Strojvůdce vylil konkurenci olej na trať, vlak klouzal do údolí. Muž přijde o licenci

Jan Horák Jan Horák
13. 10. 2023 6:12
Strojvůdce Českých drah odsouzený za obecné ohrožení podle zjištění Aktuálně.cz s největší pravděpodobností přijde o možnost řídit vlaky. Příslušný úřad zahájí řízení, na jehož konci může být odebrání licence. Jednapadesátiletý strojvůdce ohrozil bezpečnou jízdu vlaku konkurence na trati v Krušných horách, jejíž část polil minerálním olejem. Od soudu za to dostal podmínku.
Odsouzený strojvůdce stále pracuje u Českých drah (ilustrační snímek).
Odsouzený strojvůdce stále pracuje u Českých drah (ilustrační snímek). | Foto: Petr Dohnal

Loni v prosinci začal místo Českých drah provozovat vlakovou dopravu mezi Mostem a Moldavou v Krušných horách soukromý dopravce Railway Capital. Dlouholetému strojvůdci Českých drah Martinu Schützovi se nasazení konkurence nelíbilo. Hned první den nového provozu polil olejem desítky metrů trati u města Hrob. Vlak s osmi cestujícími poté na místě nekontrolovatelně klouzal desítky metrů zpět.

Okresní soud v Teplicích letos v srpnu potrestal strojvedoucího za obecné ohrožení podmínkou tří let vězení se stejně dlouhou zkušební lhůtou. Muži přitom hrozilo až osm let natvrdo. Ulehčilo mu však, že se přiznal. Rozsudek je pravomocný. Státní zástupce výsledek kauzy přijal.

Už v únoru České dráhy strojvůdce přeřadily na jinou práci, Schütz se stal posunovačem v depu. Povolení k řízení vlaků mu však zůstalo. Jak ale zjistilo Aktuálně.cz, o licenci může nyní přijít. Do vlaku už by tak jako strojvůdce nesměl nasednout. Jeho případem se bude zabývat Drážní úřad.

Čeká se na zápis v rejstříku trestů

"Nyní ve věci koná Drážní úřad, který bude prověřovat možné pozbytí spolehlivosti k řízení drážního vozidla," potvrdila Aktuálně.cz mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. Drážní úřad je státní institucí, jež posuzuje technickou způsobilost vlaků, vydává licence k provozu drážní dopravy či právě hodnotí kompetenci strojvůdců.

Zákon o drahách praví, že spolehlivý pro řízení vlaku není člověk odsouzený za úmyslný trestný čin přímo související s výkonem takové práce. Případně je potrestaný za jiný delikt, po němž hrozí, že dotyčný něco takového spáchá při řízení vlaku. Drážní úřad nyní přezkoumá, zda těmto podmínkám odpovídá Schützův případ.

"Je-li prokázáno pozbytí spolehlivosti, je výsledkem rozhodnutí o odejmutí licence strojvedoucího. Strojvedoucí pak nesmí řídit žádné drážní vozidlo. Tuto skutečnost by měl oznámit zaměstnavateli. Další kroky jsou v kompetenci zaměstnavatele," sdělila Aktuálně.cz mluvčí Drážního úřadu Naďa Straková.

Proceduru, jež může trvat 60 dní, úřad zahájí, až bude mít Schütz odsouzení zanesené v rejstříku trestů. K tomu zatím nedošlo, ale očekává se každým dnem. "Trest zapisuje do evidence státní složka s názvem Rejstřík trestů na podkladě informací od soudu, v daném případe již byly rejstříku odeslány," řekla předsedkyně teplického soudu Pavla Kolářová.

Přes sto metrů klouzání do údolí

K incidentu na krušnohorské trati v Ústeckém kraji došlo v neděli 11. prosince loňského roku krátce po poledni. Vlak soukromého dopravce Railway Capital při strmém stoupání nemohl pokračovat a sjel zpátky do údolí. Důvod byl, že na koleje v kritickém úseku vylil Schütz jeden a půl litru minerálního oleje.

"Při pokusu rozjet se nám začal vlak klouzat směrem k Hrobu do údolí. Byly momenty, kdy jsme si mysleli, že se rozjede jako saně," popsal České televizi strojvedoucí Radan Stift. Vlaku se však povedlo po zhruba 150 metrech zastavit. Nikomu z osmi lidí na palubě se nic nestalo. České dráhy incident odsoudily.

Schütz svůj čin vysvětloval tím, že chtěl poukázat na to, jak vlak soukromého dopravce není na rozdíl od vozů jeho mateřské firmy na náročné stoupání technicky vybavený. Neměl podle něj dostatečnou protiskluzovou ochranu. U hlavního líčení však uznal, že nespokojenost se změnou dopravce takto extrémním způsobem projevit neměl.

"Je mi velice líto mého neuváženého jednání. Takto se věci neřeší," řekl v soudní síni. V depu má jako posunovač na starosti spojování či rozpojování vagonů. Posun je nutný pro rozřazování a sestavování nákladních i osobních vlaků. Jde o nižší technickou pozici. Nadřízeným mu je vedoucí posunu. A také strojvůdce.

Video: Nejsou jen lidi, kteří nás nenávidí. Co děláme, je umění možného, říká šéf Českých drah (1. 9. 2022)

Je extrémní množství výluk. Infrastruktura v Česku je sice nejhustší v Evropě, ale jen pětina tratí je vícekolejných, říká Michal Krapinec. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy