Washington - Méně lidí čtoucích tištěné noviny, daleko více těch, kteří si pro zprávy chodí na internet či do mobilu.
Nejnovější průzkum Pewova výzkumného centra sledujícího dlouhodobě, jak lidé ve Spojených státech konzumují informace o dění doma i ve světě, přináší jednu dobrou a několik dílčích špatných zpráv.
Ta dobrá spočívá v tom, že Američané se o zprávy zajímají víc než v předchozích letech. Ztráty, které zaznamenávají tradiční média, zdatně kompenzují ta digitální.
Hlavní zjištění průzkumu
Kde jste včera získávali zprávy?
- televize: 58 %
- internet či mobil: 44% (pouze internet: 34%)
- rozhlas: 34%
- noviny: 31%
Internet poprvé před novinami
Více než třetina lidí v průzkumu odpověděla, že si předchozí den přečetla zprávy na internetu. Vůbec poprvé v historii se tak internet dostal před noviny.
Pokud se započítají ti, kteří na zprávy narazili v mobilu, mailu, sociálních sítích nebo díky podcastu, roste počet lidí získávajících informace mimo tradiční média na 44 procent.
To je o pět procent víc, než kolik lidí se spolehlo výhradně na média, jako je televize, rozhlas či noviny.
Velká část lidí však dál kombinuje moderní a starší typy médií. Šestatřicet procent respondentů uvedlo, že zprávy sledovalo tradičně i skrze internet či mobil. Výhradně na moderní prostředky se spoléhá pouze necelá desetina Američanů.
Noviny přišly skoro o polovinu čtenářů
Pokles zájmu o tradiční média je však za poslední dvě desetiletí dramatický. Jestliže v roce 1991 četlo noviny 56 procent lidí, letos je to už jenom 31 procent. Poslechovost rádií klesla z 54 na 34 procent. O něco menší pokles zaznamenaly televize: z 68 procent na 58 procent. V posledních letech se ale počet lidí sledujících zprávy v televizi nemění.
Pokud jde o čas strávený s jednotlivými typy médií, ta tradiční nad novými jasně vítězí. Sledováním televize, poslechem rádia či čtením novin tráví lidé v průměru 57 minut denně. Zprávám v online podobě věnují pouze 13 minut. Díky tomu se však celkový čas strávený konzumací zpráv dostává na nejvyšší úroveň od poloviny 90. let.
Největší nárůst v zájmu o zprávy zaznamenali výzkumníci u nejvzdělanější části populace.
Pewův institut provádí důkladný průzkum mediálních návyků Američanů každé dva roky. Letos oslovil přes tři tisíce respondentů.