Kalifornie a spol. žalují Bushe kvůli emisím

gaz
3. 1. 2008 17:35
Americké státy chtějí povolenou výši určovat samy
Auta jsou v Kalifornii zodpovědná za 30 procent emisí CO2.
Auta jsou v Kalifornii zodpovědná za 30 procent emisí CO2. | Foto: Reuters

Los Angeles - Bitva mezi příznivci ochrany klimatu a federálními úřady v USA o to, kdo má právo omezovat výfukové plyny aut, pokračuje.

Kalifornie a patnáct dalších amerických států zažalovaly Bushovu administrativu, protože jim zakázala určovat si vlastní emisní limity.

"Je nepředstavitelné, že federální vláda brání Kalifornii a dalším, aby přijaly tyto standardy," citovala agentura AFP kalifornského guvernéra Arnolda Schwarzeneggera.

"Ignorují vůli milionů lidí, kteří chtějí, aby jejich vláda podnikla kroky v boji proti globálnímu oteplování," dodal.

Výjimka nebude. Poprvé za 40 let

Předmětem sporu je kalifornský zákon z roku 2002, který zavazuje výrobce aut, aby od příštího roku začali vyrábět auta, která budou vypouštět méně skleníkových plynů.

Už v prosinci Schwarzenegger oznámil, že rozhodnutí úřadu napadne u soudu.
Už v prosinci Schwarzenegger oznámil, že rozhodnutí úřadu napadne u soudu. | Foto: Reuters

Během sedmi let by se množství emisí produkovaných auty mělo podle něj snížit o 30 procent.

Americký Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA), který je obdobou ministerstva životního prostředí, však v prosinci - s odvoláním na nový federální energetický zákon - odmítl Kalifornii udělit výjimku, která by jí stanovit vlastní limity umožnila.

Podle kalifornského vrchního prokurátora Jerryho Browna, který žalobu podepsal, je to vůbec poprvé za 40 let, kdy výjimka udělena nebyla. V padesáti předchozích případech EPA neměla námitek.

Čtěte více: Bushův zelený zákon je na světě. Kritikům nestačí

Dlouhá ruka průmyslu

List Los Angeles Times přinesl v prosinci informaci, že šéf EPA Stephen Johnson odmítl výjimku udělit, přestože mu to doporučili jeho vlastní podřízení.

Spekuluje se, že za tím mohla být "dlouhá ruka" automobilového průmyslu, který se obává zvýšení cen výroby aut a tím pádem menšího zisku.

Dále čtěte:
Autor fotografie: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Automobilky americký federální zákon přivítaly a naopak vystoupily proti udělení výjimky. Podle nich by v takovém případě byly zákony příliš komplikované.

New York a další

Vedle Kalifornie podaly separátní žalobu například státy New York,  Massachusets, Arizona, Illionois nebo Pennsylvánie.

"Snaha EPA zabránit New Yorku a ostatním státům, aby se postavily globálnímu oteplování, které auta způsobují, je hanebná," prohlásil Andrew Cuomo, generální prokurátor státu New York, ve kterém byla žaloba podána.

Kromě boje proti globálnímu oteplování žalující argumentují i geografickými specifiky jednotlivých krajů, která federální regulace nemohou dostatečně zohlednit.

Čtěte také:
Jezdíte dodávkou? Plaťte více, rozhodly soudy v USA
Živě z Bali: Bush je dost zelený, vysvětlují USA Čechům

 

Právě se děje

Další zprávy