Vlaků je málo, dráhy tlačí lidi do aut a diskriminují Pražany, stěžuje si radní Ťokovi

Marek Pokorný Marek Pokorný
12. 10. 2016 9:52
Pražský radní pro dopravu Petr Dolínek si postěžoval ministerstvu dopravy, že se z Prahy nedá vlakem dostat brzo ráno. A stejně tak se Pražané zase musí vracet večer příliš brzo – pozdní večerní vlaky totiž České dráhy omezily či zrušily. Jenže ministerstvo dopravy, které dálkovou dopravu objednává a platí, tvrdí, že by Dolínkem požadované vlaky byly málo vytížené. Převažují totiž lidé, kteří dojíždějí do Prahy za prací, a ne naopak.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha – Náměstkovi pražské primátorky Petru Dolínkovi se nelíbí, že Pražané mají horší spojení vlakem než ti, kdo Prahu navštěvují. A to především s krajskými městy. Vlaky z metropole totiž ráno vyjíždějí později než ty, které do ní směřují.

Například z Prahy do Českých Budějovic vyjíždí první vlak v 5:34 ráno, opačným směrem však jede už o více než půl hodiny dřív. A večer je rozdíl ještě větší. Pokud by se Pražan chtěl vracet domů, musí vyrazit brzo. Z Prahy do Budějovic jede poslední vlak v 22:34, opačným směrem ale již tři minuty po 20. hodině.

"Pražané nejsou občany druhé kategorie, kteří by měli mít horší možnosti cestování po železnici," uvedl Dolínek, který zodpovídá za dopravu. Nemalá část lidí je tak podle něj nucena zbytečně přesedat do aut.

Vraťte ty spoje

Dolínka tento stav dokonce vyprovokoval k tomu, že si dopisem postěžoval ministru dopravy Danu Ťokovi. Na něj se obrátil proto, že dálkové spoje objednává od Českých drah a dalších dopravců právě stát.

"Zatímco cestující z jiných regionů mají dobrou možnost cestovat časně ráno do Prahy, Pražanům a obyvatelům přilehlých částí je tato možnost znesnadňována nebo přímo odpírána," napsal mu.

Poslední kapkou pro Dolínka bylo, že v novém návrhu železničního grafikonu, který bude platit od prosince, má dojít k dalšímu omezení ranních spojů z Prahy, například na východní Moravu. Ale také například do Milovic.

Podle něj se situace už několik let postupně zhoršuje a Dolínek proto žádá, aby se vrátila zhruba desítka dálkových spojů, které České dráhy v uplynulých letech zrušily či omezily. A ty, které nyní jezdí například jen v pracovních dnech, by měly jezdit i o víkendu. Pomohlo by to podle něj nejen Pražanům.

"Praha je častou cílovou destinací při cestách za kulturou a zábavou, kdy se tito cestující především o víkendu vrací z hlavního města až v časných ranních hodinách," argumentuje Dolínek.

Lidé chtějí do Prahy, ne z ní

Jenže u ministerstva dopravy narazil. To o nějakém posílení neuvažuje. Podle ředitele odboru veřejné dopravy Ondřeje Michalčíka je vše prostě věcí trhu – a tyto vlaky by byly málo vytížené.

"Převažují cesty za prací do Prahy, namísto výjezdů z Prahy," uvedl Michalčík. "Ve všech případech byly pečlivě posuzovány dosažitelné efekty, aby prostředky státního rozpočtu byly vynaloženy účelně a hospodárně," dodal.

A v odpovědi Dolínkovi důkladně rozvedl, proč ministerstvo spoje, které navrhuje Praha, nemůže rozšířit či obnovit. Zlepšení je podle Michalčíka možné jedině směrem na Plzeň a Cheb – a to poté, co bude dokončena modernizace železničního koridoru mezi Plzní a Berounem.

Připlatit? To ne, na MHD nám taky nepřispíváte

Pokud o ně Praha stojí, mohla by si na zavedení nových spojů připlatit – stejně tak, jak to dělají kraje. To ale Dolínek odmítá. Argumentuje tím, že město už samo plně dotuje MHD – a tou jezdí i mimopražští. A Praze přitom za ně také nikdo nepřiplácí.

"Nikdo nedává v republice ze svého rozpočtu dvanáct miliard na provoz MHD. Stát na to nepřispívá ani korunu. A stejně tak metro stavíme celé ze svého, nebo maximálně z evropských peněz," zdůraznil Dolínek, který by proto v tomto očekával reciprocitu státu v železniční dopravě.

I přesto, že zatím neuspěl, Dolínek svoji snahu nevzdává. A chce, aby na ministerstvo dopravy nyní zatlačilo celé město. Spor tak má příští týden projednat dopravní výbor zastupitelstva, který by měl pověřit Dolínka i celou radu města k dalšímu jednání s drahami.

"Nedomnívám se, že by dálkovou železniční dopravu měla dotovat ze svých rozpočtů města, zejména když konkrétně v případě Prahy k nám má stát obrovský dluh například ve výstavbě Pražského okruhu nebo rychlodráhy na Letiště Václava Havla," uvedl radní.

 

Právě se děje

Další zprávy