Na D1 se letos betonovat nebude. A když, tak jen kousek

Radek Pecák Radek Pecák
2. 8. 2013 6:05
Celý letošní rok zůstane na opravovaných úsecích starý povrch, potvrdil šéf ŘSD Čermák
Foto: Aktuálně.cz

Velká rekonstrukce dálnice D1 mezi Prahou a Brnem trvá již zhruba tři měsíce. Za tu dobu se zbouralo několik mostů a v médiích se objevily informace o zastavení prací kvůli konfliktu s dodavatelem u Velké Bíteše. Motoristé mohou mít pocit, že se práce příliš vlečou.

Redaktor deníku Aktuálně.cz se proto ptal, zda se stihne původně plánované dokončení celé rekostrukce nejdůležitější tuzemské dálnice generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka.

A.cz: Pojedeme tedy letos alespoň na některém úseku po novém povrchu D1?

Zřejmě ne, kvůli posunu začátku rekonstrukce jednotlivých úseků oproti původnímu plánu se etapa 3, která zahrnuje odstranění původního povrchu a nahrazení novým, uskuteční až příští rok. Na termínech dokončení, což je 62 týdnů od zahájení stavby, se ale nic nemění. S dokončením prací se tím pádem dostáváme u jednotlivých úseků na konec srpna, případně konec října příštího roku.

A.cz: Týká se to všech úseků?

Existuje ještě určitá možnost, že by se na úseku číslo 14, tedy u Jihlavy, stihl nový povrch udělat na polovině dálnice alespoň v několikakilometrovém úseku. Chceme, aby tomu tak bylo, protože tím, že ještě v letošním roce odkryjeme vlastní vozovkovou část dálnice, můžeme využít veškerá aktuální zjištění skutečného stavu k precizní přípravě 3. etapy modernizace na všech ostatních úsecích.

A.cz: Koflikt s dodavatelem - OHL ŽS - o cenách a rozsahu víceprací kvůli málo únosnému podloží na krajnic se už podařilo vyřešit?

Jednáme o tom a spějeme do finále. Předpokládám, že to navýšení bude v řádu jednotek procent. Dokážeme totiž, že to podloží není špatné v celém úseku, jak tvrdili oni, ale jen na některých místech. Navíc bych chtěl říci, že tam se nakonec nebude dělat provizorní rozšíření, nýbrž již definitivní, což znamená, že stavba nenabere žádné zpoždění, přestože se tam několik týdnů vůbec nepracovalo.

A.cz: Znamená to, že OHL ŽS za opuštění staveniště nic nehrozí?

Jednáme o tom. My určitě nejsme spokojeni s tím, že na úseku, kde se nepracovalo, museli řidiči zbytečně jezdit osmdesátikilometrovou rychlostí.

A.cz: Problémy s podložím hrozí i jinde?

Objeví se určitě i jinde, při stavbě D1 za socialismu se totiž nepočítalo, že by se po odstavném pásu jezdilo, a tudíž tato část dálnice nemá prakticky nikde dostatečnou nosnost. Navíc, vzhledem k tomu, že tehdejší stavaři často nedodržovali potřebné postupy a lhůty, je i podloží pod samotnými jízdními pruhy narušené. To samozřejmě příští rok přinese další vícepráce a mírné prodražení rekonstrukce.

A.cz: Co se vlastně tedy na D1 letos na rekonstruovaných úsecích udělá, když nový beton se bude pokládat až od jara příštího roku?

Dodělá se provizorní rozšíření krajnice, dále přejezdy mezi pásy a kompletně se zrekonstruuje středový pás. V něm se opravuje kanalizace, pokládají nové kabely a také se budou instalovat nová svodidla.

A.cz: Co se bude na D1 dít v zimním období? Budou trvat rychlostní omezení?

Ne, na dálnici se vrátí na všech úsecích normální režim, tedy se bude opět jezdit 130. Stavební firmy se od listopadu do března z dálnice stáhnou. Je to nutné i kvůli zimní údržbě.

A.cz: Největší mediální zájem letos dálnice zaznamenala při bourání mostů. Bude se taková bourací noc letos ještě opakovat?

Ano, ještě máme připravenu jednu akci na zhruba polovinu srpna. Na úseku číslo 5 se budou bourat dva mosty. To bude letos již naposledy.

A.cz: Příští rok se tedy bude pracovat na čtyřech úsecích, kde se letos začalo. Kolik přibude dalších, nových?

Počítáme, že příští rok začneme po prázdninách pracovat na třech nových úsecích. Tendr se ale týká šesti úseků. Reálný začátek prací se týká úseků 25, 18, 3, v rezervě budou úseky 6, 15 a 20.

A.cz: Kdy se soutěž vyhlásí?

Předpokládáme, že soutěže začnou na přelomu letošního a příštího roku.

 

Právě se děje

Další zprávy