|
Metropole se čtrnácti miliony obyvatel má pověst nejvíce znečištěného a zplodinami zamořeného města na zeměkouli.
A po několika dnech strávených v teheránských ulicích musí být každému jasné, že pověst nelže. Místní silnice a mnohdy i chodníky brázdí více než dva miliony automobilů.
Řada z nich je přes dvacet let stará, katalyzátory jsou zde stále považovány za zbytečný luxus.
Benzín je v Íránu díky obrovským zásobám ropy levný, tak proč se omezovat? Výsledkem je ale souvislá, pouhým okem velmi dobře viditelná smogová vrstva nad Teheránem a nedýchatelný vzduch.
AKTUÁLNĚ.CZ V ÍRÁNU
On line rozhovor
Zajímá vás, jak to v Íránu skutečně vypadá? Jak lidé nahlížejí na režim prezidenta Ahmadínežáda? Nebo cokoli jiného? Přijďte tento pátek na on line rozhovor se zvláštním zpravodajem Aktuálně.cz v Íránu Martinem Novákem. Rozhovor začne v 10:30.
Více než třetinu roku je obsah zplodin ve vzduchu daleko za kritickými normami. Školy se zavírají, starší lidé jsou v médiích varováni, aby nevycházeli, pokud to není nezbytně nutné.
Po Teheránu se pohybují tisíce lidí s rouškami na ústech. Typickou teheránskou nemocí je pálení očí a silné bolesti hlavy. Jeden z místních receptů doporučuje na migrénu ze smogu citronový džus a olivy. Prý to většinou zabírá.
V lednu se situace někdy trochu zlepšuje, zvláště když mrzne a napadne sníh. Právě to se stalo před týdnem a jedny místní noviny měly na titulní straně palcový titulek: Začíná týden relativně čistého vzduchu!
Meisam je jedním z milionů Teheráňanů, kteří se velkou betonovu džunglí každé ráno prodírají do zaměstnání a večer zase domů. Pracuje na severu Teheránu ve firmě, která organizuje v zahraničí íránské výstavy.
Na teheránský smog si prý už zvykl, stejně jako ostatním mu ani nic jiného nezbývá. Na rozdíl od minulosti ale už může jezdit metrem, jehož první trasy vedení města otevřelo před dvěma lety.
"Je to asi první konkrétní věc, která se po letech pouhého mluvení v Teheránu udělala pro životní prostředí. Ale dvě trasy jsou málo, potřebovali bychom mnohem víc. Uvažuje se také o tom, že by do ulic mohly automobily jen v určité dny podle sudého či lichého čísla na poznávací značce. Anebo že by kromě taxikářů nemohlo vyjet žádné auto jen s řidičem," říká muž, který nedávno ukončil povinnou službu v armádě.
Metro je jedním z projektů, které vystavuje jako své zásluhy současný íránský prezident Mahmúd Ahmadínežád. Než byl zvolen v roce 2005 prezidentem, zastával post starosty Teheránu.
A právě za jeho starostování bylo metro otevřeno, i když plány na jeho výstavbu existovaly déle než patnáct let.
Prezident, který ve světě proslul výroky zpochybňujícími holokaust a nekompromisní obhajobou íránského jaderného programu, je dnes v Íránu hodně kritizován. Za to, že neplní ekonomické sliby a zemi zahání do mezinárodní izolace.
Jako starosta však byl považován za úspěšného. Údajně zlepšil v Teheránu kanalizaci, zavedl pořádek do autobusové dopravy a prosadil výstavbu řady sportovišť pro ženy.
Teď se ale dostal do křížku s demografickými experty. Ti chtějí, aby vláda zavedla limit dvou dětí na rodinu. Po vzoru takzvané politiky jednoho dítěte, kterou praktikuje Čína.
Důvodem je přiliš rychlý nárůst populace v osmdesátých letech. Dnes je polovina Íránců mladší pětadvaceti let a země na to nestačí.
Ročně je potřeba milion nových pracovních míst, ale vytváří se jich jen zhruba 300 tisíc. Ročně také hledá byt v Íránu přibližně 800 tisíc párů, ale nových bytů přibývá za rok jen zhruba polovina.
Prezident je ale proti. "Není žádný důvod omezovat porodnost. Írán je schopen mít až 120 milionů obyvatel," prohlašuje Ahmadínežád (nyní je Íránců přibližně 70 milionů).
Obyvatele Teheránu ale víc zajímá, kdy budou dýchat čistý vzduch. Další stanice metra se staví, stejně tak jako nové mimoúrovňové křižovatky a dálnice.
Zatím ale není úniku: hlavní komunikace ve městě jsou jednou nepřetržitou, nikde nezačínající a nikde nekončící dopravní zácpou. Dorazit na nějakou schůzku v metropoli včas nebo dokonce v předstihu je považováno za nenormální.
Teherán není městem pro ty, kdo nemají dost trpělivosti, času a obranyschopnosti proti astmatu.