Díra v hospodaření pražské MHD je větší: 2,5 miliardy

Adam Junek
10. 11. 2009 19:10
Magistrát zatím schválil dodatečnou platbu ve výši 900 milionů korun, odboráři mají v požadavcích 1,9 miliardy
Śéf dopravního podniku MArtin Dvořák spojil s "účtováním" s magistrátem svoji funkci
Śéf dopravního podniku MArtin Dvořák spojil s "účtováním" s magistrátem svoji funkci | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Díra v hospodaření Dopravního podniku v Praze bude výrazně vyšší, než o jaké se dosud mluví. Jak se exkluzivně podařilo zjistit online deníku Aktuálně.cz, mínus se vyšplhá až na 2,5 miliardy korun.

Odboráři přitom ve svých požadavcích, jimiž podmiňují to, že nedojde ke stávce a tím kolapsu pražské dopravy, požadují po magistrátu "zalepit" díru 1,9 miliardy korun. Pražští radní dnes schválili prozatím dodatečnou dotaci 900 milionů. Zbytek chtějí řešit při konečném vyúčtování výnosů a nákladů Dopravního podniku Praha.

"Na konci roku bude rozdíl mezi náklady a příjmy podniku z prodaných jízdenek a příjmy ze schválené dotace na tak zvanou prokazatelnou ztrátu asi 2,5 miliardy korun," sdělil deníku Aktuálně.cz vysoce důvěryhodný zdroj z blízkosti vedení Dopravního podniku Praha.

Dotace nestačí

Přitom původní rozdíl mezi tím, co magistrát přislíbil, a naopak ROPID (tedy objednatel služeb od všech dopravců Pražské integrované dopravy) objednal, byl 1,9 miliardy korun. Rozdíl v sumách je například dán vývojem cen pohonných hmot a dalších položek, které nebyly předvídatelné při podepisování smlouvy v půli loňského prosince.

Kámen úrazu hospodaření DPP je dán především v systému, jakým se financuje a jak se objednává jeho výkon. Magistrát vloni na podzim určil, že účelová dotace bude přibližně 7,1 miliardy korun. Jde o dotaci na to, že dopravní podnik zajišťuje i nevýnosné linky tak, aby byla zajištěna komfortní obslužnost celé Prahy.

Linky a tím tedy náklady dopravního podniku ale objednává organizace ROPID, která je příspěvkovou organizací magistrátu. A ta podle podepsaného dodatku ke smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti objednala od DPP služby v předběžně kalkulované hodnotě "prokazatelné" ztráty za devět miliard korun.

Od počátku tak bylo zřejmé, že "díra" vznikne.

Dohromady už miliard šest

Možnosti řešení jsou v zásadě dvě. Buď rozdíl zaplatí magistrát do kasy dopravního podniku. Nebo se ztráta započítá do již dříve kumulovaných prodělků DPP. Společně se s novými 2,5 miliardami by se kumulovaná ztráta z uplynulých let tak vyhoupla až na 5,9 miliardy korun. Dopravní podnik je přitom akciovou společností, jejímž jediným akcionářem je hlavní město Praha.

Za současným vedením v čele s Martinem Dvořákem jde jen část z nich. Do roku 2005 byl kumulovaný prodělek asi 1,6 miliardy korun. Po změně účtování odpisů - zejména jde o odpisy nedokončených investic - pak přišla v roce 2007 účetní ztráta 1,8 miliardy.

Loňský kladný výsledek byl rovněž dán účetní operací. A to zaúčtováním tak zvané odložené daně ve výši okolo 2,3 miliardy. Provozně byl DPP ztrátový.

 

Právě se děje

Další zprávy