Cyklista zabitý autem bude mít pomník

11. 1. 2007 14:47
Praha Před rokem zemřel cyklistický aktivista Jan Bouchal. Muže, který bojoval za města bez aut a bezpečnější dopravu přejelo auto.
Provizorní pomník Jana Bouchala
Provizorní pomník Jana Bouchala | Foto: Ludvík Hradilek

Jan Bouchal byl předsedou občanského sdružení Oživení. Bojoval za bezpečnější dopravu a za města bez aut, jedno z nich jej však připravilo o život.

Začátkem ledna 2006 jel na kole domů z práce a na křižovatce na nábřeží kapitána Jaroše v Praze jej srazil protijedoucí řidič. O šest dní později, 12. ledna, pak třicetiletý aktivista v nemocnici zemřel.

Infobox

Nehody cyklistů

  • v roce 2005 zemřelo při dopravních nehodách 93 cyklistů
  • těžce zraněno bylo 495
  • lehce zraněno 3 252
  • řidiči motorových vozidel zavinili 92,6 % těchto nehod
  • cyklisté zaviní pouhé 1,4 % z nich

Zdroj: Statistika dopravní Policie ČR

Dnes, ve výročí jeho smrti, představilo občanské sdružení Oživení návrhy pomníků, které mají Bouchala připomínat. Vítězný návrh by měl být umístěn na pražském nábřeží kapitána Jaroše, kde se nehoda stala.

Kdo byl Jan Bouchal - čtěte ZDE

Bouchal bude mít pomník

"Pomník navrhovali čtyři výtvarníci. Ten nejlepší vyberou rodinní pšíslušníci a přátelé Jana Bouchala. Pak se obrátíme na magistrát s oficiální žádostí o jeho umístění na nábřeží", vysvětluje Michal Křivohlávek z Oživení.

Podívejte se na návrhy pomníků do FOTOGALERIE.

Bouchalovi kolegové usilují také o to, aby kritická křižovatka v Praze 7 byla bezpečnější. Technická správa komunikací už na jejich výzvu reagovala a má připravený projekt, který má provoz na křižovatce výrazně zpomalit. Zároveň by měly být pro cyklisty vyznačeny speciální bezpečné přejezdy.

"Máme hotovou studii proveditelnosti, nyní by měl věc schválit magistrát. Tak do roka by se podle mně mohlo začít stavět," řekl Aktuálně.cz pracovník správy komunikací a koordinátor magistrátní skupiny pro cyklistiku Pavel Polák.

Magistrát: křižovatka není nebezpečná

V odboru dopravy na magistrátu však zatím návrh podporu nemá.

"Ta křižovatka není nebezpečná. Smrtelný úraz se tam stal v poslední době pouze jeden, byl to právě ten, kdy zahynul pan Bouchal. Policejní vyšetřování však prokázalo, že tu nehodu zavinil on. Jakkoliv je ten případ tragický, jinak je ta křižovatka v pořádku," myslí si vedoucí oddělení rozvoje a organizace dopravy Libor Šíma.

Cyklojízda za Jana Bouchala
Cyklojízda za Jana Bouchala | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Názor, že Bouchal si nehodu zavinil sám, zastává státní zastupitelství. Dospělo k závěru, že Bouchal vjel autu do cesty a řidič se situací nemohl nic dělat.

Matka Jana Bouchala podala proti usnesení stížnost, protože nevěřila, že by byl řidič bez viny a požádala o přezkum jeho rychlosti. Policie však její žádosti nevyhověla a případ uzavřela.

Smrt Jana Bouchala vyvolala před rokem velkou politickou odezvu. Ministr životního postředí Libor Ambrozek tehdy adresoval pražskému primátorovi dopis, v němž ho vyzval, aby bezpečnosti pražských cyklistů věnoval větší pozornost.

Pavel Bém mu odpověděl, že hlavní město i on osobně dělají vše, co je možné, aby se cyklisté cítili v Praze bezpečně.

Cyklisté: situace se lepší. Ale pomalu...

Že se situace lepší, potvrzují i sami cyklisté.

"Letos se povedlo navýšit rozpočet na cyklodopravu na 39 miliónů, což je úspěch. Dobré je také to, že za Radu hlavního města je v cykloskupině zástupce Zelených Petr Štěpánek, který se věci hodně věnuje," říká Daniel Mourek z nadace Partnerství.

Jan Bouchal
Jan Bouchal | Foto: www.greenways.cz

Přesto však cyklisté nejsou spokojeni. "To zlepšení je zatím jenom hodně dílčí. Úplně chybí to, aby se nad rozvojem cyklodopravy přemýšlelo koncepčně. Vždy se udělá jenom pár stovek metrů cyklostezky, ale chybí rozmysl, jak učinit kolo běžnou součástí dopravy," doplňuje Mourek.

Podle Michala Křivohlávka z Oživení zůstává problematické i místo, které stálo život Jana Bouchala. "Doprava po tom nábřeží je pořád nebezpečná. Původně tam měla vést pateřní pražská cyklostezka, což je logické, protože je to rovina. Nakonec ale bylo rozhodnuto, že trasa povede přes Letnou, protože dole na nábřeží pořád veškerý prostor patří autům," stežuje si Michal Křivohlávek ze sdružení Auto*mat.


 

 

Právě se děje

Další zprávy