Českým drahám hrozí pokuta za to, že na vesnických zastávkách tají ceny jízdného

Petr Koděra Petr Koděra
15. 12. 2015 0:00
Finanční úřad rozhodl, že státní dopravce porušil zákon o cenách. Na dvou tisícovkách železničních zastávek bez pokladen nevyvěsil podrobné ceníky jízdného do různých koutů země, a pasažéři se tak nemohou předem dozvědět, za kolik mohou cestovat. A mají tak ztíženou roli při rozhodování, jestli se vlakem svézt, nebo ne. Cenu jízdenky se dozvědí teprve ve vlaku, když se zeptají průvodčího. České dráhy se závěry kontroly nesouhlasí. Argumentují především tím, že ceník je dostupný na internetu a každý se před nástupem do vlaku může na cenu zeptat průvodčího. Kauza se bude řešit i na půdě EU, protože zajímá i další evropské země.
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Puntičkářský pasažér zatopil Českým drahám. Na státního železničního přepravce poslal kontrolu z finančního úřadu a auditoři pak už šli najisto: dráhy podle nich porušují zákon o cenách a teď jim hrozí pokuta. O kauzu se navíc začali podrobně zajímat i v dalších zemích EU.

Vše začalo počátkem letošního roku zdánlivě banální stížností nespokojeného občana. Vadilo mu, že na dvou tisícovkách železničních zastávek bez pokladen, tedy hlavně v menších obcích a mimo ně, nemají cestující k dispozici podrobný ceník jízdného do různých koutů země. Pasažéři se tak podle něj nemohou předem dozvědět, za kolik mohou cestovat od Aše po Ostravu, a mají tak ztíženou roli při rozhodování, jestli se vlakem svézt, nebo ne. Cenu jízdenky se dozvědí teprve ve vlaku, když se zeptají průvodčího. V tu chvíli si ji už od něj ale rovnou musí koupit, protože se vezou a na rozhodování je pozdě.

Finanční úřad potvrdil, že dopravce chyboval. A teď zvažuje, co s kauzou dál. Jestli železniční firmu potrestá, nebo vyhoví jejím námitkám a kauzu nechá být.

Až milionová pokuta

Podle sazebníku může udělit až milionovou pokutu, obvykle ale v podobných případech sáhne k trestu maximálně v řádu desítek tisíc korun a připomene riziko opakované sankce, pokud kontrolovaná firma neuvede vše do pořádku.

"Správní řízení s Českými drahami nebylo dosud zahájeno, proto jakékoliv další závěry ohledně výroku rozhodnutí v této věci i o výši pokuty jsou předčasné a nelze je předjímat," řekla Petra Petlachová z Generálního finančního ředitelství.

České dráhy se závěry kontroly nesouhlasí. Argumentují především tím, že ceník je dostupný na internetu a každý se před nástupem do vlaku může na cenu zeptat průvodčího.

"Úřad dále nevzal v úvahu, že cenu jízdenky nelze v neobsazené stanici zveřejnit formou ceníku, protože cena jízdného se odvozuje z kilometrické vzdálenosti, kterou cestující nemusí znát," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Obří ceníky = dražší jízdné

Státní dopravce už navíc našel i prvního zastánce: podpořil ho Mezinárodní železniční přepravní výbor se sídlem ve švýcarském Bernu, podle kterého je rozhodnutí českého finančního úřadu v rozporu s evropským právem.

"Předpokládáme, že organizace se touto problematikou bude také zabývat a celou záležitost projedná s orgány EU," dodal Šťáhlavský.

Dráhy také upozornily na možné zdražování. Pokud by měly na každé železniční nástupiště v lese nebo na poli umístit podrobné ceníky jízd do všech míst po republice včetně slev, musely by obrovské množství informací vyvěsit na rozměrné tabule či nechat vytisknout do objemných knih. To by bylo drahé a vyšší náklady by se mohly promítnout do vyšší ceny jízdného. Anebo by dráhy požadovaly peníze od krajů a měst, které si přepravu svých obyvatel objednávají.

Problémy mají i další

České dráhy navíc tvrdí, že se problém týká i dalších firem. "Jde o všechny železniční i autobusové dopravce, kteří nemají ceníky na neobsazených zastávkách," řekl Šťáhlavský.

Například konkurenční společnost Arriva ale tvrdí, že si dává pozor, aby zákon plnila. Ceník, například v podobě map s tarifními pásmy, vystaví buď rovnou na zastávkách, nebo v autobusech na zřetelném místě. "V Moravskoslezském kraji máme u všech linek uveden tarif na předních dveřích autobusu, aby byl pro cestující viditelný ještě před nástupem do vozidla a před zakoupením jízdenky," říká firemní mluvčí Ivo Novotný.

Cestující se tak podle něj ještě před započetím jízdy dozví, za kolik pojede, a může vše zvážit. Pokud by s cenou nesouhlasil, může zase vozidlo opustit.

Meziměstské autobusové linky provozují dopravci zpravidla na objednávku krajů a měst, které si samy určují nejen ceníky, ale i jejich podobu. Například ve východních Čechách kraje požadují, aby byla tarifní mapa zón vyvěšena na všech zastávkách. Všichni dopravci v Praze a okolí pak musí mít všude jednotný leták o základním jízdném mezi jednotlivými pásmy.

 

Právě se děje

Další zprávy