První letoun, kterým se začne modernizace vládní letky, dostane armáda v prosinci, druhý stroj příští rok v září. Moderní airbusy nahradí sovětské letouny Tu-154, které už nejsou v souladu se zaváděnými standardy NATO.
Cena, za níž vojáci nová letadla kupují, nebyla zveřejněna. Ministerstvo obrany uvedlo, že to byl požadavek francouzské společnosti Airbus. Na trhu se cena těchto strojů pohybuje mezi 50 a 55 miliony dolarů.
Součástí kupní smlouvy je dohoda o programech průmyslové spolupráce, takzvaných offsetů. Společnost Airbus se zavázala splnit tyto programy ve výši sta procent ceny kontraktu.
Vláda chce postupně obměnit celou letku, kterou využívají prezident či ministři k cestám do zahraničí. Nákup čtyř letadel a dvou vrtulníků vyjde státní pokladnu na zhruba čtyři miliardy korun.
Kromě dvou airbusů však úřady o nákupu dalších strojů nerozhodly.
Vláda o modernizaci vládní letky rozhodla vloni. Tomuto kroku předcházela série závad starých letounů. Se strojem Tu-154, který bude nahrazen airbusem, musel například nouzově přistát loni v červenci ministr zahraničí Cyril Svoboda (KDU-ČSL) v Mauritánii při cestě do Jižní Ameriky. Svoboda pak musel čekat, až jiný letoun přiveze náhradní díl.
V "túčku" letěl loni v březnu i ministr obrany Karel Kühnl (US-DEU) do Izraele. Kvůli závadě se ale musel vrátit do Prahy, v cestě pokračoval po zhruba dvou hodinách.
Letadlo Tu-154 s ministrem obrany Jaroslavem Tvrdíkem (ČSSD) sjelo z rozjezdové dráhy v kosovské Prištině v lednu 2003. Do Kuvajtu, kam měl Tvrdík namířeno, dorazil v náhradním stroji se značným zpožděním.
Ministerstvo obrany při výměně sovětských letadel oslovilo dvě firmy, kromě Airbusu to byla ještě společnost Boeing. Nakonec vybralo stroje typu Airbus A 319 CJ.