Auto si samo bude umět při nárazu vyztužit karosérii

Jan Červenka
1. 6. 2008 18:35
V praxi se však spíš uplatní jeho radarové systémy
Pomocí kamery a radaru vůz automaticky sleduje okolí.
Pomocí kamery a radaru vůz automaticky sleduje okolí. | Foto: APROSYS

Londýn - Studie ukázaly, že řidiči velmi zřídka zvládnou včas správně zareagovat na hrozbu bočního nárazu. Vědci z mezinárodního projektu APROSYS, na který poskytla prostředky Evropská unie, proto vyvíjejí auto, které těsně před nárazem dokáže samo vyztužit svou karosérii. Informoval o tom britský časopis New Scientist.

Zařízení je nejnovějším přírůstkem do skupiny ochranných mechanismů, které pracují ještě před srážkou. Právě  preventivní zásahy podobných systémů zvyšují efektivitu těch dalších, jako jsou například airbagy.

Pro předpověď kolize slouží novému autu kamery a radar. Pokud zaznamenají nebezpečí neodvratné srážky, aktivují se kovové výztuhy mezi předními dveřmi a dalším kovovým plátem, který prochází napříč vozem a je ukotvený k podvozku. Tyto výztuže pevnost karosérie znatelně zlepší.

"Energie nárazu se díky těmto zpevněním převede i na tu stranu vozu, která nabourána nebyla," říká Joachym Tandler, který je jedním z čelních vývojářů projektu APROSYS.

Proč se však pláty nemontují do dveří rovnou, bez nutnosti je vysouvat? Kdyby tomu tak bylo, nezbyl by ve dveřích prostor pro stahování okénka.

Rychlá reakce pomocí radarů a kamer

Aby systém zafungoval správně, musí být aktivován 230 milisekund před nárazem. K tomu slouží speciální software, napojený na dva radary a dvě stereokamery. Ty monitorují objekty v rozsahu dvaceti metrů.

Od okamžiku, kdy software vydá příkaz k aktivaci výztuží, od jejich zaklapnutí uplyne 70 milisekund. Pláty se posunou díky výkonným pružinám, které drží cívky vyrobené ze speciální slitiny. Jakmile je jim dodán elektrický impuls, cívka se roztáhne a uvolní pružinu.

Systém byl podle časopisu New Scientist podroben bezpečnostním testům, při nichž do auta z boku narazí překážka padesátikilometrovou rychlostí. Při takovém nárazu překážka pronikne dveřmi nebo je promáčkne. Při použití systému se dveře směrem do vozidla  promáčknou v průměru o deset centimetrů méně.

Dřív než tento systém výztuží se však budou podle vývojářů zavádět do praxe senzory, které budou nehody předvídat. Bude tak nutné zjistit, jak nejlépe využít těch několik milisekund navíc, které tyto systémy poskytnou.

V praxi se uplatní spíše senzory

"Bude tak možné naprogramovat airbagy a utažení bezpečnostních pásů, aby jejich aktivace byla co nejefektivnější," říká další z výzkumníků Roger Hardy.

Podobné systémy se však již v praxi používají. Firma Toyota například do svého vozu Lexus  LS 460 montuje svůj systém, který využívá údaje z radaru a kamer. Kromě toho, že sám zjišťuje případné překážky, kontroluje i řidiče. To znamená, že neustále sleduje pohyby jeho hlavy ze strany na stranu. Jestliže řidič otočí hlavu ze směru jízdy a systém  před vozem zjistí překážku, řidiče upozorní nejprve zvukovým a světelným signálem, pak na okamžik aktivuje brzdy, aby se řidič probral.

Pokud ani to nepomůže a srážka je nevyhnutelná, automobil má další ochranné funkce, například řidiči utáhne pásy a sám začne brzdit.

 

Právě se děje

Další zprávy