Státní ochranáři dostali úkol: Pište o Šumavě hezky

Pavel Baroch
3. 6. 2011 5:30
Vedení Šumavského národního parku nařídilo šířit na Facebooku pozitivní zprávy
Jsou tu krásné a velké cedule, mělo by se napsat na Facebooku 2011.
Jsou tu krásné a velké cedule, mělo by se napsat na Facebooku 2011. | Foto: Ludvík Hradilek

Vimperk - V době, kdy vedení Šumavského národního parku zápolí s kritiky kvůli radikálním zásahům proti kůrovci, dostali  zaměstnanci od nadřízených úkol šířit o Šumavě na Facebooku pozitivní zprávy.

Redakce Aktuálně.cz získala interní pokyny náměstka ředitele Jiřího Mánka, v nichž tento manažer přesně popisuje, o čem se má na sociální internetové síti psát, jakým způsobem a jak často.

Součástí dokumentu je i jmenný seznam zaměstnanců správy národního parku rozepsaný den po dni až do konce srpna, aby každý věděl, kdy má svůj příspěvek zařadit.

"Chtěl bych vás všechny požádat a vyzvat, abychom se zaměřili na pozitivní prezentaci našich běžných aktivit, které veřejnost jistě zajímají mnohem více než jakékoli půtky a nesmysly," napsal v mailu přímým podřízeným náměstek Mánek, pravá ruka ředitele parku Jana Stráského.

V krátkém telefonickém rozhovoru náměstek Mánek novou aktivitu šumavského parku na Facebooku potvrdil. "Pozitivních zpráv není nikdy dost," řekl Aktuálně.cz Mánek, podle něhož je Facebook médium, které bylo v minulosti poněkud opomíjeno.

Každý týden jedna pozitivní zpráva

Mánek v mailu podřízeným vysvětluje, že cílem internetové kampaně je to, aby lidé z "našich informací sami došli k závěru, že je dobré na Šumavě něco ochraňovat, že tu jsou vzácné záležitosti a že tu je pěkná příroda".

"Budu od každého z vás požadovat každý týden nejméně jednu informaci na FB, která se týká vašich aktivit," píše.

Řadový pracovník národního parku, který Aktuálně.cz na Mánkův pokyn upozornil, komentuje novou povinnost státních ochranářů jednoznačně: odvést pozornost od plánů na radikální boj proti kůrovci a od dalších aktivit. Za ně je vedení parku kritizováno právě na oficiální facebookové stránce Šumavy.

"Současná mocenská garnitura potřebuje pozitivní PR, aby odvedla pozornost od zásadních problémů," uvedl pracovník, jehož jméno redakce Aktuálně.cz zná. Náměstek Jiří Mánek odmítl, že by za facebookovou prezentací Šumavy byl nějaký skrytý záměr. "Nic jiného bych za tím nehledal," řekl Mánek.

Facebook s pozitivními zprávami. Více příkladů ve fotogalerii.
Facebook s pozitivními zprávami. Více příkladů ve fotogalerii. | Foto: Facebook

Mysleli jsme, že to je legrace

Zaměstnanec parku popisuje, že zprvu s kolegy považovali pokyn k šíření pozitivních zpráv za legraci. Jenže pak náměstek Mánek výzvu zopakoval, protože jeho první mail nenašel dostatečnou odezvu.

Vedoucí oddělení totiž původní výzvu tlumočili svým podřízeným až příliš volně.

"Podle mého názoru je to věc vašeho svobodného rozhodnutí," čteme v získané mailové korespondenci jednoho z vedoucích oddělení správy parku. "...zároveň není konkrétně uvedená ve vaší náplni práce.... Jasně řečeno, nemůže vás k tomu nikdo donutit," napsal dále podřízeným.

Nato náměstek Mánek přitvrdil a vedoucím oddělení jasně stanovil jejich povinnost.

"Právě vy budete odpovídat za to, že uvedení lidé z vašich oddělení splní úkol a v PŘEDSTIHU 2 dnů budou posílat podklady," napsal vedoucím v emailu Mánek.

"Opravdu trvám na předstihu 2 dnů. Informace poslaná v den, kdy to má být pověšené na web, je POZDĚ," dodal náměstek. "Harmonogram bude naplňován bez výjimky a bez ohledu na to, zda někdo má nebo nemá dovolenou, může informace poslat v předstihu."

A tak i už jednou citovaný vedoucí oddělení musel po tomto příkazu svého nadřízeného svůj benevolentní přístup změnit. Řadovým zaměstnancům napsal, aby náměstkovo nařízení brali vážně.

"Už to odmítám jinak komentovat, než že vše zlé je k něčemu dobré," neodpustil si ovšem poznámku. "Můžeme ukázat, jak dobře se obnovuje les ponechaný samovolnému vývoji, jak moc tu žije druhů dutinových ptáků nebo jak fungují přehrádky na revitalizacích a jak je Šumava krásná za každého počasí."

Přesný návod, jak o Šumavě psát

Náměstek Jiří Mánek svým podřízeným zároveň popsal, jak by pozitivní zprávy o šumavském parku na Facebooku měly vypadat.

"Zprávy budu požadovat v tomto formátu:

  • 1) poutavý nadpis - s cílem zaujmout, vyvolat zvědavost, potřebu dozvědět se více
  • 2) krátký odstaveček (abstrakt sdělení) - max 50 slov
  • 3) v případě potřeby delší textík, max 150 slov
  • 4) doprovodné fotografie či obrázky 1-3 ks
  • 5) ve výjimečných případech, pokud budete mít, je možné vložit i krátké video."

Zaměstnanci šumavského parku se Mánkovu nařízení podřídili. "Není řešením, abychom se zablokovali a všechny nás pak vyhnali," řekl pracovník parku, který redakci Aktuálně.cz na novou pracovní povinnost upozornil.

 

Právě se děje

Další zprávy