Šikana, drogy, zloději. Schengen očima Čechů a Němců

Zuzana Kleknerová Zuzana Kleknerová
21. 12. 2012 7:30
Před pěti lety padly pro Čechy hraniční závory. Problémy ale nezmizely, naopak
Foto: Jan Langer

* Přesně před pěti lety vstoupily země bývalého sovětského bloku do Schengenu. * Aktuálně.cz nabízí dva pohledy: jak vidí fungování dnešní Evropy bez hranic Češi a jak Němci.

Praha - Když letos na podzim Nobelův výbor vysvětloval, proč si Evropská unie zaslouží prestižní cenu za mír, padla i zmínka o Schengenu.

Přesně před pěti lety do takzvaného schengenského prostoru vstoupilo osm východoevropských států, včetně České republiky, a Malta. Ze dne na den padly hraniční závory, z přechodů mezi Východem a Západem zmizeli pohraničníci a s nimi i nepopulární kontroly.

Evropa slavila, Češi, Poláci, Rakušané i Němci s ní.

Pamatujete? Takhle Evropa před pěti lety bourala hraniční závory.
Pamatujete? Takhle Evropa před pěti lety bourala hraniční závory. | Foto: Ludvík Hradilek

"Přeji všem zemím, aby mohly zažít podobný den, jaký nyní zažíváme my. Jsem hrdý," hlásal tehdy do kamer Mirek Topolánek, když s polským premiérem Donaldem Tuskem symbolicky pilou řezal hraniční závoru.

Po pěti letech toho však z nadšení moc nezbylo.

Bavoři spílají Čechům za to, že se u nich rozmáhá český pervitin. Sasové si stěžují na české a polské zloděje. A Češi protestují proti německé šikaně v podobě kontrol za hranicí.

Česko: Chceme konec německé šikany

I když v Rozvadově či Železné Rudě žádný německý úředník po Češích pasy nepožaduje, kontroly z česko-německého pohraničí nezmizely. Po vjezdu do Bavorska Čechy běžně zastavují bavorští policisté, aby zkontrolovali doklady, auto a někdy i zavazadla.

Důvod? Hledají drogy z Čech.

Fotoreportáž z česko-německého pohraničí:

"Jsme adresátem mnoha stížností," potvrzuje Jiří Čelikovský, vedoucí oddělení koordinace schengenské spolupráce a ochrany hranic z českého ministerstva vnitra.

Bavoři nezastavují jen osobní vozy, ale i autobusy, včetně linkových. "Já sám jsem to zažil dvakrát," popsal pro Aktuálně.cz kontrolu Petr Jedlička.

"Na cestě do Štrasburku nás dva vozy (německých) celníků přinutily sjet z dálnice a zastavit na parkovišti. Průvodkyně nás vyzvala, abychom si připravili doklady. Byl to běžný autobus Student Agency, cestovali jsme za bílého dne... A pocity? Dost nepříjemné," dodal.

Češi si stěžují na to, že je Němci šikanují zbytečnými kontrolami.
Češi si stěžují na to, že je Němci šikanují zbytečnými kontrolami. | Foto: Jan Langer

"Český občan se setká s porušováním dohody o volném pohybu hned za německými hranicemi, kdy je často podrobován nesmyslným až šikanózním kontrolám německých bezpečnostních složek," tvrdí i místopředseda Evropského parlamentu Oldřich Vlasák.

Podle něj jde o "opravdu masový jev". "My to považujeme za nedodržování schengenských dohod," hřímá.

Stejná je ostatně i pozice českého ministerstva vnitra. Jeho zástupci v Bruselu mluví o častých kontrolách ze strany Němců jako o "latentním problému" v česko-německých vztazích.

"Kontroly na vnitřních hranicích, prezentované jako ´povolené policejní/bezpečnostní kontroly v příhraničí´, považuje Česká republika za obcházení schengenského acquis, respektive porušování hlavního schengenského principu volného překračování vnitřních hranic bez kontrol. To pak vede k vnitřní erozi Schengenu a je skutečnou hrozbou pro další fungování Schengenu," stojí v jednom z interních dokumentů určených pro prosincové zasedání ministrů vnitra a spravedlnosti EU.

Mimochodem: německou kontrolu na vlastní kůži zažil i český velvyslanec v Berlíně Rudolf Jindrák, ač jel vozem s diplomatickou značkou.

Němci: Bráníme se pervitinu a zlodějům

Ani Němci si ale neberou servítky. Češi si podle nich mohou za kontroly v pohraničí sami. Dokud česká vláda nepřehodnotí svou - pro Němce příliš liberální - drogovou politiku, namátkové kontroly zůstanou. A případně se i zpřísní.

Bavoři argumentují, že za kontroly si můžou Češi sami. Kvůli liberální drogové politice prý do Německa proudí stále víc českého pervitinu.
Bavoři argumentují, že za kontroly si můžou Češi sami. Kvůli liberální drogové politice prý do Německa proudí stále víc českého pervitinu. | Foto: Policie ČR

Podle německých úřadů nejsou problémem kontroly, ale pervitin, kterému Němci říkají krystal.

"Proti pašování krystalu (z České republiky) budeme bojovat všemi dostupnými prostředky, zejména zesílenými kontrolními opatřeními," uvedl na tiskové konferenci v Norimberku bavorský ministr vnitra Joachim Herrmann.

Podle jeho ministerstva stouplo pašování pervitinu z Česka do Bavorska mezi roky 2010 a 2011 o 109 procent na 11,7 kilogramu. "Tento trend bohužel pokračuje i v roce 2012," upozornil Herrmann s tím, že bavorští policisté v prvních deseti měsících letošního roku zadrželi už 11,9 kilogramu pervitinu.

Němci si ho poměrně snadno opatří například na vietnamských tržištích podél česko-německých hranic.

"Skutečným a nejzávažnějším problémem tohoto regionu je drogová kriminalita," souhlasí i policejní prezident Conny Stiehl z další německé spolkové země, která s Českem sousedí - ze Saska. "Je ale pravda, že tu přibylo i majetkových deliktů," přiznal šéf policejního ředitelství Oberlausitz-Niederschlesien v rozhovoru s Aktuálně.cz.

Právě vloupání a množící se krádeže aut ale obyvatele příhraničních měst a obcí v Sasku i Bavorsku trápí možná víc než český pervitin.

Česko-německé cedule, které visí v Sasku poblíž hranic. Varují české zloděje.
Česko-německé cedule, které visí v Sasku poblíž hranic. Varují české zloděje. | Foto: Jan Langer

Seifhennersdorf a Grossschönau, saské obce těsně vedle Varnsdorfu, například zaznamenaly v roce 2011 256, respektive 252 případů krádeží. O rok dříve jich bylo o zhruba 50 míň.

"Je to tu rozhodně mnohem horší, než to bylo před zrušením kontrol," srovnává dobu před a po vstupu Česka do Schengenu jedna z číšnic v restauraci v Grossschönau.

Německým prodejcům aut a majitelům autoservisů, kterým se auta ztrácejí přímo z oplocených pozemků a dílen, přitom začíná docházet trpělivost.

"Mnozí z nich říkají: Musíme se začít bránit sami," řekl Aktuálně.cz Uwe Henkel, šéf svazu majitelů autoservisů a obchodníků s auty Innung des KFZ-Handwerks Oberlausitz, jehož členem je momentálně 250 německých firem. "Takhle to už dál nejde," dodává.

 

Právě se děje

Další zprávy