Roční jízdenku si v Praze po zlevnění koupilo o 112 tisíc lidí víc. Tržby ale klesly o 194 milionů

Domácí Domácí
24. 10. 2016 13:04
Pražský dopravní podnik spočítal, jaký dopad mělo zlevnění ročního přepravního kuponu. Podle analýzy přibylo více než 40 tisíc cestujících. Roční kupon si koupilo přes 282 tisíc lidí, což je nárůst o 112 tisíc. O skoro 200 milionů však klesly tržby z jízdného. Vyvážení finančních ztrát by podle Krnáčové mohla přinést i aplikace, která by umožnila cestujícím čerpat jízdné podle toho, jak jezdí.
(Ilustrační foto)
(Ilustrační foto) | Foto: Thinkstock

Praha – Primátorka Adriana Krnáčová loni rozhodla, že razantně zlevní roční kupony na MHD na 3 650 korun. Přilákala tím přes 40 tisíc nových cestujících, spočítal dopravní podnik. Ročních kuponů se za rok prodalo 282 tisíc oproti původním 170 tisícům.

Tržby z jízdného se však podle analýzy víc než půlročního období loňského roku v porovnání s rokem 2013 snížily o 4,57 %, tedy o 193,7 milionu. Podle dopravního podniku je ale i toto číslo pozitivní, protože původní odhad byl 400 milionů korun.

"Potvrdil se předpoklad, že sleva ročního kuponu bude zásadní motivací pro řadu lidí, aby nově začali používat MHD. I v tomto směru se tak vedle úlevy pro stávající cestující nové opatření jeví jako vysoce pozitivní," uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), který je zároveň předsedou dozorčí rady dopravního podniku.

Firma ale upozorňuje, že čísla jsou zatím jen za krátké období po zavedení slevy. "Proto dozorčí rada DPP rozhodla o prodloužení analýzy až do roku 2017. V dlouhodobém horizontu lze předpokládat i obrat trendu dopadu na tržby z jízdného," píše dopravní podnik.

Vyvážení finančních ztrát by podle Krnáčové mohla přinést i aplikace, která by umožnila cestujícím čerpat jízdné podle toho, jak jezdí. "Plánujeme, že by si lidi nemuseli kupovat půlhodinové jízdné, když jezdí třeba pouze deset minut. Budou si moci zaplatit jenom to, co projezdí. Tím se nám trochu vyváží i to snížené jízdné. Protože si od toho slibujeme, že za to bude platit více lidí," řekla primátorka už dříve.

Zlevnění jízdného Krnáčová slibovala už před dvěma lety – předtím, než se stala primátorkou. "Cílem je motivovat více občanů, aby využívali MHD," nastínila svou vizi už v roce 2014, která se jí vydařila.

 

Právě se děje

Další zprávy