O zrušení přesné délky vyučovací hodiny, která byla v Československu zavedena už ve třicátých letech po americkém vzoru, ministerstvo školství uvažuje.
"Chceme, aby si školy mohly vyučování zorganizovat samy. Souvisí to s větší autonomií základních i středních škol, se zaváděním školních vzdělávacích programů," říká hlavní poradce ministryně školství Dany Kuchtové Karel Rýdl.
Učitelé, ředitelé škol i žáci si ale zatím budou muset na konkrétní změnu počkat. "Je pravda, že ve školském zákoně jsou věci, které by tam být neměly," řekl mluvčí ministerstva Ondřej Gabriel. V současné době ale podle něj ministertvo konkrétní návrh novely nechystá.
Co teď říká zákon
- Vyučovací hodina v základním, základním uměleckém, středním a vyšším odborném vzdělávání trvá 45 minut. Vyučovací hodina odborného výcviku a odborné praxe ve středním a vyšším odborném vzdělávání trvá 60 minut.
- Rámcový nebo akreditovaný vzdělávací program pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami může stanovit odlišnou délku vyučovací hodiny.
Do sněmovny by se však podle Rýdla mohl dostat jinak - iniciativou některého z poslanců.
Současná právní úprava umožňuje některé výjimky. "Ty už teď mají například waldorfské školy, kterým čtyřicet pět minut vyučování a následná přestávka nevyhovuje."
Ředitelé: Jsme pro!
Ředitelům škol, které Aktuálně.cz oslovilo, by se zrušení pětačtyřicetiminutové "hodiny" líbilo.
"Bylo by to skvělé. Už dlouho to na ministerstvu připomínkuji. Pokud škola vyučuje podle nových metod, tak se někdy obtížně vejdeme do 45 minut," myslí si Zdeněk Brož, ředitel chrudimské ZŠ, kde jako jedni z prvních škol mají už vlastní vzdělávací program.
Podle poradce ministryně Rýdla není na místě školám současné dělení na hodiny a přestávky jakkoli přikazovat.
"To samozřejmě ne. Jsem přesvědčen, že mnoho škol by u současného systému zůstalo. Jde nám ale o to odstraňovat školám z cesty zbytečná omezení," vysvětluje Rýdl.
Podle viceprezidenta Asociace ředitelů základních škol Pravoslava Němečka by novela jistě v praxi využívána byla. "Zejména na prvním stupni základních škol," říká Neměček.
I dnes si učitelé hodinu přizpůsobují
Podle ředitelů škol už i nyní někteří učitelé své hodiny přizpůsobují novým trendům ve vyučování a třičtvrtěhodinovou délku nedodržují.
Například menší děti totiž nejsou tak dlouho schopné udržet pozornost. Učitel proto často udělá krátkou přestávku o něco dřív.
"V rámci jedné vyučovací hodiny také může vystřídat několik činností z různých předmětů," dodává Němeček. Děje se to ovšem bez "posvěcení" ze shora a ředitelé se obávají, že například školní inspekci by se taková praxe zamlouvat nemusela.