Korupce při přidělování peněz z Bruselu? Napoví audit

Pavel Baroch
3. 9. 2008 17:08
Státní fond životního prostředí se nechá prověřit
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Státní fond životního prostředí, který v následujících letech rozdělí obcím, školám a dalším institucím miliardy korun z Bruselu, chce sám sebe pojistit před možnou korupcí.

Dohodl se proto s organizacemi Transparency International a Oživení na vypracování externího protikorupčního auditu.

Jeho smyslem je najít riziková místa, kde při rozdělování prostředků z evropských fondů i národních zdrojů hrozí uplácení, a navrhnout jejich odstranění.

"V dotačním prostředí postrádáme jednoznačné etické mantinely pro poradce, dodavatele i žadatele. Tyto role se často prolínají. Do procesu zasahují pochybní zprostředkovatelé, využívající neznalost žadatelů, a slibují, že přidělení dotace dokáží zajistit. Pochybnosti máme i o střetu zájmů na straně konzultantů a dodavatelů, musíme hlídat výběrová řízení," vysvětlil ředitel fondu Petr Štěpánek.

Výsledky protikorupčního auditu bude mít fond podle dohodnutého harmonogramu k dispozici v dubnu 2009.

Foto: Ondřej Besperát

Brusel si dotace pozorně hlídá

Evropská komise si pozorně hlídá, jestli jsou dotace, které posílá do jednotlivých států, využity podle platných předpisů.

Například na jaře Brusel rozhodl, že členské země musí vrátit 83 milionů eur kvůli neadekvátní kontrole nebo nedodržení pravidel o zemědělských výdajích.

Nejvíce peněz - celkem 66 milionů - museli vracet Španělé a Francouzi, ale mezi hříšníky figurovalo i Česko, které muselo do Bruselu poslat "pouhých" 10 tisíc eur, což je v přepočtu necelých 250 tisíc korun.

Na evropská pravidla narazil i sever Moravy

Na přísná evropská pravidla narazil i Moravskoslezský kraj, který chce zprovoznit letecké linky z Mošnova do Amsterdamu, Londýna a Bruselu. Do výběru dopravců zasáhl Brusel.

Na základě stanoviska komise a pro nesoulad s pravidly Unie, která upravují přístup leteckých dopravců na trasy mezi členy EU, musel kraj zrušit výběrové řízení na firmy, které měly zajišťovat pravidelné letecké linky.

Problém je v tom, že Moravskoslezský kraj potřebuje souhlas zemí, kam mají linky létat. Povolení se startem dotovaných linek ale dalo pouze Nizozemsko. Především úřadům v Londýně se nelíbilo, že by mělo jít o dotovanou linku.

Letos v lednu zase Evropská komise Unie sdělila, že jí vadí, jak česká legislativa umožňuje zdaňovat výplaty dividend některým zahraničním firmám více než firmám českým. Brusel proto vyzval Prahu, aby tuto praxi vysvětlila, jinak pohrozil soudem a citelnou pokutou.

 

Právě se děje

Další zprávy