České dráhy žalují stát kvůli bizarní pokutě. A vymyslely pár vět, aby se příště trestu vyhnuly

Petr Koděra Petr Koděra
12. 10. 2016 5:30
Dráhy požadují u soudu zrušení pravomocné pokuty 150 tisíc korun od finančního úřadu za porušení zákona o cenách. Dostaly ji za to, že na dvou tisícovkách železničních zastávek bez pokladen nevyvěšují ceníky jízdného, a pasažéři se tak nemohou předem dozvědět, za kolik mohou cestovat. Argumentují tím, že cenu může cestujícímu sdělit průvodčí nebo je na webu. Cenovým kontrolorům navíc podle mluvčího drah současná praxe 25 let nevadila a zareagovali až na udání. O případ se zajímají i další země EU. Aby se dráhy vyhnuly opakované pokutě, upraví smluvní přepravní podmínky a vývěsky. Výslovně tam napíší, že si cestující může cenu zjistit u vlakového doprovodu ještě před nástupem.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČD

PrahaČeské dráhy se budou soudit se státem kvůli neobvyklému trestu. Nesouhlasí s pokutou 150 tisíc korun, kterou jim pravomocně vyměřili finanční úředníci za porušení zákona o cenách.

Jde o poněkud bizarní příběh, který online deník Aktuálně.cz v minulosti podrobně popsal: státní železniční dopravce dostal sankci kvůli udání od nespokojeného pasažéra. Cestujícímu i úředníkům vadí zjednodušeně to, že na každé vesnické zastávce, kde není pokladna, scházejí podrobné ceníky. A cestující se tak dopředu nemůže z přehledu dozvědět, kolik ho bude cesta stát, a rozhodnout se, zda vlakem vůbec pojede. 

Dráhy i v odvolání proti pokutě marně vysvětlovaly, že pokuta je nesmyslná. Hlavně proto, že ceny lze dohledat na internetu. A kdo nemá chytrý telefon nebo je na vesnické zastávce bez mobilního signálu, může se ještě před jízdou zeptat na cenu průvodčího.

Riziko zdražování jízdného

Náprava chybějících ceníků by navíc mohla způsobit zdražování jízdného. Pokud by měly dráhy na každém ze dvou tisíc nástupišť bez pokladen stojících i v lesích nebo na polích umístit podrobné ceny jízd včetně slev, musely by obrovské množství informací vtěsnat na velkoplošné tabule či do objemných knih. Takové řešení by bylo drahé. Peníze by přepravci mohli chtít od cestujících nebo krajů a měst, jež si přepravu lidí objednávají.

"Specializovaný finanční úřad nevyslyšel naše argumenty, které jsme v odvolání předložili, a potvrdil pokutu 150 tisíc korun," řekl mluvčí drah Radek Joklík.

Firmě tak zbývá poslední možná obrana: správní žaloba u soudu. České dráhy ji podaly koncem minulého týdne. Dopravci ani tak nevadí výše pokuty, jako spíše její zdůvodnění a především hrozba, že pokud vše nedají do pořádku a ceníky nevyvěsí, může sankce kdykoliv přijít znovu. V nejhorším možném scénáři by ji tak dráhy mohly dostávat stále dokola. Maximálně může jít v každém samostnatném případě o milion korun.

Zda by takhle opakovaně finanční kontroloři dráhy trestali, není úplně jasné. Generální finanční ředitelství spadající pod ministra financí Andreje Babiše z hnutí ANO na to přímo neodpovědělo. Mluvčí úřadu Petra Petlachová však riziko dalších pokut připomněla, byť jen v obecné rovině. Dodala také, že by se sankce zvyšovala. "Opakované deliktní jednání by se zcela jistě odrazilo na výši uložené pokuty směrem nahoru," uvedla Petlachová.

A co zdravý rozum?

Podle exnáměstka ministra spravedlnosti Františka Korbela, který se v advokátní kanceláři Havel a Holásek specializuje na správní právo i cenové regulace, by opakovaná sankce nemusela přijít minimálně do doby, než o čerstvé žalobě rozhodne správní soud. "Soud může pokutu zrušit. A pak by tedy musel rušit i všechny případné další sankce," řekl Korbel.

Případ je podle něj sporný. Podle formálního výkladu práva má pravdu finanční úřad, který hlídá dodržování zákona o cenách. "Pak je tady ale také zdravý rozum, který nabádá řešit věci třeba kompromisem," dodává Korbel.

O smírné řešení, které by vyhovělo zákonu a současně nebylo nákladné, se dráhy po poradě s právníky pokusí už v prosinci s příchodem nového jízdního řádu. Aby zabránily opakované pokutě, upraví smluvní přepravní podmínky a vývěsky. Výslovně tam napíší, že si cestující může v neobsazené stanici cenu jízdenky zjistit u vlakového doprovodu ještě před nástupem do vlaku. "To bylo samozřejmě možné i dříve, ale snažíme se předejít jakýmkoliv dohadům," řekl mluvčí drah Radek Joklík.

Podotkl také, že současná praxe 25 let nikomu nevadila a kontroloři zareagovali až na udání puntičkářského pasažéra.

Neobvyklá kauza zajímá i další státy Evropské unie, kde podrobné ceníky stejným způsobem scházejí. Podle Mezinárodního železničního přepravního výboru je rozhodnutí českých úředníků v rozporu s evropským právem, oficiální stanovisko však Brusel zatím nevydal.

 

Právě se děje

Další zprávy