Jezdíte dodávkou? Plaťte více, rozhodly soudy v USA

gaz
18. 11. 2007 12:20
Nelíbí se jim ekologická daň na auta

San Francisko - Na velká auta s gigantickou spotřebou a nulovou možností zaparkovat v ulicích města si mnoho Američanů potrpí. Teď to ale vypadá, jako by americké soudy nebyly spokojeny s ekologickou politikou administrativy prezidenta Bushe a rozhodly se ji začít napravovat.

Odvolací soud v San Francisku totiž rozhodl, že plán ekologických daní pro automobilová vozidla na léta 2008 až 2011 dostatečně nebere v úvahu globální oteplování a nepřiměřeně zvýhodňuje terénní vozy, minivany a dodávky.

Podle listu The New York Times jde již o třetí podobně "ekologické" rozhodnutí soudů v posledních sedmi měsících, které se týká federálních zákonů.

Políček Bushovi

"Je to další velký políček Bushově politice, která globální oteplování ignoruje," řekl listu Aaron Colangelo, právník jedné z ekologických organizací, které odvolání proti novým státním regulím podaly.

"Díky klimatickým změnám nastává zcela nová éra soudních přezkoumání," přivítal rozsudek profesor environmentálního práva univerzity ve Vermontu Patrick A. Parenteau.

Spokojeni jsou i politici ze států Kalifornie, New York a Vermont. Tyto tři státy již delší dobu vystupují proti federální ekologické politice, která podle nich nepřikládá dopadům globálního oteplování patřičnou důležitost.  

Zklamány jsou naopak americké úřady, které přemýšlejí o odvolání k Nejvyššímu soudu.

Osobáky spoří více

Soud se zabýval vládním plánem, který má postupně zdražovat méně ekologická auta, a přispět tak ke snížení produkce skleníkových plynů. Prodej těchto aut je zatížen jednorázovou daní. V minulém roce se daň podle úspornosti vozidla pohybovala mezi 1000 a 7700 dolary na jedno auto.

Zvýhodňovány jsou i pickupy
Zvýhodňovány jsou i pickupy | Foto: Wikipedia

Daň platí výrobci a dovozci aut, nepřímo se však promítne i do ceny pro spotřebitele. Současná regulace byla zavedena před necelými dvěma roky a odhadovalo se, že by měla přijít výrobce aut na 6,7 miliardy dolarů.

Podle soudu však regulátoři nepřípustně zvýhodňují terénní vozidla, minivany, dodávky či pickupy. Těžší vozidla jsou považována za ekologická (a tedy nezatížená daní) ještě když na 100 kilometrů spotřebují deset litrů benzínu, zatímco hranice daňového zatížení u osobních vozů je 8,63 litrů na sto kilometrů.

Kamiony a ojetá auta jsou od daně osvobozeny, podobně i těžší vozy přesahující svou hmotností 4500 kilogramů. Také zvýhodnění posledního typu aut soud ve svém rozsudku napadl. 

Soudy pro ekologii

Rozhodnutí je považováno za velký neúspěch jak pro americkou vládu, tak i pro výrobce automobilů, kteří argmentují dopady na celou americkou ekonomiku.

Předchozí dva "zelené" rozsudky se týkaly toho, jestli mohou jednotlivé americké státy uplatňovat tvrdší ekologická měřítka než federální úřady a zda může americký vládní úřad EPA - obdoba ministerstva životního prostředí - regulovat emise skleníkových plynů. V obou případech rozhodly soudy ekologicky.  

 

Právě se děje

Další zprávy