Dostal jsem Studénku ze známosti, řekl projektant soudu

Tomáš Netočný
22. 6. 2011 17:55
V procesu Studénka 2008 vypovídal první z klíčových svědků: hlavní projektant mostu

Ostrava - Zakázku na projekt mostu ve Studénce, který se v roce 2008 zřítil na koleje před mezinárodní rychlík, přidělil Moravskoslezský kraj bez výběrového řízení.

Před soudem to přiznal jeden z nejdůležitějších svědků soudního procesu v kauze Studénka - projektant Ivo Prokop z Brna, který smlouvu na projekt získal.

Kraj byl investorem stavby. Pokud svědek řekl soudu pravdu, znamená to, že smlouvu na projekt rekonstrukce mostu přes mezinárodní železniční koridor nezískal nejlepší možný specialista na takové stavby.

„Oslovil mě člověk z krajské správy silnic," odpověděl během hlavního líčení Ivo Prokop na otázku, jak zakázku na projekt mostu získal. „Znali jsme se už z dřívějších projektů," sdělil.

Na rozdíl od projektantů, techniků a manažerů firem, které most ve Studénce stavěly, není hlavní projektant mostu mezi obžalovanými.

Jako jeden z klíčových svědků se proto ve středu dostal pod palbu otázek především ze strany advokátů obžalovaných kolegů.

„Jak to myslíte, že jste byl osloven?" ptal se jeden z právníků v jednací síni.

„No, dostal jsem tu nabídku. S tím člověkem ze správy silnici jsme se znali už z dřívějška," odpověděl projektant Prokop.

„Nebylo výběrové řízení?" ptal se advokát. „Nevím. Už si nepamatuji," reagoval svědek po chvíli mlčení.

Kauza Studénka 2008

  • V pátek 8. srpna 2008 přibližně v 10:00 narazil mezinárodní expres Comenius do padajícího mostu ve Studénce nedaleko Ostravy.
  • V troskách vlaku zahynulo sedm cestujících, jedna žena pak zemřela sedm týdnů po nehodě. Celkem 95 lidí bylo zraněno, někteří přišli o končetiny nebo některé orgány.
  • Silniční most nad mezinárodním železničním koridorem stavěla firma Ostravské dopravní stavby, kterou později koupila společnost Eurovia.
  • Subdodavatelem byla stavební firma Bögl a Krýsl, která měla zajistit bezpečné nasunutí mostní konstrukce.
  • Investorem stavby byl Moravskoslezský kraj, provozovatelem dráhy státní společnost Správa železniční dopravní cesty, příslušným stavebním úřadem byl Drážní úřad a Stavební úřad v Bílovci.
  • Vyšetřování trvalo dva roky a základním materiálem obžaloby jsou znalecké posudky Stavební fakulty ČVUT Praha.
  • Státní zastupitelství Nový Jičín obžalovalo celkem deset osob. Pět ze společnosti Bögl a Krýsl, tři z firmy ODS. Obžalován je dále jeden živnostník a úředník krajské správy silnic.
  • Všichni jsou podezřelí z trestného činu obecného ohrožení. Pokud by je Okresní soud Nový Jičín uznal vinnými, hrozí jim až 10 let vězení.
  • Hlavní líčení začalo v pondělí 20. června v prostorách Krajského soudu v Ostravě.

Mrtvý svědek

Úředník ze Správy silnic Moravskoslezského kraje, o kterém projektant dnes říká, že ho se zakázkou oslovil, v roce 2009 zemřel, a není proto možné toto tvrzení bezprostředně ověřit.

Ovšem žádný zápis o výběrovém řízení na projektanta mostu není součástí vyšetřovacího spisu.

Projekt za 600 tisíc korun nespadá vzhledem ke své ceně do kategorie podléhající zákonu o veřejných zakázkách.

Získal ho však projektant, který v něm udělal několik chyb a sám připustil, že se stavbami mostů nad železniční tratí neměl do té doby žádné zkušenosti.

„V demokraticky fungujících zemích je obvyklé, že náročné projekty v tak exponovaných místech, jako je mezinárodní železniční koridor, získávají ti nejzkušenější odborníci," uvedl advokát Radek Ondruš zastupující stavební společnost Bögl a Krýsl.

Jednu z nejvážnějších chyb ve vlastním projektu přiznal sám Ivo Prokop, když u soudu vypověděl, že špatně vypočítal hmotnost nového mostního tělesa, kterým stavbaři nahrazovali starou mostní desku.

Obžaloba nepracuje s verzí, že by chyba vedla ke zřícení mostu. Z průběhu procesu je však patrné, že tato i další komplikace stavbu zdržovaly, stavbaři hledali náhradní řešení a v nepřehledné situaci se nakonec rekonstruovaný most zřítil.

Dvanáct obhájců

Složité poměry na stavbě i v její přípravě teď také komplikují dokazování, kdo je za tragédii ve Studénce skutečně odpovědný a má být potrestán.

Mezi desítkou obviněných je pět zaměstnanců společnosti Bögl a Krýsl, tři lidé z tehdejší společnosti Ostravské dopravní stavby, jeden živnostník, který na stavbě pracoval, a úředník správy silnic.

Firmy, jejich zaměstanci a obhájci teď před soudem hledají způsob, jak dokázat, že odpovědnost za zřícení mostu měl někdo jiný než oni. V jednací síni je celkem dvanáct advokátů hájících jednotlivé obžalované i samotné stavební firmy.

Rozsudek nejdříve na podzim

Základní řetězec, který tragédie ve Studénce zauzlovala a soud ho teď musí rozplést, vypadá takto:

Investorem byl Moravskoslezský kraj, hlavním projektantem Ivo Prokop z Brna, hlavním dodavatelem firma ODS (dnes Eurovia), specialistou na manipulace s mostními konstrukcemi společnost Bögl a Krýsl.

A na konci řetězce soukromý živnostník Jiří Karásek z Ostravy, který ovládal hydraulické zařízení při nasouvání mostní konstrukce.

Následkem neštěstí ve Studénce zahynulo v roce 2008 osm lidí. Devět cestujících utrpělo těžká zranění, někteří přišli o končetiny nebo některé orgány. Dalších 86 lidí bylo zraněno lehce a celková škoda překročila 170 milionů korun.

V prostorách Krajského soudu v Ostravě začalo hlavní líčení v pondělí 20. června. Obžalovaní se zodpovídají předsedovi senátu Okresního soudu v Novém Jičíně, ale proces se koná v Ostravě, protože u novojičínského soudu není dostatečně velká jednací síň.

První fáze procesu skončí 30. června. Rozsudek však všichni zúčastnění očekávají nejdříve na podzim.

 

Právě se děje

Další zprávy