Brno - Podvod na voliče, nebo rozumný kompromis? Poslední varianta odsunutého nádraží, kterou podporuje koalice na brněnském magistrátu, rozčílila několik členů městské organizace Strany zelených.
Hrozí, že organizaci opustí a založí si novou. Takovou, která bude plnit předvolební sliby.
Zelení totiž před volbami byli proti odsunu nádraží. Najednou se ale dva brněnští radní za zelené staví za odsun.
"Zelení odstoupili od svého tématu číslo jedna. Lidé nám dali důvěru a my jsme ji zklamali. Zvažuji odchod z městské organizace," uvedl zastupitel Brna-středu za zelené Svatopluk Bartík.
Téma voleb číslo 1
Do podzimních komunálních voleb v roce 2006 šli zelení, sociální demokraté a sdružení Brno 2006 s jasným ne odsunu nádraží, který prosazovala ODS.
Odsun nádraží
- 2002
Odsun nádraží umožnil územní plán města Brna, na radnici vládne ODS s KDU-ČSL, obojí jsou pro odsun nádraží na jih. - 2004
Většina voličů (86%) odmítla přesun nádraží v místním referendu, které ale bylo kvůli nízké účasti nezávazné. - Říjen 2006
Z komunálních voleb vzešla koalice ČSSD, Strany zelených, KDU-ČSL a Brna 2006. - Září 2007
Zveřejněna nezávislá odborná analýza obou variant (odsunu a nádraží v centru). Výsledky nahrávaly variantě nádraží v centru. - Březen 2008
Grémium pro přestavbu Železničního uzlu Brno se vyslovilo pro variantu odsunu nádraží s městskou rychlodráhou pro regionální vlaky přes stávající nádraží brněnského radního Josefa Veselého (KDU-ČSL). - Duben 2008
Koalice vydává programové prohlášení s podporou odsunu nádraží ve variantě s městskou rychlodráhou. - Květen 2008
Část zelených hrozí odchodem ze strany kvůli nedodržení předvolebních slibů.
Brňané, kterým hlavní nádraží v centru vyhovuje, na výzvu slyšeli. Aby pro jednu z těchto stran hlasovali, jim doporučila i občanská koalice Nádraží v centru - nejhlasitější odpůrce odsunu nádraží o osm se metrů na jih.
Třem stranám se skutečně podařil získat rekordní počet hlasů. Spolu s lidovci pak zasedli na radnici. Teprve po roce a půl pak předložili programové prohlášení. S překvapivým obratem:
"Rada města Brna učiní všechny potřebné kroky k realizaci přestavby železničního uzlu, zohlední přitom doporučení pracovní skupiny pro optimalizaci projektu s cílem využít stávajícího železničního nádraží jako jedné ze zastávek na páteřních trasách regionální dopravy," píše se v prohlášení.
Jinými slovy, dřívější odpůrci už s odsunem souhlasí. V centru na místě současného nádraží bude zastávka "městské rychlodráhy". To bude železniční tah městem, po kterém budou jezdit regionální vlaky ze všech směrů.
Dražší a pomalejší
Variantu vymyslel městský radní pro dopravu Josef Veselý (KDU-ČSL). Měla zalepit díru v původním projektu odsunu, na kterou upozorňovali jeho odpůrci.
"Pan Veselý uznal, že autobusy a tramvaje kapacitně nestačí na přepravu lidí z odsunutého nádraží do centra. Tento problém by rychlodráha skutečně vyřešila," uvedl člen odborné skupiny občanské koalice Nádraží v centru Tomáš Alter.
Podle odpůrců je to ovšem jediné pozitivum varianty odsunu s rychlodráhou. Jinak je podle nich projekt nedotažený a pravděpodobně nereálný.
"Je tam spousta technických nedostatků. Například sklon trati v některých částech vyžaduje nákup nových souprav, což se prodraží. Také přibude zastávek na trati, což celkově zpomalí regionální dopravu," uvádí příklady Alter.
Radní tak podle něj a Bartíka schválili variantu, která může být nakonec úplně k ničemu. Výsledky posuzovací studie projektu má mít k dispozici Správa železniční dopravní cesty až v červnu.
Radní za zelené: Je to lepší než nic
Náměstek primátora Martin Ander (SZ) odmítá, že by voliče podvedl. "Šli jsme do voleb se slibem zachovat železnici v centru. S tím, že komfortní přestupní uzel uživatelů krajského integrovaného dopravního systému nelze přesunout. To rychlodráha splňuje," říká.
Uznává, že plán není původní představou zelených. "Bohužel pro náš původní návrh jsme schopni získat mezi zastupiteli jen dvacetiprocentní podporu. Proto jsme byli nuceni hledat vhodný kompromis," vysvětlil Ander.
Radní za zelené je navíc přesvědčený, že tvrdohlavý boj za vlastní variantu bez ochoty udělat kompromis by vedl k tomu, že by nakonec došlo k čisté variantě odsunu nádraží. "A to od nás voliči opravdu nechtěli."
Jeho spolustraník Bartík naopak tvrdí, že rychlodráha nemá potenciál kompromisu. Že je to jen varianta odsunu s uchlácholením odpůrců.
"Nechápu, jak mohli zelení zvednout ruku pro něco, co nemá studii proveditelnosti a u čeho odborníci upozorňují na fatální problémy. Je to politikaření," kroutí hlavou.
Odstoupení zelených od volebních slibů může podle Bartíka stranu poškodit v krajských volbách. Byla to přitom mimo jiné i otázka odsunu nádraží, která zeleným v roce 2004 pomohla dostat se do zastupitelstva v jediném kraji v republice.