Praha - Hubit plevel na kolejích je mimořádně složitá a zodpovědná práce. A nemůže ji dělat jen tak někdo, vyplývá z podmínek, které po firmách, jež chtějí tuto několikamilionovou zakázku získat, požaduje Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC).
Platí to přinejmenším pro královéhradeckou SŽDC, která počátkem dubna zveřejnila výzvu k podání nabídek na zakázku "Chemické hubení plevele u OŘ HK" - tedy u oblastního ředitelství Hradec Králové, které se stará i o tratě na Liberecku a Pardubicku.
Stavby za 45 milionů
Firma, která chtěla zakázku za odhadovanou cenu 11 milionů korun získat, měla podle zadávací dokumentace splnit řadu podmínek. Kromě povinnosti mít drážní licenci či určitý počet specialistů s doklady na řízení drážních vozidel byla hlavní podmínka mít nemalé stavební zkušenosti.
Do soutěže byly připuštěny pouze firmy, které za poslední tři roky postavily stavby v objemu nejméně 45 milionů korun. Tři z nich, každá v minimálním objemu pěti milionů korun, musely být na dráze.
Jak souvisí stavebnictví s rozprašováním postřiku z jedoucích vozů? "Stanovení takovýchto podmínek, nesouvisejících s předmětem zakázky, bývá obvykle účelové, aby se vyřadili nepohodlní zájemci. Nebo tím bývá zakázka už předem připravena pro konkrétního uchazeče," uvádí vedoucí analytického oddělení protikorupční organizace Transparency International Stanislav Beránek.
Práce na trati má specifika
SŽDC ale uvedená pravidla hájí - práce na trati má prý svá specifika. "Zkušenosti ze stavebních prací tohoto rozsahu jsou pro nás zárukou bezpečnosti a potřebné kvalifikace," vysvětluje mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Podle něj přišly správě drah dvě nabídky, jména firem ani cenu ale neprozradil.
Beránek si ale stojí za tím, že uvedená pravidla jsou diskriminační a účelová. "Kdyby se potenciální uchazeč obrátil na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, s největší pravděpodobností by uspěl," říká.
"Oblastní ředitelství SŽDC Hradec Králové považuje podmínky uvedené ve výzvě za odpovídající charakteru této veřejné zakázky," opakuje Ptačinský.
Transparentnost a úspory
Paradoxní je, že podobnou zakázku na hubení plevele vypsalo ve stejné době i oblastní ředitelství SŽDC v Ústí nad Labem. To původně požadovalo zkušenosti ještě o něco větší – se stavbami v objemu nejméně 50 milionů korun.
Několik dní po vyvěšení zakázky pak ale zveřejnilo opravnou informaci - požadovaný objem referenčních stavebních prací snížilo na desetinu, tedy pět milionů korun.
"Bylo to z důvodu větší transparentnosti a větší motivace pro možné regionální zájemce na podání nabídky. Vyšší konkurence přináší i možnost větších úspor pro zadavatele," vysvětlil dodatečné zmírnění kvalifikačních předpokladů Ptačinský.
"Na takovouto úpravu zadávací dokumentace má každý oblastní ředitel plné právo. Zadání musí odpovídat možnostem daného regionu a rozsahu práce pro daný rok."
Proč se podobně nezměnily podmínky u zakázky, kterou vypsal Hradec Králové, aby i zde vyšší konkurence přinesla větší množství úspor, ale již nevysvětlil.
Stejně jako před třemi lety
Na podivná pravidla u zakázek na hubení plevele poukázaly již před třemi lety Hospodářské noviny. Tehdy SŽDC žádala po zájemcích o zakázku na postřik plevele ještě mnohem přísnější kritéria - například obrat nejméně 150 milionů korun či 10 "vedoucích specialistů na železničním spodku a svršku".
A neumožnila si ani většinu z nich najmout - v podmínkách bylo, že 80 procent zakázky provede zájemce vlastními silami.
Poté, co na to HN upozornily, SŽDC uvedenou zakázku zrušila. "Výběrové řízení bylo tehdy zastaveno z obavy, že by se pro daný rok nestihlo postřikovat vůbec, nikoliv z reakce na váš text," reagoval Ptačinský. Podle něj se totiž odvolali neúspěšní zájemci a postřik by se nestihl v období vegetačního klidu.
"Protože reálně hrozilo, že se takto zablokovaný spor nestihne vyřešit, SŽDC tehdy výběrové řízení raději zastavila úplně. Nakoupila hubicí přípravky centrálně ředitelstvím a tyto pak poskytla oblastním ředitelstvím. Ta si na tyto práce najala regionální subdodavatele tak, aby byly práce stiženy v řádném termínu," dodává Ptačinský.