřejňovaly (na rozdíl od dalších velkých agentur, jako je STEM, CVVM či SC &C). U obou agentur, které mapovaly prezidentskou kampaň, skončil Zeman v lednu s minimálně 25 procenty voličských hlasů.

Šest bodů rozdíl

Vzestup Zemana byl pozvolný. Výrazný skok měl podle ppm factum přijít loni v létě, kdy si Zeman polepšil z 13 procent na 18, další výrazný posun pak měl přijít na podzim mezi listopadem a prosincem (z 19 procent na 25).

Agentura Median za rok zaznamenala u Zemana obdobný nárůst podpory, jen byla pozvolněji rozložená do mírného stoupání procent každý měsíc. Shoduje se ale na skoku bodů v letních měsících i závěrečných podzimních měsících.

Své průzkumy publikovaly v prosinci i další dvě agentury: STEM a CVVM. U žádné z nich ale Zeman nezaznamenal podporu přesahující 20 procent. V té době měl expremiér podle agentur ppm factum a Median bodovat u 25 procent populace.

Pochybnosti kolem průzkumů

Všechny průzkumy ale mají v Česku velký háček - ne vždy se naplní.

Prezidentské průzkumy v první přímé volbě provázejí pochybnosti od začátku. Jedním z hlavních argumentů kritiků byl fakt, že byly v běhu v době, kdy nebylo jasné, kdo bude kandidovat, a mohlo je zkreslovat především započítáním ekonoma Jana Švejnara, který měl vysokou oblibu, nakonec ale nekandidoval.

"Průzkum je fotografie momentálního stavu veřejného mínění. Když si velká část populace přeje, aby někdo kandidoval, nebo si myslí, že kandidovat bude, tak by průzkumy měly odrážet, že to tak je. My jsme také u posledního průzkumu velmi zdůrazňovali, že odráží stav veřejného mínění k 6. lednu, že to není předpověd, jak to dopadne," dodal Herzmann.

Podle prezidentského průzkumu ppm factum z ledna 2013 měl Zeman po prvním lednovém týdnu podporu 25, 1 procenta voličů. Společně s ním by do druhého kola postoupil Jan Fischer (20, 1), jemuž podle průzkumů obliba u voličů klesá.

Poslední čísla před samotnou volbou také naznačují, že ostatní kandidáti - zejména pak Jiří Dienstbier a Karel Schwarzenberg - se favoritům přibližují.

 

Právě se děje

Další zprávy