Polsko uznalo díl viny za Smolensk, ministr končí

Radim Klekner Radim Klekner
29. 7. 2011 15:40
Na tragédii se podepsaly také špatné příkazy z oblastního centra letové kontroly
Vůdce strany Právo a spravedlnost a bratr exprezidenta Jaroslaw polský díl viny na tragédii popírá.
Vůdce strany Právo a spravedlnost a bratr exprezidenta Jaroslaw polský díl viny na tragédii popírá. | Foto: Reuters

Varšava - Část odpovědnosti za leteckou tragédii, při níž loni v dubnu zahynuli na palubě vládního letounu polský prezident Lech Kaczyński a dalších 95 lidí, připadá Varšavě. Svůj díl viny nese ale také Rusko.

Vyplývá to ze závěrečné zprávy polské vládní komise, která neštěstí přešetřovala.

Na závěry už zareagoval první politik. Premiér Donald Tusk oznámil, že na svoji funkci rezignoval ministr obrany Bogdan Klich. Do jeho křesla usedne dosavadní první náměstek na ministerstvu vnitra Tomasz Siemoniak.

Překvapivé hodnocení

Celkové hodnocení podílu viny na tragédii je poněkud překvapivé vzhledem ke skutečnosti, že Varšava po celý čas přisuzovala hlavní díl odpovědnosti za smrt prezidenta a jeho doprovodu spíše ruské straně.

Komise uvádí, že letoun přistával za velmi špatných atmosférických podmínek a dostával z oblastního střediska letové kontroly zmatené příkazy. Piloti nemohli za daných okolností přejít na autopilota.

"Osvětlení letiště bylo neadekvátní a nedostatečné," citoval deník Gazeta Wyborzca, jehož internetová stránka tak jako řada dalších médií přenášela prezentaci zprávy v přímém přenosu, člena komise podplukovníka Roberta Benedikta.

Špatná navigace

Velkou chybou z polské strany byl ovšem fakt, že výcvik posádky probíhal ve spěchu, ostatně jako celá příprava prezidentské cesty. Dostatečně rusky uměl pouze pilot polského stroje.

Oproti tomu, co proběhlo tiskem, ale komise vyloučila, že by na posádku byl vykonáván nátlak ze strany některého z vládních činitelů. Piloti se podle závěrů zprávy museli za daných okolností rozhodnout sami a rozhodli se, že budou pokračovat v přistávacím manévru.

Hlavní pilot musel při přistávání řešit příliš mnoho úkolů najednou a nebyl na to náležitě připraven, uvádí dále komise. Dostal navíc chybné hlášení od střediska letové kontroly týkající se vzdálenosti od přistávací dráhy, sestup stroje začal proto pozdě.

Navigátor zase nebyl dostatečně obeznámen se systémem TAWS a ani nebyl dostatečně odpočatý. Posádka se na letišti ve Varšavě sešla s půlhodinovým zpožděním a celý let tak probíhal za enormního stresu.

Polští experti v této souvislosti poukazují na fakt, že stejná posádka přistávala se stejným strojem tři dny před tragickým letem na letišti ve Smolensku bez problémů. Nebyla však náležitě připravena na špatné atmosférické podmínky, za nichž bylo nezbytné použít systém TAWS. To se podle nich ukázalo při letu z 10. dubna jako rozhodující.

Závěry vládní komise ostře zkritizovalo opoziční Právo a spravedlnost, v jehož čele stojí prezidentův bratr Jaroslaw. Ten od samého začátku tvrdí, že za tragédii může jednoznačně Rusko. Premiéru Donaldu Tuskovi ale předhodil, že při plánování cesty učinil řadu chyb a je tak za smrt vládní delegace spoluzodpovědný.

V Polsku se letos na podzim konají parlamentní volby a ty celkové vyznění dokumentu i reakci na něj silně ovlivnily.

Zprávu osobně přednesl ministr vnitra Jerzy Miller, který vládní komisi předsedal.

Ve své lednové zprávě ruská vládní komise přisoudila veškerou vinu za neštěstí Polákům.

Během tiskové konference, která následovala po prezentaci zprávy, se jeden z ruských novinářů zeptal, proč není v dokumentu vůbec zmíněn bývalý velitel polského letectva generál Andrzej Blasik, jenž se objevil v kokpitu krátce před zřícením letounu a v jehož krvi pitva zjistila přítomnost alkoholu.

Kaczyńského delegace směřovala do Katyňského lesa, kde si chtěla připomenout sedmdesáté výročí masakru tisíců Poláků, které v roce 1940 povraždila sovětská NKVD.

 

Právě se děje

Další zprávy